Home » Știință » Consumul excesiv de alcool la tineri modifică microbiomul intestinal

Consumul excesiv de alcool la tineri modifică microbiomul intestinal

Publicat: 08.02.2023

Cercetătorii au realizat un nou studiu, care arată că consumul excesiv de alcool la tineri modifică microbiomul intestinal.

Studiul pe tineri, realizat de cercetătorii de la APC Microbiome Ireland, cu sediul la University College Cork (UCC), din Irlanda, a constatat că modificările microbiomului intestinal, adică microorganismele care trăiesc în sistemul digestiv uman și influențează sănătatea, sunt legate de practica comună a consumul excesiv de alcool.

Studiul a demonstrat că consumul excesiv de alcool la tineri produce modificări ale microbiomului asociate cu capacitatea slabă de a recunoaște emoțiile și cu nevoia de a consuma alcool.

Publicate în eBioMedicine, descoperirile aduc noi dovezi că microbiomul intestinal pare să regleze funcționarea creierului și funcționarea emoțională.

Consumul excesiv de alcool la tineri este o problemă majoră în Europa

Consumul excesiv de alcool este cel mai frecvent model de abuz de alcool în timpul adolescenței în localitățile din Vest. Unul din trei tineri europeni consumă în mod frecvent alcool. În Irlanda, 60% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani raportează lunar un consum excesiv de alcool.

Consumul excesiv de alcool este asociat cu un risc crescut de a dezvolta tulburări legate de consumul de alcool și de a experimenta modificări cognitive care pot persista până la vârsta adultă.

Alcoolul și sănătatea intestinală

Studiul pe 71 de tineri a investigat legătura potențială dintre microbiomul intestinal și cogniția socială, impulsivitate și poftă la tinerii băutori.

Consumul excesiv de alcool a fost asociat cu modificări distincte ale microbiomului și dificultăți de recunoaștere emoțională. Au fost găsite asocieri pentru mai multe specii de microbiom legate de procesarea emoțională și impulsivitate. Cercetătorii au descoperit o legătură puternică cu poftele și modificările compoziției microbiomului și potențialul neuroactiv în timp, notează Medical Xpress.

Aceste descoperiri ar putea ajuta la dezvoltarea unor noi intervenții alimentare sau pre/probiotice îndreptate spre îmbunătățirea microbiotei timpurii legate de alcool și a modificărilor cognitive la tinerii băutori în perioada de vulnerabilitate a adolescenței.

Microbiomul intestinal reglează cogniția socială și emoțională

Studiul se adaugă unui număr tot mai mare de dovezi în modelele animale că microbiomul este un regulator important al cogniției sociale și emoționale și le extinde la subiecții umani.

„Concentrându-ne pe adulții tineri, într-un moment crucial al dezvoltării imunitare a creierului și a intestinului, am identificat modificări ale microbiomului intestinal legate de consumul excesiv de alcool la tineri. Compoziția microbiomului a arătat asocieri cu cogniția socială și impulsivitatea, adăugând sprijin la dovezile tot mai mari că microbiomul intestinal are un rol cheie în creier și comportament”, a spus dr. Carina Carbia, autoare principală a studiului.

„Schimbările în compoziția microbiomului intestinal și potențialul neuroactiv au fost asociate cu o poftă mai mare de-a lungul timpului, constituind candidați interesanți pentru biomarkerii timpurii ai dependenței”, a continuat ea.

Intervenții care să prevină consumul excesiv de alcool la tineri

„Acest studiu demonstrează că cel mai frecvent tipar de abuz de alcool la vârsta adultă timpurie este legat de modificări ale microbiomului intestinal, chiar înainte de a se dezvolta dependența. În plus, evidențiază importanța microbiomului intestinal în reglarea poftei, a cunoașterii sociale și a funcționării emoționale”, spune profesorul John Cryan, vicepreședinte pentru cercetare și inovare la UCC, cercetător principal la APC Microbiome Ireland și autor principal al studiului.

„Descoperirile susțin dezvoltarea unor diete sau intervenții care vizează microbiota pentru a modula pozitiv comunicarea intestin-creier în această perioadă vulnerabilă a adolescenței înainte de a se dezvolta dependența”, a concluzionat el.

Ce au descoperit cercetătorii după ce au administrat medicamente placebo într-un studiu pe oameni?

De ce are ciocolata un gust atât de bun? Procesul care are loc la contactul cu saliva