Home » Știință » Telescopul Hubble a surprins unul dintre cele mai vechi obiecte din galaxia noastră

Credit foto: ESA/Hubble & NASA, A. Sarajedini, G. Piotto
Publicat: 22.08.2023

Telescopul Spațial Hubble a surprins o imagine uimitoare cu roiul globular NGC 6652, o colecție care cuprinde unele dintre cele mai vechi stele din galaxia Calea Lactee.

NGC 6652 este un roi globular care conține unele dintre cele mai vechi stele din galaxia noastră. Se află la 30.000 de ani-lumină distanță, în constelația Sagittarius.

De ce este atât de special? Această imagine, realizată cu Telescopul Spațial Hubble, dezvăluie un roi globular plin de stele numit NGC 6652, situat la aproximativ 6.500 de ani-lumină de centrul galaxiei noastre, Calea Lactee. Ar avea o vechime de 13,6 miliarde de ani, conform unui studiu din 2020 publicat în revista Research in Astronomy and Astrophysics, astfel că este unul dintre cele mai vechi obiecte din Calea Lactee.

Roiurile globulare sunt grupări dense de zeci de mii până la milioane de stele vechi, care au o vechime cuprinsă între 10 miliarde și 13 miliarde de ani (pentru comparație, vârsta Universului însuși este estimată la 13,8 miliarde de ani).

Unele dintre cele mai vechi stele din galaxia Calea Lactee

Până în prezent, în haloul Căii Lactee au fost descoperite aproximativ 150 de astfel de roiuri. Studierea lor îi ajută pe astronomi să cerceteze stadiile timpurii ale galaxiei și ale Universului mai larg.

Este posibil ca roiurile globulare să fi evoluat la câteva sute de milioane de ani după Big Bang în jurul unor stele supermasive care au existat doar câteva milioane de ani, potrivit unui studiu publicat în revista Astronomy and Astrophysics.

Imaginea Hubble a NGC 6652 arată nenumărate stele de un albastru palid, cu stele mai roșii în prim-plan. La fel ca toate roiurile globulare, stelele din NGC 6652 sunt strâns înghesuite într-un nucleu sferic, ca urmare a atracției gravitaționale intense.

Noua imagine spectaculoasă este rezultatul combinării datelor obținute de două echipe de oameni de știință cu ajutorul unor camere separate de pe Hubble – Advanced Camera for Surveys și Wide Field Camera 3.

NGC 6652 se află la 30.000 de ani-lumină distanță

O echipă cerceta vârsta roiurilor globulare din Calea Lactee, în timp ce cealaltă încerca să măsoare cantitatea de carbon, azot și oxigen din roiurile globulare precum NGC 6652, pentru a înțelege mai bine compoziția stelelor conținute în acestea.

Roiurile globulare se văd cel mai bine din emisfera sudică, sau în lunile iunie și iulie în emisfera nordică, când centrul Căii Lactee este vizibil de la nord de ecuator. Reprezintă o priveliște frumoasă văzută printr-un telescop mic, dar rareori apare suficient de sus deasupra orizontului pentru a fi ușor de observat de la nord de ecuator.

Acesta este și cazul lui NGC 6652, care se găsește între steaua Kaus Australis din Săgetătorul și roiul globular M70. De departe, cel mai ușor de observat în timpul verii din emisfera nordică este Marele Roi Globular din Hercule – sau M13 – din constelația Hercule, ce seamănă foarte mult cu NGC 6652, scrie LiveScience.

Telescopul Hubble a surprins bolovani „care evadează” din asteroidul Dimorphos după impactul cu DART