Home » Știință » Astronomii au descoperit un vulcan uriaș pe Marte, în una dintre cele mai spectaculoase regiuni ale planetei

Credit foto: NASA Mars Global Surveyor (MGS) Mars Orbiter Laser Altimeter (MOLA)/Pascal Lee & Sourabh Shubham 2024
Publicat: 14.03.2024

Oamenii de știință au anunțat că au descoperit un vulcan uriaș și un ghețar sub suprafața planetei Marte, în provincia vulcanică Tharsis, în apropiere de ecuator.

Observat în repetate rânduri cu nave spațiale de pe orbita marțiană încă de la misiunea Mariner 9 din 1971, dar profund erodat, vulcanul uriaș se ascundea chiar sub nasul astronomilor timp de zeci de ani în una dintre cele mai spectaculoase regiuni ale planetei Marte, granița dintre Labirintul Nopții și canioanele monumentele din Valles Marineris.

Denumit pentru moment „vulcanul Noctis” în așteptarea unui nume oficial, structura atinge o altitudine de plus 9.022 de metri și se întinde pe o suprafață 450 de kilometri.

„Am realizat că ne aflam într-un vulcan imens și profund erodat”

Dimensiunile uluitoare ale vulcanului, precum și istoria sa complexă, sugerează că a fost activ cu foarte mult timp în urmă. Descoperirea simultană a vulcanului și a ghețarului este semnificativă pentru că indică un loc interesant de studiu pentru evoluția geologică a Planetei Roșii.

„Analizam geologia unei zone în care am găsit rămășițe ale unui ghețar anul trecut atunci când am realizat că ne aflam într-un vulcan imens și profund erodat”, a declarat dr. Pascal Lee, om de știință în cadrul Institutului SETI și a Institutului pentru Marte cu sediul la Centrul de Cercetare Ames al NASA, precum și autor coordonator al studiului care descrie dubla descoperire.

„Un peisaj vulcanic a fost mult timp bănuit”

„Această zonă de pe Marte este cunoscută pentru varietatea de minerale hidratate. Un peisaj vulcanic pentru aceste minerale a fost mult timp bănuit. Așadar, nu este foarte surprinzător faptul că a fost găsit un vulcan aici”, a explicat Sourabh Shubham, unul dintre autorii studiului.

Studiul mai descrie și descoperirea a unei zone cu depozite vulcanice care acoperă o suprafață de 5.000 de kilometri pătrați, potrivit EurekAlert.

Este clar că vulcanul a fost activ în urmă cu mult timp

Vulcanul Noctis are o istorie îndelungată și complexă, trecând prin numeroase schimbări, posibil de la o combinație de eroziune termală și eroziune glaciară. Cercetătorii cred că vulcanul este „un scut vast” compus din straturi accumulate de materiale piroclastice, lavă și gheață, cea din urmă rezultând din acumulări repetate de zăpadă și ghețari de-a lungul timpului. Pe măsură ce au apărut fracturi și falii, lava a început să se ridice prin diferite locuri ale vulcanului, astfel ducând la eroziune termală și colapsul catastrofal al mai multor secțiuni din vulcan.

Cu toate acestea, multe despre uriașul vulcan descoperit recent rămân un mister. Deși este clar că a fost activ în urmă cu mult timp și a început să se dezvolte devreme în istoria planetei Marte, nu se știe cât de devreme. Chiar dacă a trecut prin erupții în vremuri recente, nu este cunoscut dacă mai este și acum activ și dacă ar putea erupe din nou. Și dacă a fost activ acum mult timp, ar putea ca viața să fi existat la interiorul său datorită condițiilor de căldură și apă?

„Locul este foarte atractiv pentru explorarea robotică și umană”

„Este un vulcan antic atât de mult erodat încât ai putea să-l explorezi pentru a analiza, extrage mostre și data diferite regiuni din interiorul său pentru a studia evoluția marțiană în timp. Are, de asemenea, o lungă istorie de căldură care a interacționat cu apă și gheață, fapt care-l face un loc perfect pentru astrobiologie. În final, având în vedere că gheața glaciară ar fi probabil încă prezentă aproape de suprafață într-o regiune ecuatorială caldă de pe Marte, locul este foarte atractiv pentru explorarea robotică și umană”, a adăugat dr. Pascal Lee.

Studiul a fost efectuat cu date de la misiunile NASA Mariner 9, Viking Orbiter 1 și 2, Mars Global Surveyor, Mars Odyssey și Mars Reconnaissance Orbiter, precum și de la misiunea europeană Mars Express.

Misiune încheiată pentru elicopterul Ingenuity, după 3 ani petrecuți pe Marte