Home » Știință » Pânza de păianjen poate stabiliza proteinele care suprimă cancerul

Pânza de păianjen poate stabiliza proteinele care suprimă cancerul

Publicat: 22.03.2022

Proteina p53 ne protejează celulele în fața cancerului și este o țintă interesantă pentru tratamente. Problema este, totuși, că se descompune rapid în celulă. Însă pânza de păianjen ar putea veni în ajutor.

Cercetătorii de la Karolinska Institutet din Suedia au găsit acum o modalitate neobișnuită de a stabiliza proteina și de a o face mai puternică. Adăugând la p53 o proteină găsită în pânza de păianjen, ei arată că este posibil să se creeze o proteină care este mai stabilă și capabilă să omoare celulele canceroase.

Studiul este publicat în revista Structure.

Pânza de păianjen și proteina P53

P53 are un rol cheie în apărarea organismului împotriva cancerului, o parte din acesta fiind dată de descoperirea și prevenirea mutațiilor genetice care pot duce la cancer. Dacă unei celule îi lipsește p53 funcțională, ea devine rapid o celulă canceroasă care începe să se dividă necontrolat. Prin urmare, cercetătorii din întreaga lume încearcă să dezvolte tratamente pentru cancer care vizează într-un fel sau altul proteina p53.

„Problema este că celulele produc doar cantități mici de p53 și apoi o descompun rapid, deoarece este o proteină foarte mare și dezordonată”, spune cercetătorul Michael Landreh.

„Am fost inspirați de modul în care natura creează proteine stabile și am folosit proteina din pânza de păianjen pentru a stabiliza p53. Pânza este realizată din lanțuri lungi de proteine foarte stabile și este unul dintre cei mai puternici polimeri ai naturii”, a continuat Landreh.

Într-un proiect de colaborare cu, printre alții, Jan Johansson și Anna Rising, cercetătorii au atașat o mică secțiune dintr-o proteină sintetică din pânză de păianjen pe proteina umană p53. Când au introdus-o apoi în celule, au descoperit că celulele au început să o producă în cantități mari.

Noua proteină s-a dovedit, de asemenea, a fi mai stabilă decât p53 obișnuită și capabilă să omoare celulele canceroase. Folosind microscopia electronică, simulări pe computer și spectrometrie de masă, ei au reușit să arate că motivul probabil a fost modul în care partea din pânză de păianjen a reușit să dea structura secțiunilor dezordonate ale p53.

Urmează noi studii care să completeze această descoperire

Cercetătorii intenționează acum să studieze structura proteinei în detaliu și modul în care diferitele sale părți interacționează pentru a preveni cancerul. De asemenea, ei speră să afle cum sunt afectate celulele de noua proteină p53 puternică și cât de bine tolerează componenta ei de pânză de păianjen, scrie Science Daily.

„Crearea unei variante mai stabile a p53 în celule este o abordare promițătoare a terapiei cancerului, iar acum avem un instrument pentru acest lucru care merită explorat”, spune profesorul Sir David Lane.

„În cele din urmă sperăm să dezvoltăm un vaccin împotriva cancerului pe bază de ARNm, dar înainte de a face acest lucru trebuie să știm cum este manipulată proteina în celule și dacă cantități mari din ea pot fi toxice”, a completat acesta.

Sir David Lane a fost unul dintre descoperitorii proteinei p53, la sfârșitul anilor 1970. P53 a fost numită gardianul genomului, deoarece poate opri transformarea celulelor cu ADN afectat în celule canceroase. Mutațiile genei p53 se găsesc în aproximativ jumătate din toate tumorile canceroase, ceea ce o face cea mai frecventă modificare genetică din cancer.

Tulburarea de personalitate borderline s-ar putea transmite în familie