Home » Știință » Ghețarii „curgeau” cândva în trecutul planetei Marte, însă foarte lent

Ghețarii „curgeau” cândva în trecutul planetei Marte, însă foarte lent

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 23.09.2022

Greutatea și mișcarea ghețarilor au sculptat văi și fiorduri distincte pe suprafața Pământului, spre deosebire de Marte, care nu are peisaje similare. Cercetătorii au crezut că gheața de pe Planeta Roșie trebuie să fi fost imobilă.

Noile cercetări sugerează că aceasta nu stătea nemișcată, ci doar se mișcat foarte încet.

Mișcarea face parte din definiția unui ghețar. Pe Pământ, apa se adună sub ghețari, lubrifiind alunecarea acestor râuri de gheață. Noul studiu a încercat să determine modul în care gravitația scăzută a lui Marte ar afecta cât de repede alunecă o calotă glaciară și modul în care apa se scurge sub gheață.

Ghețarii modelează suprafața planetei Marte în mod diferit

Cercetătorii au aflat că straturile de gheață de pe Marte probabil s-au deplasat și au erodat solul de sub ele la ritmuri extrem de lente, chiar și atunci când apa s-a acumulat sub gheață. Noul studiu a fost publicat în Geophysical Research Letters.

„Gheața este incredibil de nonliniară. Mișcarea glaciară, drenajul glaciar și eroziunea glaciară ar avea ca rezultat peisaje fundamental diferite pe Pământ și pe Marte”, a spus Anna Grau Galofre, cercetător principal în cadrul studiului, citată de Phys.org.

Marte a avut toate condițiile pentru a forma ghețari

„Totuși, Marte nu are văile evidente în formă de U care marchează peisajele glaciare ale Pământului”, a spus Grau Galofre. Cercetătorii au găsit alte urme geologice care sugerează existența maselor de gheață asemănătoare ghețarilor în trecutul lui Marte, inclusiv creste de pietriș (denumite esker) și canale subglaciare.

Este foarte greu de crezut că, de-a lungul a 4 miliarde de ani de istorie planetară, Marte nu a dezvoltat niciodată condițiile pentru apariția straturilor de gheață cu prezența apei subglaciare, având în vedere că este o planetă cu un inventar extins de apă, variații topografice mari, vulcanism și este situată mai departe de Soare decât Pământul.

Experimentul MOXIE produce cu succes oxigen pe Marte