Home » Știință » A fost descoperită viața pe altă planetă? Experții se delimitează de zvonuri!

A fost descoperită viața pe altă planetă? Experții se delimitează de zvonuri!

Publicat: 20.01.2024

După ce publicația britanică The Spectator a publicat un articol cu titlul provocator „Am Descoperit Oare Extratereștri?”, argumentând că am putea fi pe cale să obținem „dovezi puternice” ale unei biosemnături pe o exoplanetă îndepărtată, experții se delimitează de zvonuri.

Probabil cea mai remarcabilă declarație a fost a astronautului britanic Tim Peake, care a speculat că Telescopul Spațial James Webb (JWST) al NASA a descoperit deja dovezi ale vieții extraterestre și „(oficialii) nu vor să publice sau să confirme acele rezultate până nu sunt pe deplin siguri”.

Articolul a citat-o și pe astrofiziciana britanică Becky Smethurst, care a prezis într-un videoclip de pe YouTube de la sfârșitul anului trecut, că „foarte, foarte curând, vom avea parte de un articol care pretinde că are dovezi puternice pentru o biosemnătură în atmosfera unei exoplanete”.

Experții se delimitează de zvonuri că am fi găsit viață pe o exoplanetă

Este adevărat că Telescopul James Webb a început să facă unele observații extrem de interesante, care sunt de mare interes pentru astrobiologi. Dar, ca întotdeauna, există motive de scepticism în legătură cu afirmațiile exagerate apărute.

Un exemplu în acest sens este chiar faptul că experții se delimitează de zvonuri.

„Se pare că ceea ce am spus într-un videoclip de pe YouTube a fost preluat de entuziaștii OZN și, apoi, în mod bizar, de The Spectator”, a scris Smethurst pe Twitter.

„Am spus că în 2024 am putea vedea o posibilă dovadă de biosemnătură în atmosfera unei exoplanete, găsită cu JWST. A fost doar o presupunere entuziastă și plină de speranță”, a adăugat ea.

„Saltul de la ‘posibilă biosemnătură’ la ‘extratereștri’ este ridicol. Prin biosemnătură, vorbim despre o moleculă mică în atmosfera unei exoplanete suficient de mari încât JWST să o poată vedea. Nu vorbim despre extratereștri pe o planetă stâncoasă”, a adăugat Smethurst într-o postare ulterioară.

Ce caută, de fapt, Telescopul Spațial James Webb?

Astrofizicianul Jonathan O’Callaghan a fost de acord că afirmațiile publicației The Spectator sunt „puțin probabile din mai multe motive”.

„JWST nu examinează în detaliu nicio planetă stâncoasă suficient pentru a găsi biosemnături. Singurele astfel de planete pe care am început să le investigăm în acest fel sunt planetele pitice TRAPPIST-1, dar doar cele mai interioare, care au puțină atmosferă sau deloc”, a scris el pe Twitter.

Există și o problemă fundamentală legată de expertiza în domeniu: cei trei experți citați în articolul publicației The Spectator sunt un astronaut, un astrofizician și un inginer mecanic. Niciunul dintre ei nu sunt astrobiologi sau nu au o expertiză deosebită în căutarea vieții dincolo de Pământ.

„Și aș remarca cu blândețe că niciunul dintre cei trei oameni citați, doi dintre ei fiind colegi apropiați, nu ar pretinde să fie experți în atmosferă sau astrobiologie”, a scris pe Twitter Chris Lintott, astronomul la Universitatea din Oxford (Anglia) și autor.

Experții se delimitează de zvonuri, dar ce anume a dus la aceste zvonuri?

Asta nu înseamnă că JWST nu a furnizat deja date care ar putea, dacă cercetarea le confirmă, să sugereze într-adevăr o biosemnătură extraterestră reală. Cele mai evidente sunt observațiile de la sfârșitul anului trecut ale unei planete oceanice „hyceană” denumită K2-18b, situată la aproximativ 120 de ani-lumină de Pământ și aflată în „zona locuibilă” a stelei sale. În aceste observații, observatorul a descoperit dovezi ale sulfidului de dimetil (care pe Pământ este produs doar de organisme vii) în atmosfera planetei, reiterează Futurism.

La o primă vedere, această descoperire este incredibil de interesantă. Desigur, poate exista ceva în neregulă cu datele sau cu modul în care oamenii de știință le interpretează, sau poate exista o modalitate prin care sulfidul de dimetil poate apărea fără viață. Dar așa funcționează știința: cercetătorii descoperă ceva interesant, iar apoi ei și colegii lor sapă mai adânc pentru a înțelege cu adevărat ce înseamnă acel lucru. Multe descoperiri inițial entuziasmante se dovedesc a fi căi fără ieșire, dar altele nu, și, la sfârșitul zilei, ar fi foarte interesant să găsim dovezi convingătoare că nu suntem singuri în Univers.

Să nu ne îmbătăm cu apă rece!

Până atunci, însă, mesajul NASA este să nu ne îmbătăm cu apă rece.

„Se anticipează că observațiile JWST pot duce la identificarea inițială a posibilelor biosemnături care ar putea face locuirea mai mult sau mai puțin probabilă pentru o anumită exoplanetă. Vor fi necesare misiuni viitoare pentru a stabili în mod concludent locuibilitatea unei exoplanete”, a declarat Knicole Colón, adjunctul șefului științific al Telescopului James Webb pentru știința exoplanetelor.

Și în acest timp, comentariile experților nu ar trebui scoase din context.

„Furtuna care s-a declanșat a fost pentru că cei 3 comunicatori de știință au fost întrebați ‘ce lucruri interesante se întâmplă în 2024’ și am vrut cu toții să dăm un răspuns interesant”, a scris Smethurst pe Twitter.

„Nu pot vorbi în numele lui Maggie sau al lui Tim Peake, dar, din câte știu eu, nu există nicio detectare. Nu există niciun studiu”, a adăugat ea.

Printre astronomi circulă zvonul că Telescopul Webb a găsit viață pe o altă planetă