Home » Știință » Nebuloasa Inelul, fotografiată în detalii fără precedent cu Telescopul Spațial James Webb

Credit foto: ESA/Webb, NASA, CSA, M. Barlow (University College London), N. Cox (ACRI-ST), R. Wesson (Cardiff University)
Publicat: 23.08.2023

Telescopul Spațial James Webb de la NASA a obținut imagini cu Nebuloasa Inelul, unul dintre cele mai bune exemple de nebuloasă planetară.

La fel ca Nebuloasa Optul Explodat, una dintre primele fotografii făcute de Webb, Nebuloasa Inelul dezvăluie structuri delicate din ultimele momente ale unei stele aflate pe moarte.

Roger Wesson de la Universitatea Cardiff din Marea Britanie a explicat că observațiile lui Webb i-au oferit lui și colegilor săi indicii prețioase despre formarea și evoluția acestor obiecte.

Nebuloasa Inelul, un candidat ideal pentru misterele nebuloaselor planetare

„Nebuloasele planetare erau cândva considerate a fi simple obiecte cu o stea aflată pe moarte în centrul lor. Acestea și-au căpătat denumirea după aspectul neclar și încețoșat, atunci când erau observate prin telescoapele mici. În urmă cu doar câteva mii de ani, steaua era încă o gigantă roșie ce își expulza mare parte din masă. Acum, miezul fierbinte ionizează acum acest gaz și nebuloasa capătă emisii colorate de lumină. Observațiile moderne, însă, arată că multe nebuloase planetare dispun de o complexitate fără margini. Astfel, apare întrebarea: cum creează o steaua sferică structuri non-sferice atât de complexe și delicate?”, a spus Wesson.

Nebuloasa Inelul este un candidat ideal pentru misterele nebuloaselor planetare. Se află în apropiere, la aproximativ 2.200 de ani-lumină, și este luminoasă, fiind vizibilă cu binoclul în serile senine de vară din emisfera nordică și mare parte din cea sudică. Echipa noastră, numită ESSENcE (Evolved StarS and their Nebulae in the JWST Era), este un grup internațional de experți în nebuloase planetare și obiecte similare. Ne-am dat seama că observațiile lui Webb ne vor oferi indicii neprețuite, având în vedere că Nebuloasa Inelul se încadrează cu ușurință în câmpul vizual al instrumentelor NIRCam (Near-Infrared Camera) și MIRI (Mid-Infrared Instrument) ale lui Webb, fapt ce ne permite să o studiem în detaliu fără precedent”, a adăugat Wesson.

„Atunci când am văzut imaginile pentru prima dată, am fost uimiți de cantitatea de detalii. Inelul luminos după care a fost numit nebuloasa este alcătuit din aproape 20.000 de bulgări individuali de hidrogen molecular în stare gazoasă, fiecare la fel de masiv ca Pământul. În inel există și o bandă îngustă de emisii de hidrocarburi aromatice policiclice (HAP), molecule complexe de carbon pe care nu ne-am fi așteptat să le găsim în Nebuloasa Inelul”, a continuat cercetătorul.

Niciun alt telescop de până acum nu a avut „sensibilitatea și rezoluția spațială” necesară pentru a observa cu atât finețe detaliile văzute aici. „Așadar, cum a format o stea sferică o nebuloasă atât de structurată și complicată precum Nebuloasa Inelul? Cu puțin ajutor de la un companion binar am putea să aflăm răspunsul”, a conchis Wesson.

O nouă fotografie uimitoare de la Telescopul Webb dezvăluie frumusețea prafului cosmic