Home » Știință » O cometă cât un oraș are „coarne”, seamănă cu Millenium Falcon și este în drum spre Pământ

Foto: Julio Vannini/Faulkes Telescope Project
Publicat: 31.07.2023

O cometă cât un oraș care zboară spre Soare pare să fi căpătat „coarne” după ce a explodat, ceea ce a făcut-o să semene cu nava Millennium Falcon din filmele „Războiul Stelelor”. Este prima dată când această cometă este văzută erupând în aproape 70 de ani.

Cometa, numită 12P/Pons-Brooks (12P), este o cometă criovulcanică, sau de tip vulcan rece. La fel ca toate celelalte comete, obiectul de gheață este alcătuit dintr-un nucleu solid, umplut cu un amestec de gheață, praf și gaz care este înconjurat de un nor neclar de gaz numit coamă, care se scurge din interiorul cometei.

Dar spre deosebire de majoritatea celorlalte comete, gazul și gheața din nucleul lui 12P se acumulează atât de mult încât obiectul ceresc poate exploda violent, împroșcându-și măruntaiele înghețate, cunoscute sub numele de criomagmă, prin crăpăturile mari din învelișul nucleului.

O cometă cât un oraș are acum coarne

Pe 20 iulie, mai mulți astronomi au detectat o erupție majoră a cometei, care a devenit brusc de aproximativ 100 de ori mai strălucitoare decât pare de obicei, a raportat Spaceweather.com. Această creștere a luminozității a avut loc atunci când coama cometei s-a umflat brusc cu gaz și cristale de gheață eliberate din interiorul cometei, permițându-i să reflecte mai multă lumină solară spre Pământ, explică Live Science.

Începând cu 26 iulie, coma avută de această cometă cât un oraș a crescut la aproximativ 230.000 kilometri diametru, adică de peste 7.000 de ori mai lată decât nucleul său, care are un diametru estimat la aproximativ 30 km, spune Richard Miles, astronom de la Asociația Astronomică Britanică care studiază cometele criovulcanice.

Dar, interesant, o neregularitate în forma coamei extinse face ca cometa să arate ca și cum ar avea coarne. Alți experți au comparat, de asemenea, cometa deformată cu Millennium Falcon, una dintre navele spațiale emblematice din „Războiul Stelelor”.

Forma neobișnuită a coamei cometei i se datorează probabil unei neregularități în forma nucleului, a spus Miles. Gazul care se scurgea a fost probabil parțial obstrucționat de un lob ieșit din nucleu, care a creat o „crestătură” în coama extinsă. Pe măsură ce gazul continua să se îndepărteze de cometă și să crească, crestătura a devenit mai vizibilă, a adăugat el. Dar coama extinsă va dispărea în cele din urmă pe măsură ce gazul și gheața devin prea dispersate pentru a mai reflecta lumina Soarelui.

Anul viitor vom putea vedea această cometă pe cer

Aceasta este prima erupție majoră detectată de la 12P în 69 de ani, a spus Miles, în principal pentru că orbita sa o îndepărtează prea mult de Pământ pentru ca izbucnirile sale să poată fi observate.

12P are una dintre cele mai lungi perioade orbitale cunoscute printre comete. Este nevoie de aproximativ 71 de ani pentru ca vulcanul plutitor să orbiteze complet în jurul Soarelui, timp în care este catapultat în cele mai îndepărtate părți ale Sistemului Solar.

Cometa urmează să atingă cel mai apropiat punct de Soare pe 21 aprilie 2024 și să se apropie de Pământ pe 2 iunie 2024, moment în care va fi vizibilă pe cerul nopții, a raportat Spaceweather.com. Pământenii ar putea, prin urmare, să aibă un loc în primul rând pentru a vedea mai multe erupții în următorii câțiva ani.

Dar 12P nu este singura cometă vulcanică de care sunt interesați cercetătorii în acest moment. În ultimii câțiva ani, au existat mai multe erupții notabile de la 29P/Schwassmann-Wachmann (29P), cea mai volatilă cometă vulcanică din Sistemul Solar.

În decembrie 2022, astronomii au asistat la cea mai mare erupție de la 29P din aproximativ 12 ani, care a pulverizat aproximativ 1 milion de tone de criomagmă în spațiu. Iar în luna aprilie a acestui an, pentru prima dată, oamenii de știință au reușit să prezică cu exactitate una dintre erupțiile lui 29P înainte ca aceasta să se întâmple, datorită unei ușoare creșteri a luminozității, ceea ce sugera că mai mult gaz se scurgea din nucleul cometei pe măsură ce aceasta urma să erupă.

Marte are un interior ciudat, sugerează sonda InSight

Telescopul Webb a fotografiat toți cei patru giganți gazoși ai Sistemului Solar

Un număr record de pete solare a fost observat pe suprafața Soarelui

Test de cultură generală. Care este diferența dintre nova și supernova?