Home » Știință » Un eveniment considerat imposibil: Satelitul Gaia observă stele evoluate în zona de formare a stelelor tinere

Publicat: 28.07.2023

Astronomii au descoperit stele mai vechi și evoluate care se deplasează printr-o zonă tânără de formare a stelelor – ceva neașteptat într-o galaxie.

Anterior, savanții credeau că stelele vechi și evoluate nu se intersectează cu cele tinere și cu sistemele lor planetare.

Comunicatul subliniază că „îmbogățirea de la aceste stele retrase ar putea fi o modalitate mai viabilă de încălzire a Pământului timpuriu”. Cercetătorii de la Universitatea din Sheffield și de la Imperial College London au analizat stele relativ reci, cunoscute sub numele de Asymptotic Giant Branch (AGB), adică stele aflate în stadii târzii de viață.

„Până acum, cercetătorii au fost sceptici că aceste stele vechi și evoluate ar putea întâlni vreodată stele tinere care formează planete, așa că această descoperire dezvăluie mult mai multe despre dinamica, relațiile și călătoriile stelelor”, a declarat Richard Parker, autorul principal al studiului.

Un eveniment considerat imposibil într-o galaxie

Interacțiunea dintre stelele evoluate și cele tinere a avut loc într-o regiune în care oamenii de știință cred că se formează stelele precum Soarele. Aceste stele care se întrepătrund nu s-au format în această zonă, dar au fost observate călătorind prin ea.

Observatorul prin satelit Gaia al ESA, care a fost lansat cu scopul de a localiza miliarde de stele din galaxia noastră, a detectat această descoperire neașteptată.

„Gaia revoluționează ideile noastre despre modul în care se formează stelele și, ulterior, se deplasează în galaxie”, a declarat Christina Schoettler, care a găsit stelele AGB în datele Gaia.

Studii științifice anterioare au descoperit că aceste stele vechi generează cantități mari de elemente chimice instabile radioactiv, inclusiv aluminiu-26 și fier-60.

Ar putea fi posibil ca astfel de tipuri de stele să fi livrat aceste elemente chimice către Sistemul Solar tânăr în timp ce planetele, inclusiv Pământul, erau încă în formare. Și este posibil să fi avut un rol important în încălzirea internă timpurie a nucleului planetei noastre, scrie InterestingEngineering.

Elementele chimice produse de stelele AGB

În plus, conform studiului, este posibil ca aluminiul-26 și fierul-60 să fi ajutat la formarea plăcilor tectonice pe planeta noastră.

„Arătând că stelele AGB pot întâlni sisteme planetare tinere, am observat că alte surse de aluminiu-26 și fier-60, cum ar fi vânturile și supernovele stelelor foarte masive, ar putea să nu fie necesare pentru a explica originea acestor elemente chimice în Sistemul Solar”, a explicat Parker.

În urma acestui studiu, echipa plănuiește să caute alte interacțiuni între stelele retrase din activitate și zonele de formare a stelelor, pentru a vedea dacă acesta este un eveniment tipic.

Rezultatele au fost raportate în The Astrophysical Journal Letters.

„Fantomele” stelelor moarte se aliniază în mod ciudat. De ce?

„Stele căzătoare” au fost descoperite în atmosfera Soarelui

Test de cultură generală. Câte stele există în Calea Lactee?

Calea Lactee ar conține mii de stele dintr-o altă galaxie