Home » Știință » Un meteorit prăbușit în Marea Britanie dezvăluie originile apei de pe Pământ

Un meteorit prăbușit în Marea Britanie dezvăluie originile apei de pe Pământ

Meteoritul prăbușit în Winchcombe, Marea Britanie. Sursa foto: Profimedia
Publicat: 20.11.2022

Un meteorit prăbușit în 2021 în Marea Britanie a dovedit că originile apei de pe Pământ se află în asteroizi. Apa acoperă trei sferturi din suprafața Pământului și a fost crucială pentru apariția vieții, dar originile sale au rămas un subiect intens dezbătut în rândul comunității științifice.

O rocă veche de 4,6 miliarde de ani, care s-a prăbușit în 2021 pe o alee din Gloucestershire, a dezvăluit unele dintre cele mai convingătoare dovezi de până acum, conform cărora apa a ajuns pe Pământ datorită asteroizilor din afara Sistemului Solar.

Meteoritul Winchcombe, unul dintre „cele mai curate”, disponibile pentru analiză, a oferit oamenilor de știință „o privire tentantă înapoi în timp, până la compoziția inițială a Sistemului Solar de acum 4,6 miliarde de ani”, a declarat dr. Ashley King, cercetător la Muzeul de Istorie Naturală din Londra și autor al unei noi lucrări despre această rocă spațială, citat de The Guardian.

Cum au contribuit asteroizii la apariția apei pe Pâmânt?

O teorie dominantă este aceea conform căreia Pământul a fost arid atunci când s-a format, deoarece regiunea interioară a Sistemului Solar era prea fierbinte pentru ca apa să se condenseze. Limita regiunii unde s-ar fi putut format gheața la începutul apariției Sistemului Solar este cunoscută ca linia înghețată și se află în centura modernă de asteroizi. Oamenii de știință cred că apa ar fi putut ajunge pe Pământ mai târziu, plouând cu meteoriți înghețați și generând astfel impacturi mari.

Cu toate acestea, există teorii care se contrazic, printre care și aceea că apa a fost adusă de comete, alcătuite în mare parte din gheață și praf, sau de alte corpuri similare.

Ultima analiză adaugă greutate teoriei că asteroizii au avut o contribuție importantă în ceea ce privește apa de pe Pământ. Cea mai mare parte a meteoritului Winchcombe a fost recuperată la doar câteva ore după ce spectaculoasa sa minge de foc a luminat cerul Marii Britanii în februarie 2021.

Una dintre cele mai mari bucăți ale sale a fost descoperită pe aleea reședinței familiei Wilcock, iar câteva bucăți mai mici au fost găsite în grădinile din apropiere.

Meteoritul Winchcombe, o potențială dovadă a teoriei că apa terestră provine de la asteroizi

Meteoritul Winchcombe este primul meteorit de condrită carbonacee – cea mai veche clasă de meteoriți, care conține materiale prezente în timpul formării Sistemului Solar și care a fost găsit în Marea Britanie. În mod crucial, acesta a fost preluat la câteva ore după ce a fost detectat, înainte de căderea unor precipitații și a fost analizat aproape imediat, fapt ce îl face un specimen rar necontaminat.

Meteoritul a fost, de asemenea, înregistrat de 16 camere video dedicate meteoriților, precum și de numeroase camere video cu sonerii și camere de bord, ceea ce înseamnă că oamenii de știință au putut produce o traiectorie precisă a locului de unde a venit din Sistemul Solar. În schimb, majoritatea celor 70.000 de meteoriți cunoscuți au fost găsiți fără ca impactul lor să fie înregistrat – în unele cazuri, la milioane de ani după ce au aterizat.

Analiza, publicată în jurnalul Science Advances, concluzionează că meteoritul își are originea într-un asteroid de undeva de lângă Jupiter. Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că raportul dintre izotopii de hidrogen din apă se aseamănă foarte mult cu compoziția apei de pe Pământ.

Asteroizi similari au contribuit la dezvoltarea vieții pe Terra

„Meteoriții precum cel din Winchcombe se potrivesc destul de bine cu apa din oceanele Pământului și sugerează că asteroizii au fost principală sursă de apă”, a spus dr. Ashley King.

Extractele din meteoritul din Winchcombe conțin, de asemenea, aminoacizi extratereștri – molecule prebiotice care sunt elemente fundamentale pentru originea vieții.

Deoarece compoziția meteoritului din Winchcombe este atât de bine conservată, analiza sugerează că asteroizi similari au jucat un rol important în furnizarea ingredientelor necesare pentru a da startul oceanelor și vieții pe Terra timpurie.

Originile vieții pe Pământ, ascunse în asteroizi. Ce au descoperit oamenii de știință?

Meteoriții care au contribuit la apariția Pământului s-ar fi format în afara Sistemului Solar