Home » Știință » Meteoritul „rătăcitor” care s-a întors la Pământ după mii de ani

Meteoritul „rătăcitor” care s-a întors la Pământ după mii de ani

Publicat: 17.07.2023

Se spune că ceea ce pleacă trebuie să se și întoarcă, dar acest lucru nu ar trebui să fie valabil și pentru meteoritul pământean.

Și totuși este. Oamenii de știință încearcă să confirme că meteoritul pământean descoperit în Maroc în 2018 a scăpat cândva de atracția Pământului și a ajuns în spațiul cosmic, doar pentru a reveni „acasă” după mii de ani.

Dacă este adevărat, această stâncă, numită oficial „Northwest Africa (NWA) 13188”, ar fi primul meteorit (de care știm) care ar fi făcut această extraordinară călătorie dus-întors. Iar faptul că această „stâncă spațială bumerang” de 646 de grame ar fi putut face o excursie cerească nu este singurul lucru ciudat la ea.

Meteoritul pământean care s-a întors acasă, precum un „fiu rătăcitor”

Aspectul ca de spumă al lui NWA 13188, textura cristalelor și alcătuirea chimică precisă sugerează puternic că acesta este un tip de rocă ce se formează chiar aici, pe Pământ, din mineralele topite produse de vulcani în apropierea plăcilor oceanice care se scufundă.

Iar dacă luăm în considerare și amestecul său de izotopi de oxigen și semnătura de oligoelemente, devine foarte îndoielnic că această rocă este un meteorit. Cel puțin, nu meteoritul spațial la care ne-am gândi în mod normal, scrie Science Alert.

Cu toate acestea, conform lui Jérôme Gattacceca, un geofizician de la Centrul Național de Cercetare Științifică din Franța, care a prezentat descoperirile echipei sale la conferința de geochimie Goldschmidt din Franța, roca a avut o călătorie interesantă, petrecându-și o perioadă semnificativă de timp pe orbită.

Cât timp a stat meteoritul în spațiu?

Concentrațiile sale de Heliu-3, Beriliu-10 și Neon-21 ar putea fi explicate doar prin expunerea la razele cosmice, radiații găsite în spațiul cosmic, dar blocate în mare parte de câmpul magnetic al Pământului. Deși concentrația acestor izotopi a fost mai mică decât a altor meteoriți, a fost semnificativ mai mare decât a altor roci de pe Pământ.

Acest lucru a sugerat că NWA 13188 a fost expus la razele cosmice galactice pentru o perioadă scurtă, dar semnificativă, de până la câteva zeci de mii de ani. NWA 13188 are, de asemenea, o „crustă de fuziune” sticloasă, ceea ce sugerează că s-ar putea să se fi topit în timp ce a intrat cu viteză în atmosfera Pământului.

Toate acestea „exclud ca NWA 13188 să fie un meteorit ‘fals’, făcut de oameni”, scriu Gattacceca și colegii săi. „Prin urmare, considerăm că NWA 13188 este un meteorit, lansat de pe Pământ și reacretat ulterior la suprafața sa”, concluzionează ei.

Cum a ajuns meteoritul pământean în spațiu?

Modul în care meteoritul pământean a ajuns în spațiu este un mister, dar este posibil să fi fost aruncat în timpul unei erupții vulcanice sau atunci când un alt meteorit s-a izbit de Pământ, spun cercetătorii.

Pentru a intra pe orbită, o piatră aruncată din gura unui vulcan furios ar trebui să se deplaseze cu zeci de mii de kilometri pe oră, ceea ce este mult mai repede decât se estimează că zboară majoritatea rocilor. Cele mai înalte erupții de vulcani ajung de obicei doar la aproximativ 31-45 de kilometri deasupra Pământului, așa că este puțin probabil ca vulcanii să poată lansa pietre în spațiu.

Dar unele coliziuni dintre Pământ și asteroizi mari ar putea fi suficient de puternice pentru a arunca pietre în Sistemul Solar. O piatră de pe Pământ veche de 4 miliarde de ani, cea mai timpurie cunoscută de știință, a fost găsită pe Lună în timpul misiunii Apollo 14, în 1971. Această rocă a fost probabil aruncată de pe Pământ pe Lună, atunci când cele două corpuri erau mult mai apropiate, după o coliziune cu un asteroid.

Unde sunt cei mai mulți meteoriți de pe Pământ?

Vârsta lui NWA 13188 este necunoscută, dar echipa lui Gattacceca lucrează la datarea rocii prin măsurarea concentrațiilor unui izotop de argon. Cercetarea nepublicată, însă, nu a convins pe toată lumea. „Când susțineți ipoteze extraordinare, aveți nevoie de dovezi extraordinare care să le susțină. Încă nu sunt convins”, a spus Philippe Claeys.

Meteoriți de pe Marte au fost găsiți în deșertul Sahara; o rocă veche de 4,4 miliarde de ani numită „Black Beauty” a fost descoperită de vânătorii locali de meteoriți și vândută unei colecții private în 2011. Acum are o valoare de piață de peste 10.000 de dolari per gram.

Deșertul Sahara este un loc ideal pentru a căuta meteoriți, deoarece pietrele negre contrastează cu nisipul și există puțină vegetație care să le ascundă.

Aproximativ 780.000 de meteoriți ar putea fi undeva în Sahara, ceea ce face din acest deșert cea mai bună locație de vânat meteoriți în afara Antarcticii.

„Un corp” uriaș din granit de pe fața nevăzută a Lunii ascunde indicii despre vulcani antici

Europa lovită de fulgere, în imagini uimitoare din satelit

Test de cultură generală. De ce nu ne-am mai întors pe Lună?

Sateliții Starlink emit „radiații electromagnetice” și îngrijorează astronomii