Home » Știință » Norii interstelari ar fi jucat un rol-cheie în formarea elementelor de bază ale vieții

Publicat: 16.01.2023

Un nou studiu condus de Dr. Danna Qasim, cercetător științific la Southwest Research Institute, susține că este posibil ca, de fapt, condițiile din norul interstelar să fi jucat un rol semnificativ în ceea ce privește prezența unor componente cheie ale vieții în Sistemul Solar.

„Condritele carbonacee, unele dintre cele mai vechi obiecte din Univers, sunt meteoriți despre care se crede că au contribuit la originile vieții. Acestea conțin mai multe molecule și substanțe organice diferite, inclusiv amine și aminoacizi, care sunt componente cheie ale vieții și care au fost esențiale pentru crearea vieții pe Pământ. Aceste substanțe sunt necesare pentru a crea proteine și țesut muscular”, a declarat Qasim.

Majoritatea meteoriților sunt fragmente de asteroizi care s-au rupt cu mult timp în urmă în centura de asteroizi, situată între Marte și Jupiter. Astfel de fragmente orbitează în jurul Soarelui – uneori timp de milioane de ani – înainte de a se ciocni cu Pământul.

Una dintre întrebările la care Qasim și alții încearcă să răspundă este cum au ajuns aminoacizii în condritele carbonate. Deoarece majoritatea meteoriților provin de pe asteroizi, oamenii de știință au încercat să reproducă aminoacizii prin simularea condițiilor de pe asteroizi într-un cadru de laborator, un proces numit ,,alterare apoasă”.

Unele dintre cele mai vechi elemente din Univers

„Această metodă nu a avut un succes de 100%”, a declarat Qasim. „Cu toate acestea, componența asteroizilor provine din norul molecular interstelar parental, care era bogat în substanțe organice. Deși nu există dovezi directe ale existenței aminoacizilor în norii interstelari, există dovezi ale existenței aminelor. Norul molecular ar fi putut furniza aminoacizii din asteroizi, care i-au transmis mai departe către meteoriți.”

Pentru a determina în ce măsură aminoacizii s-au format în condițiile asteroizilor și în ce măsură au fost moșteniți de la norul molecular interstelar, Qasim a simulat formarea aminelor și aminoacizilor așa cum ar avea loc în norul molecular interstelar.

„Am creat gheață care este foarte comună în nor și am iradiat-o pentru a simula impactul razelor cosmice”, a explicat Qasim, care a realizat experimentul în timp ce lucra la Goddard Space Flight Center al NASA din Greenbelt, Maryland, între 2020 și 2022.

„Acest lucru a făcut ca moleculele să se spargă și să se recombine în molecule mai mari, ceea ce a creat în cele din urmă un reziduu organic”.

Qasim a procesat apoi reziduul din nou prin recrearea condițiilor de pe asteroid prin alterare apoasă și a studiat substanța, căutând amine și aminoacizi, scrie Phys.org.

Majoritatea meteoriților sunt fragmente de asteroizi

„Indiferent ce fel de procesare a asteroidului am făcut, diversitatea aminelor și aminoacizilor din experimentele cu gheață interstelară a rămas constantă”, a spus ea. „Acest lucru ne spune că, de fapt, condițiile norilor interstelari sunt destul de rezistente la procesarea asteroizilor. Aceste condiții ar fi putut influența distribuția aminoacizilor pe care îi găsim în meteoriți.”

Cu toate acestea, abundența individuală a aminoacizilor s-a dublat, sugerând că procesarea asteroidului influențează cantitatea de aminoacizi prezenți.

Qasim așteaptă cu nerăbdare să se realizeze studii ale mostrelor de asteroizi din misiuni precum OSIRIS-REx, care se află în prezent pe drumul de întoarcere spre Pământ pentru a livra mostre de pe asteroidul Bennu, și Hayabusa2, care s-a întors recent de pe asteroidul Ryugu, pentru a înțelege mai bine rolul pe care norul interstelar l-a jucat în distribuirea elementelor constitutive ale vieții.

Lucrarea a fost publicată în revista ACS Earth and Space Chemistry.

Unul dintre principalele locuri din Sistemul Solar în care am putea găsi viața extraterestră