Home » Știință » Un studiu arată că fiecare femeie are un set unic de anticorpi în laptele matern

Publicat: 21.07.2023

Laptele matern al fiecărei femei conține un set unic de anticorpi ce sunt surprinzător de stabili în timpul sarcinii și pe parcursul alăptării.

Asta a dezvăluit un nou studiu de la Școala de Medicină a Universității Pittsburgh (SUA), publicat în Journal of Experimental Medicine.

Întrucât imunitatea timpurie a bebelușului este direcționată de anticorpii din laptele matern, noua cercetare oferă o perspectivă asupra motivului pentru care protecția împotriva diferitelor infecții variază de la un sugar la altul și asupra motivului pentru care unii dezvoltă o boală intestinală ce pune viața în pericol, numită enterocolită necrozantă (NEC).

Fiecare mamă are un set unic de anticorpi

„Deși fiecare donatoare de lapte din studiul nostru a avut un set unic de anticorpi față de celelalte, am descoperit că anticorpii de la aceeași donatoare au fost destul de asemănători de-a lungul timpului, chiar și pe parcursul mai multor luni”, a spus dr. Timothy Hand, autor principal al studiului și profesor asociat de pediatrie și imunologie la Pitts School of Medicine și UPMC Children’s Hospital din Pittsburgh.

„Acest lucru înseamnă că dacă părintele unui copil se întâmplă să nu aibă anumiți anticorpi, cum ar fi cei care ne feresc de NEC, sugarul nu va primi niciodată acea imunitate. Acest lucru ar putea explica de ce unii bebeluși fac NEC, iar alții nu”, spune Hand.

Potrivit lui Hand, NEC este o boală intestinală inflamatorie devastatoare care afectează în principal sugarii prematuri. NEC, care a fost asociată cu o familie de bacterii numită Enterobacteriaceae, este de aproximativ 2-4 ori mai frecventă la copiii hrăniți cu lapte praf decât la cei hrăniți cu lapte matern.

Cum ajung anticorpii la bebeluși?

Înainte ca sistemul lor imunitar să se maturizeze, bebelușii sunt protejați de bacteriile dăunătoare prin anticorpi transferați din placenta mamei și prin laptele matern. Acești anticorpi se leagă de bacteriile din intestin, împiedicându-le să invadeze gazda, explică Medical Xpress.

Într-un studiu anterior, Hand și echipa sa au descoperit că bacteriile Enterobacteriaceae din probele fecale ale bebelușilor sănătoși erau în mare parte legate de anticorpii materni. În schimb, copiii care au continuat să dezvolte NEC au avut mai multe bacterii care au scăpat de legare. Hand a bănuit că variația imunității bebelușilor la NEC este influențată de faptul că diferite mame au transmis anticorpi diferiți, iar noul studiu sprijină această idee.

Hand și echipa sa au analizat laptele matern de la donatoarele de la Human Milk Science Institute și Biobank din Pittsburgh și de la Mommy’s Milk Human Milk Research Biorepository din San Diego. Folosind o serie de bacterii diferite, cercetătorii au aflat la ce tulpini s-au legat anticorpii fiecărei donatoare.

„Profilurile de anticorpi ale donatoarelor individuale au arătat complet diferit, lucru la care ne așteptam, dar acum am putut să demonstrăm pentru prima dată”, a spus Hand.

„În timpul sarcinii, celulele B călătoresc din intestin la glanda mamară, unde încep să producă anticorpi. Mama încearcă să-și protejeze copilul folosind anticorpi pe care îi folosește pentru a-și proteja propriul intestin. Diferite femei au dus vieți diferite, au microbiote diferite și au întâlnit diferite infecții, așa că este perfect logic ca anticorpii din laptele matern să reflecte această variabilitate”, spune cercetătorul.

Se modifică acest set unic de anticorpi de-a lungul timpului?

Pe parcursul perioadei de alăptare, laptele mamei se transformă din colostru foarte concentrat, bogat în proteine, în lapte matur. Pentru a afla dacă și compoziția anticorpilor se modifică, Hand și echipa sa au comparat laptele matern de la aceleași donatoare de-a lungul timpului. De asemenea, s-au uitat la aceleași donatoare în timpul sarcinilor multiple.

„Nu numai că anticorpii au fost similari la donatoare pe parcursul unei sarcini, dar au fost și remarcabil de stabili la sugari. Acest lucru sugerează că atunci când celulele B ajung în țesutul mamar, ele nu pleacă. Acest lucru este important pentru înțelegerea modului în care bebelușii dobândesc imunitatea și cum se confruntă aceștia cu infecțiile”, a spus Hand.

Ce se întâmplă în cazul unei nașteri premature?

Cercetătorii s-au întrebat și dacă acest set unic de anticorpi din laptele matern se modifică dacă donatoarea naște prematur.

„Unele celule B se deplasează către glanda mamară în timpul celui de-al treilea trimestru, așa că ne-am întrebat dacă o persoană care naște înainte de finalizarea acestui trimestru va avea lapte cu mai puțini anticorpi. Vestea bună a fost că nu am găsit nicio diferență: persoanele care nasc prematur au la fel de mulți anticorpi și aceeași diversitate ca cele care nasc la termen”, a spus cercetătorul.

Alte studii indică faptul că laptele matern este cel mai bun aliment pentru a reduce probabilitatea unui copil prematur de a dezvolta NEC, dar dacă acesta nu este disponibil, laptele de la donatoare este un înlocuitor sau supliment important. Acest lapte este sterilizat pentru a ucide bacteriile, dar nu a fost testat dacă acest proces afectează și anticorpii.

Hand și echipa sa au descoperit că pasteurizarea a redus nivelul de anticorpi din laptele donat. Deși acest lucru înseamnă probabil că sugarii hrăniți cu lapte de la donatoare primesc mai puțini anticorpi decât cei care primesc lapte direct de la mama lor, Hand a spus că sunt necesare mai multe cercetări pentru a înțelege ce niveluri de anticorpi protejează împotriva bolilor precum NEC.

În viitor, o mai bună înțelegere a bacteriilor specifice care sunt cele mai periculoase pentru copiii prematuri cu risc de NEC i-ar putea ajuta pe cercetători să dezvolte anticorpi care ar putea fi adăugați în laptele artificial sau în laptele matern pentru a stimula imunitatea.

A fost identificată o nouă formă de depresie. Câți oameni ar putea fi afectați?

Poate fi relația cu un chatbot considerată infidelitate într-o căsnicie?

Care este numărul maxim de părinți biologici pe care îl poate avea un organism?

Cafeaua de dimineață ar putea fi doar un placebo

O mică pasăre din Noua Zeelandă ne învață despre evoluția cântecului păsărilor
Un papirus despre copilăria lui Iisus, descoperit în biblioteca unei universități din Germania
Un sindrom misterios și rar face ca organismul uman să „producă” alcool
Andrei Pitiș vine la Update Go4it #2. Podcastul apare miercuri, 19 iunie, ora 12:00, pe YouTube Go4itro
Un mare producător italian de electrocasnice extinde operațiunile din România
Care sunt domeniile care angajează studenți și elevi pe timpul verii?
Prima țară din Asia de Sud-Est care legalizează căsătoria între persoane de același sex
Un mare explorator ar fi putut avea sclavi. Abolirea sclaviei în SUA s-a întâmplat cu mai puţin timp în urmă decât te-ai aştepta
„Războiul apei” la granița dintre Statele Unite ale Americii și Mexic
Mii de români au participat la festivalul „Romanian day on Broadway” în New York
Specialiștii avertizează că Jocurile Olimpice nu vor mai putea fi organizate vara
Tensiuni la granița dintre Coreea de Sud și de Nord! Au fost trase focuri de armă
O structură circulară misterioasă din Grecia i-a uimit pe arheologi
Care este diferența dintre rocă și mineral?