Home » Știință » Ce sunt bulele uriașe și strălucitoare care înconjoară Calea Lactee?

Ce sunt bulele uriașe și strălucitoare care înconjoară Calea Lactee?

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 17.05.2023

Întinzându-se deasupra și sub planul galactic al Căii Lactee, aglomerările uriașe și simetrice de gaz se întind ca lobii unei clepsidre cosmice și strălucesc slab în raze X. Astfel de aglomerări sunt cunoscute sub numele de bule eROSITA.

Bulele eROSITA sunt denumite astfel după telescopul cu raze X care le-a reperat în 2020. Acestea sunt localizate în învelișul masiv de gaz al Căii Lactee sau „mediul circumgalactic”, care se întinde la aproximativ 45.661 de ani-lumină de o parte și de alta a centrului galactic.

S-a presupus că gazele energetice care alcătuiesc bulele au o temperatură destul de uniformă, chiar dacă oarecum ridicată, cauzată de șocul trecerii lor prin mediu. Însă datele furnizate de Satelitul Suzaku, gestionat de NASA și de Agenția Japoneză de Explorare Aerospațială (JAXA) sugerează că strălucirea cu raze X a bulelor nu se datorează faptului că acestea sunt mai fierbinți decât mediul înconjurător, așa cum s-a presupus, ci mai degrabă faptului că gazele au pur și simplu o densitate mai mare, conform Science Alert.

Cum s-au format bulele eROSITA în mediul circumgalactic?

„Multe dintre regiunile pe care le studiam se aflau în zona bulelor, așa că am vrut să vedem cât de diferite sunt bulele în comparație cu regiunile care se află departe de acestea”, a spus astronomul Anjali Gupta.

Anterior, s-a presupus că există o diferență de temperatură între bulele eROSITA și haloul galactic înconjurător din cauza luminozității relative a învelișurilor bulelor. Conform noii metode de analiză, această luminozitate se datorează densității mai mari a gazului din interiorul bulelor, și nu căldurii.

Cercetarea face, de asemenea, referire la modul în care s-au format bulele. Astfel, bulele ar fi apărut prin formarea de stele nucleare sau prin injectarea de energie de la alte obiecte, cum ar fi stelele masive.

„Datele noastre susțin teoria conform căreia aceste bule se formează cel mai probabil din cauza activității intense de formare a stelelor din centrul galactic, spre deosebire de activitatea găurilor negre, care are loc în centrul galactic”, a spus astronomul Smita Mathur, de la Universitatea de Stat din Ohio, SUA.

Bulele eROSITA, conectate cu bulele de gaz Fermi

Se crede că bulele eROSITA sunt conectate cu bule de gaz mai mici, dar de formă similară, numite bule Fermi, care au fost descoperite în 2010 cu ajutorul Telescopului cu raze gamma al NASA. Astronomii au sugerat că aceleași evenimente au creat toate aceste bule galactice, așa că descoperirile sunt relevante și în acest caz.

„Oamenii de știință chiar au nevoie să înțeleagă formarea structurii bulelor, astfel încât, prin utilizarea unor tehnici diferite pentru a ne îmbunătăți modelele, vom putea restrânge mai bine temperatura și măsurile de emisie pe care le căutăm”, a declarat Gupta.

Cercetarea a fost publicată în revista Nature Astronomy.

O gaură neagră supermasivă a creat bule uriașe în jurul galaxiei noastre

Condițiile propice pentru formarea planetelor, posibile datorită stelelor

Oamenii de știință au surprins formarea stelelor într-un nor vast de gaz și praf

Nebuloasa Crabului așa cum n-am mai văzut-o niciodată. Cum arată în raze X?