Home » Știință » Telescopul James Webb a surprins primele etape de formare stelară din galaxiile îndepărtate

Credit foto: NASA/Space Telescope Science Institute
Publicat: 15.03.2023

O echipă de cercetători a reușit să vadă pentru prima dată interiorul galaxiilor spirale îndepărtate pentru a studia modul în care s-au format și cum se schimbă în timp, datorită capacităților puternice ale Telescopului Spațial James Webb.

„Studiem 19 dintre cele mai apropiate analogii ale galaxiei noastre. În propria noastră galaxie nu putem face multe dintre aceste descoperiri, deoarece suntem blocați în interiorul său”, a declarat Erik Rosolowsky, profesor în cadrul Departamentului de Fizică și co-autor al unei lucrări recente care analizează datele obținute de Telescopul James Webb.

Spre deosebire de instrumentele de observare anterioare, instrumentul în infraroșu mediu al telescopului poate pătrunde în norii de praf și gaz pentru a furniza informații esențiale despre modul în care se formează stelele în aceste galaxii și, în consecință, despre modul în care evoluează acestea.

„Este vorba de lumină cu o lungime de undă mai mare și care reprezintă obiecte mai reci decât lumina pe care o vedem cu ochii noștri”, spune Rosolowsky.

„Lumina infraroșie este cu adevărat esențială pentru a urmări Universul rece și îndepărtat”.

Cercetătorii au reușit să surprindă interiorul galaxiilor spirale îndepărtate

Până în prezent, telescopul a capturat date de la 15 dintre cele 19 galaxii. Rosolowsky și Hamid Hassani, doctorand și autor principal al lucrării, au examinat lumina infraroșie emisă de grăunțele de praf la diferite lungimi de undă pentru a ajuta la clasificarea a ceea ce vedeau, cum ar fi dacă o imagine prezenta stele obișnuite, complexe masive de formare a stelelor sau galaxii de fundal.

„La 21 de micrometri – lungimea de undă în infraroșu folosită pentru imaginile colectate – dacă vă uitați la o galaxie, veți vedea toate aceste boabe de praf încălzite de lumina provenită de la stele”, explică Hassani. Din imaginile colectate, au putut determina vârsta stelelor. Ei au descoperit că au observat stele tinere care „au erupt pe scenă practic instantaneu, mult mai repede decât au prezis multe modele”, spune Rosolowsky.

„Vârsta acestor populații stelare este foarte tânără. Ele abia încep să producă stele noi și sunt foarte active în formarea stelelor”, spune Hassani.

Cercetătorii au descoperit, de asemenea, o relație strânsă între masa stelelor dintr-o regiune și cât de strălucitoare sunt acestea. „Se pare că aceasta a fost o modalitate strălucită de a găsi stele cu masă mare”, spune Rosolowsky.

Telescopul Webb a colectat date de la 15 dintre cele 19 galaxii

Rosolowsky numește stelele cu masă mare „stelele rock”, deoarece „trăiesc repede, mor tinere și modelează cu adevărat galaxia din jurul lor”. Atunci când se formează, explică el, eliberează cantități uriașe de vânt solar și bule de gaz, ceea ce oprește formarea stelelor în zona respectivă, agitând în același timp galaxia și declanșând formarea stelelor în alte zone, scrie Phys.org.

„Am descoperit că acest lucru este de fapt foarte important pentru viața pe termen lung a unei galaxii, acest tip de spumă de bule, deoarece împiedică galaxia să își consume prea repede combustibilul”, spune Rosolowsky. Este un proces complex, fiecare nouă formare de stele jucând un rol mai important în modul în care galaxia se schimbă în timp, adaugă Hassani.

„Dacă aveți o stea în formare, galaxia respectivă este încă activă. Aveți o mulțime de praf și gaz și toate aceste emisii din galaxie care declanșează următoarea generație a următoarei stele masive care se formează și pur și simplu mențin galaxia în viață”.

Lucrarea lor a fost publicată în Astrophysical Journal Letters.

Telescopul Webb este tot mai aproape de a descoperi ce a ionizat Universul