Home » Știință » Să fie acesta sfârșitul Observatorului de raze X Chandra al NASA?

Să fie acesta sfârșitul Observatorului de raze X Chandra al NASA?

Publicat: 17.03.2024

Suntem obișnuiți cu misiunile spațiale care se încheie din cauza mediilor dificile de explorare. Acestea își epuizează combustibilul sau lichidul de răcire, sunt acoperite de praf și își pierd puterea, sau sunt distruse de recea noapte selenară. Dar care este motivul pentru sfârșitul Observatorului Chandra?

NASA a depus bugetul pentru anul 2025 și acesta este de 25.383.700.000 de dolari, la fel cum a fost și în 2023 și 2024. Douăzeci și cinci de miliarde de dolari ar putea părea o sumă imensă, dar reprezintă mai puțin de 0,4% din ceea ce vor cheltui Statele Unite anul viitor. Pentru fiecare 100 de dolari cheltuiți de guvernul SUA, NASA primește 34 de cenți. Bugetul pentru Apărare ar fi echivalent cu 12,26 dolari.

Planul bugetar al NASA include, de asemenea, solicitarea propusă pentru bugetele până în 2029, care oferă unele perspective asupra viitorului. Una importantă, care va fi simțită în departamentele de astronomie cu energii înalte, ar putea însemna sfârșitul Observatorului Chandra cu Raze X. Prognoza propusă taie bugetul Chandra cu aproape jumătate, de la 41,1 milioane de dolari în 2025 la 26,6 milioane de dolari în 2026.

Bugetul NASA pentru 2025 ar putea însemna sfârșitul Observatorului Chandra

Observatorul Chandra va împlini 25 de ani în iulie, iar investiția în el a fost mai mult decât rambursată, deoarece oamenii de știință se așteptau ca acesta să funcționeze doar timp de cinci ani. Însă instrumentul continuă să ofere observații cu rezoluție înaltă ale Universului în raze X, întrecând unele dintre observatoarele mai noi de înaltă energie. NASA vede pentru 2029 că telescopul ar necesita doar 5,2 milioane de dolari.

„Nava spațială Chandra s-a degradat pe parcursul duratei sale de misiune în măsura în care mai multe sisteme necesită gestionare activă pentru a menține temperaturile în limitele acceptabile pentru operațiunile ei. Acest lucru face ca programarea și post-procesarea datelor să fie mai complexe, crescând costurile de gestionare a misiunii dincolo de ceea ce NASA își poate permite în prezent. Reducerea de la Chandra va începe retragerea ordonată a misiunii către operațiuni minime”, scrie NASA în justificarea bugetului, potrivit IFL Science.

Chandra, împreună cu Hubble, cu Observatorul de Raze Gamma Compton și cu Spitzer, formează Marile Observatoare. Spitzer și Compton au fost retrase, iar bugetul lui Hubble arată chiar și mai sumbru. Anul viitor, va fi redus cu 5%. Și va scădea și mai mult în anii următori, unele dintre operațiunile sale fiind combinate cu Telescopul Spațial James Webb (JWST).

Misiunile care nu vor fi afectate de noul buget

Dar nu toate misiunile veteran se confruntă cu reduceri de buget. Voyager 1 și 2 vor vedea o mică creștere anul viitor (de la 6,5 la 7 milioane de dolari) și un pic mai mult în 2029. Voyager 1 se confruntă în prezent cu probleme, astfel că nu este clar cât de bătut în cuie este bugetul viitor.

Există mai multe alte detalii interesante din buget. De exemplu, misiunea de Readucere a Probelor de pe Marte, care a avut probleme de ceva timp, nu a primit o solicitare de buget. NASA cel mai probabil așteaptă evaluarea finală a fezabilității misiunii.

Aproape de Pământ, Lunar Gateway, stația spațială orbitală care va orbita în jurul Lunii, primește o creștere mare de buget în acest an, deoarece se așteaptă ca primul modul să fie lansat în noiembrie 2025. Modulele ulterioare sunt așteptate să fie trimise cu misiunea Artemis cu echipaj, care continuă în buget cu puține modificări, deși Artemis V a fost acum mutată din septembrie 2029 în martie 2030.

Un observator astronomic din România a surprins un obiect care gonește printre stele