Home » Știință » Un nou tip de baterie dezvoltat de NASA ar permite explorarea unei planete infernale

Sursa foto: John Wrbanek, NASA GRC
Publicat: 02.03.2023

Trimiterea unui modul de aterizare pe Venus prezintă multe probleme tehnice. Desigur, în acest caz am scăpa de emoții pentru că atmosfera lui Venus este atât de densă, încât un modul de aterizare s-ar așeza ușor la suprafață. Dar NASA, împreună cu o companie numită Advanced Thermal Batteries (ATB), încearcă să creeze un nou tip de baterie care poate funcționa suficient de mult timp în condițiile infernale de pe Venus.

Restul demersului este plin de provocări. Temperatura medie la suprafața lui Venus este de 455 de grade Celsius, îndeajuns pentru a topi plumbul.

Amestecul de substanțe chimice care alcătuiesc atmosfera, cum ar fi acidul sulfuric, este coroziv pentru majoritatea metalelor. Iar presiunea atmosferică zdrobitoare este echivalentă cu adâncimea de 1.500 de metri sub apă, potrivit Science Alert.

În aceste condiții de mediu extreme, metalele și electronicele pur și simplu mor. Tocmai de aceea, cele câteva misiuni pe Venus, care au ajuns la suprafață, cum ar fi misiunile sovietice Venera, au durat doar două ore sau mai puțin.

Orice viitor modul de aterizare sau rover ar trebui să aibă caracteristici aproape eroice pentru a rezista pe suprafața lui Venus.

Prima baterie cu ajutorul căreia o misiune pe Venus ar putea dura 120 de zile

Dar NASA, împreună cu ATB, încearcă să creeze bateriile care pot funcționa suficient de mult timp în condițiile infernale de pe Venus, astfel încât o misiune de aterizare să merite efortul.

În cadrul colaborării, NASA și ATB au creat prima baterie care a demonstrat că poate funcționa la temperaturile de pe Venus timp de o zi solară întreagă, ceea ce reprezintă 120 de zile pământene.

Bateria se bazează pe sistemele de baterii termice cu durată de viață scurtă, utilizate pentru alimentarea rachetelor inteligente. Deși aceasta este încă în dezvoltare, inginerii se simt încurajați de ideea că testele efectuate demonstrează că aceste tipuri de baterii pot funcționa în medii dure, precum Venus.

În plus, acest tip avansat de tehnologie a bateriei poate oferi un nou dispozitiv de stocare a energiei pentru explorările viitoare în medii infernale din întreg Sistemul Solar.

„Această demonstrație recentă a tehnologiei bateriilor, cu o arhitectură îmbunătățită și o electrochimie cu autodescărcare redusă, este o realizare uriașă pe care mulți nu ar fi crezut-o posibilă”, a declarat dr. Kevin Wepasnick, inginer de proiect ATB, într-un comunicat de presă al NASA.

O tehnologie care permite rezistența la temepraturile infernale de pe Venus

Pe Venus, bateriile termice pot utiliza condițiile atmosferice ambientale pentru a încălzi un electrolit special de înaltă temperatură, care este solid și inert la temperatura standard a camerei. În plus, acestea pot rămâne operaționale fără să aibă nevoie de pirotehnie sau de izolație termică.

NASA a spus că această nouă abordare a bateriilor a demonstrat funcționarea la temperaturi ridicate pentru perioade de timp fără precedent. Totodată, noua tehnologie pune bazele unei noi paradigme în tehnologia bateriilor și pentru modulele de aterizare pe Venus.

Lucrările la noul tip de baterie termică fac parte din activitatea în curs de desfășurare la Centrul de Cercetare Glenn al NASA, pentru a dezvolta un mic modul de aterizare pe Venus numit Long-Lived In situ Solar System Explorer (LLISSE).

Programul folosește ultimele sisteme avansate privind temperaturile înalte și un nou concept care permite operațiunile pe suprafața lui Venus timp de 60 de zile sau mai mult, în timp ce modulul de aterizare colectează date științifice și le transmite către un orbiter Venus.

Un prototip complet va fi demonstrat în următoarele 18 luni

LLISSE ar urma să aibă o greutate de aproximativ zece kilograme și să transporte o suită de senzori de mici dimensiuni pentru a măsura vânturile, radianța, temperatura, presiunea și abundența principalilor constituenți chimici atmosferici. LLISSE va fi un sistem complet cu electronice, comunicații și instrumente, toate acestea având nevoie de o baterie pentru a funcționa.

ATB spune că se așteaptă ca un prototip complet al sistemului de baterii Venus să fie demonstrat în următoarele 18 luni.

O furtună de praf de pe Marte amenință modulul de aterizare InSight al NASA

Noi cercetări arată că Jupiter a transformat-o pe Venus într-o planetă complet nelocuibilă

Un nou val de misiuni pentru a explora Venus. Ar putea exista viață pe planetă?

Au fost dezvăluite noi detalii despre planurile ambiţioase de explorare spaţială ale Chinei