Home » Știință » Pasărea Dodo ar putea fi „readusă la viață” printr-o tehnică ingenioasă de editare genetică

Publicat: 05.02.2023

Pasărea Dodo, văzută pentru ultima dată în secolul al XVII-lea, ar putea fi „readusă la viață” dacă încercările unei companii care se ocupă cu editarea genetică vor avea succes.

Tehnicile de editare genetică existente în prezent permit oamenilor de știință să extragă din genomul Dodo trăsături fundamentale pe care cred că le pot reasambla apoi în mod eficient în corpul unei rude vii.

Păsările Dodo sunt cel mai apropiate de porumbei, a arătat genomul acestora. Oamenii de știință au spus că munca lor, pe lângă perspectiva asupra păsării Dodo dispărute, ar putea ajuta la conservarea speciilor rare, care nu au dispărut încă, potrivit The Guardian.

O tehnică de editare genetică „readuce la viață” pasărea Dodo

Colossal Biosciences, compania implicată în editarea genetică, a demarat deja proiecte prin care să readucă la viață mamutul lânos și lupul marsupial. Dar Dodo ar fi prima pasăre, ceea ce este semnificativ, deoarece înseamnă schimbarea tehnicii de editare genetică pentru a se adapta la un ovul extern.

Acest lucru ar putea trece de cel puțin o parte din dilemele etice ale oamenilor de știință. În cazul mamiferelor, tehnica necesită implantarea de material în sistemul reproducător al unei rude existente a speciei, cum ar fi un elefant, în cazul mamutului. În practică, ar putea fi nevoie de mai multe sarcini pentru a crea urmași viabili în urma unei astfel de metode.

Efectuarea aceleiași tehnici pe o pasăre care depune ouă ar trebui să fie mai puțin stresantă pentru specia donatoare. Cercetătorii vor putea să lucreze cu ouă de porumbel și să folosească material genetic de la porumbei, care poate fi modificat pentru a reflecta trăsături cheie ale Dodo, inclusiv lipsa abilității de zbor.

O investiție de 150 de milioane de dolari

Din punct de vedere tehnic, procesul de recreare ar fi unul destul de provocator, deoarece nimeni nu a reușit încă să folosească în acest mod editarea genetică pentru păsări.

Ben Lamm, cofondator și director executiv al Colossal, a spus că firma, ale cărei încercări asupra mamuților și a lupilor marsupiali nu au produs încă animale noi, a strâns încă 150 de milioane de dolari de la investitori pentru a-și continua cercetările asupra Dodo.

Dodo va fi „reîmblânzită” în Mauritius, în cazul unui succes

Lamm a declarat că versiunile recreate ale păsării ar fi „reîmblânzite” în Mauritius, acolo unde Dodo a trăit până când a fost văzută ultima dată în secolul al XVII-lea, înainte să fie vânată până la dispariție.

„Suntem foarte transparenți cu privire la faptul că locul în care am introduce pasărea Dodo în sălbăticie ar fi Mauritius”, a spus Ben Lamm.

Directorul firmei a mai spus că cercetarea ar putea contribui la eforturile de conservare a multor alte specii amenințate din întreaga lume, deoarece ar dezvolta tehnici care ar putea permite oamenilor de știință să distingă și să păstreze trăsăturile cheie ale acestor specii existente, care ar putea fi vitale pentru a le ajuta să se adapteze la o climă în schimbare.

„O scară rulantă spre dispariție”. Jumătate din speciile de păsări cunoscute se confruntă cu declinul populației

Pinguinii gentoo sunt, de fapt, patru specii diferite, nu doar una. Ce ar însemna o reclasificare a regatului pinguinilor

Pierderea genelor are implicații în reînvierea mamuților. Ce au descoperit cercetătorii?

Strămoșii porumbeilor sălbatici, găsiți pe insulele britanice și irlandeze