Home » Știință » Activitatea petelor solare a depășit prognozele specialiștilor. La ce să ne așteptăm în continuare?

Credit foto: NASA/SDO/AIA/HMI/Goddard Space Flight Center
Publicat: 17.04.2022

Prognozele meteorologice de pe Pământ sunt mult mai precise decât au fost vreodată. Încercarea de a prezice comportamentul Soarelui nostru imprevizibil poate fi însă ceva mai dificilă.

Potrivit prognozelor oficiale, activitatea ciclului solar actual ar trebui să fie blândă. Însă, decalajul dintre prognoză și realitate poate fi destul de mare. În cazul de față, problema se accentuează. Numărul petelor solare, folosite ca indicator pentru activitatea solară, sunt mult mai crescute decât valorile previzionate de NOAA, NASA și Serviciul Internațional pentru Mediul Spațial.

În realitate, contorizarea petelor solare a fost mult mai ridicată decât nivelul prezis, încă din septembrie 2020. Aceasta ar putea însemna că, contrar prognozelor, Soarele este în mijlocul unui ciudat ciclu de activitate, indică Science Alert.

Soarele este un mediu ciudat și dinamic

Soarele este un mediu ciudat și dinamic, cu cicluri de activitate de 11 ani care sunt legate de câmpul său magnetic. Aceste cicluri au un vârf și un minim, cunoscute ca maxim solar, respectiv minim solar, care sunt calculate de specialiști în funcție de numărul petelor solare.

Acest lucru se petrece pentru că activitatea este controlată de câmpul magnetic. Petele solare sunt regiuni temporare cu un câmp magnetic puternic, iar erupțiile solare și ejecțiile de masă coronară sunt produse liniile de câmp magnetic ce se sparg și se reconectează.

Minimul solar este atunci câmpul magnetic al Soarelui este în cel mai slab punct și este caracterizat de activitate redusă a petelor solare și are loc  atunci când polii magnetici ai Soarelui își schimbă locul. Cel mai recent minim solar a avut loc în decembrie 2019. În prezent ne aflăm în Ciclul Solar 25, mergând spre maximul solar, preconizat pentru iulie 2025.

Ciclul Solar 24 a fost destul de tăcut pentru o astfel de activitate, cu un vârf de 114 pete solare – media fiind de 179, Graficul de Predicție al Ciclurilor Solare au previzionat ciclul cu numărul 25 va fi de asemenea unul liniștit, cu o medie de 115 pete solare.

Petele solare și câmpurile magnetice

Prin contrast, numărul de pete solare pentru ultimele 18 luni a fost mai mare decât predicțiile efectuate. Dacă ne așteaptă un ciclu solar mai puternic, ar putea reprezenta o perioadă importantă. În 2014, o echipă de cercetători condusă de fizicianul solar Scott McIntosh de la Centrul Naționale pentru Cercetări Atmosferice din Statele Unite a analizat modelul ciclurilor solare de lungă durată.

Au descoperit că intervalul de 11 ani reprezintă o medie. Unele cicluri solare sunt ceva mai lungi de 11 ani, iar alteori mai scurte. Un ciclu solar care urmează unui ciclu mai lung, au remarcat ei, este cel mai probabil să aibă loc pe partea mai slabă. Ciclul Solar 23 a fost lung, ceea ce coincide cu Ciclul Solar 24, care a fost mai slab. Dar acesta din urmă a fost și scurt, cu valori sub zece ani.

Astfel, McIntosh și colegii acestuia au prezis în 2020, că Ciclul Solar 25 are să fie unul puternic – poate unul dintre cele mai intense dintre cele care au fost înregistrate până acum. „Cercetătorii s-au străduit să prezică atât lungimea, cât și intensitatea ciclurilor de pete solare, pentru că ne lipsește înțelegerea fundamentală a mecanismelor aflate în spatele acestor cicluri”, a spus McIntosh la vremea aceea.

Posibilitatea unor furtuni solare spectaculoase

„Dacă prognozele noastre se dovedesc a fi corecte, vom avea dovada că modelul nostru de înțelegere a mecanismelor magnetice interne ale Soarelui este corect”, a mai spus acesta.

În schimb, aceasta ar însemna și că vom asista la unele dintre cele mai spectaculoase furtuni solare. Atunci când particulele solare sunt lansate în spațiul interplanetar și lovesc câmpul magnetic și atmosfera Pământului, acestea pot cauza întreruperi în comunicații, pene de curent, fluctuații ale sistemelor electrice și aurore excepționale.

Nu vom avea însă confirmarea înainte de maximul solar, dar așteptăm cu nerăbdare să învățăm lucruri noi despre Soare.

O caracteristică emblematică a Soarelui ar putea fi, de fapt, doar o simplă iluzie