Home » Știință » NASA a confirmat că DART a modificat cu succes orbita asteroidului Dimorphos. „Este un moment de cumpănă pentru apărarea planetară”

Publicat: 12.10.2022

Analiza datelor obținute în ultimele două săptămâni de echipa de investigație Double Asteroid Redirection Test (DART) de la NASA arată că impactul cinetic al navei spațiale cu țina sa, asteroidul Dimorphos, a modificat cu succes orbita obiectului în spațiu.

Aceasta este prima dată când omenirea reușește să schimbe în mod intenționat traiectoria unui obiect ceresc și prima demonstrație la scară largă a tehnologiei pentru devierea asteroizilor.

„Noi toți avem o responsabilitate de a proteja planeta noastră. Până la urmă, [Pământul] este tot ce avem. Această misiune arată că NASA încearcă să se pregătească pentru orice ar putea să arunce Universul spre noi. NASA a demonstrat că ne luăm în serios rolul de apărător al planetei. Acesta este un moment de cumpănă pentru apărarea planetară și pentru omenire, demonstrând angajamentul echipelor și partenerilor NASA din toată lumea”, a declarat Bill Nelson, administratorul agenției spațiale americane.

Misiunea DART a depășit cu mult așteptările oamenilor de știință

Înainte de impactul cu DART, asteroidul Dimorphos avea nevoie de 11 ore și 55 de minute pentru a efectua orbita în jurul asteroidului mai mare Didymos. În urma coliziunii intenționate cu DART din 26 septembrie, astronomii au folosit telescoapele de pe Pământ pentru a efectua măsurători.

Acum, investigațiile au confirmat că impactul navei spațiale DART a modificat orbita lui Dimorphos cu aproximativ 32 de minute, astfel scurtându-i deplasarea până la 11 ore și 23 de minute. Aceste măsurători au o marjă de eroare de aproximativ plus sau minus 2 minute. Inițial, cercetătorii anticipau o scurtare de 1% sau 10 minute a orbitei lui Dimorphos. Așadar, misiunea DART a depășit cu mult așteptările oamenilor de știință.

Atenția este îndreptată acum spre măsurarea eficienței transferului de impuls de la coliziunea navei spațiale DART de aproximativ 22.530 kilometri la oră. Asta include analiza „ejecta”, adică tonele de roci dislocate din asteroid și lansate în spațiu în urma impactului.

„DART ne-a oferit date fascinante despre asteroizi și eficiența impactului cinetic”

Reculul de la această explozie de resturi spațiale a îmbunătățit semnificativ forța navei DART împotriva asteroidului Dimorphos, la fel ca un jet de aer care este eliberat dintr-un balon și trimite acel balon în direcția opusă.

DART ne-a oferit date fascinante despre proprietățile asteroizilor și eficiența impactului cinetic în cadrul tehnologiei de apărare planetară”, a precizat Nancy Chabot, coordonator al DART de la Laboratorul Johns Hopkins de la Fizică Aplicată (APL) din Laurel, Maryland, SUA.

Impactul DART cu asteroidul Dimorphos, surprins de un mic satelit italian. Ce s-a văzut?

Cum s-a văzut impactul DART de pe Pământ? Imaginile uimitoare surprinse de telescoape