Home » Stiinta » Masina zburatoare este o realitate

Masina zburatoare este o realitate

Safta Alexandru 11.18.2008
Desi suntem familiarizati cu evolutii fulminante in toate domeniile, exista o serie de elemente pe care mintea umana le asociaza invariabil cu viitorul. De cand exista masini si avioane, omul viseaza sa le combine intr-un aparat unic, pe care sa-l foloseasca atat pe sol cat si in inaltul cerului. Oamenii au visat, filmele au ilustrat, dar ne-am multumit sa atribuim mereu aceasta reusita viitorului. Acum insa, se pare ca timpul s-a oprit, pentru ca noi sa-l putem ajunge din urma, caci masina zburatoare a devenit o realitate a prezentului si anunta sa ne poarte mai aproape de nazuintele noastre cele mai indraznete, pe calea aerului.

Echipa de ingineri a recent infiintatei companii americane Terrafugia este pe cale sa indeplineasca fantezia oricarui sofer: un vehicul de serie care sa poata merge atat pe sosele cat si pe deasupra lor. Tot ce mai au de facut indraznetii pionieri este sa testeze prototipul deja construit, botezat Transition. Vehiculul, planificat sa fie lansat spre comercializare anul viitor va avea patru roti, suspensii de tip Formula 1 si o pereche de aripi lungi de trei metri care se vor plia atunci cand masina va schimba aerul cu asfaltul. Totusi, abordarea americanilor pare sa fie imaginea din oglinda a mult-visatei invetii, caci proiectantii lui Transition sunt foarte vehementi in a sustine ca acesta nu este atat o masina zburatoare, cat un avion terestru.

Incercari ale aceleiasi inventii au mai fost facute de-a lungul timpului, diversi entuziasti petrecandu-si ani din viata pentru a creea design-uri detaliate, modele la scara, chiar prototipuri functionale ale masinii zburatoare. In 1950, Molt Taylor, un fost pilot al fortelor aeriene americane, a zburat cu mai multe versiuni ale lui Aerocar, un hibrid intre masina si avion care se atasa unei perechi separate de aripi si unei cozi. Nu a reusit insa sa gaseasca suficienti clienti incat sa transforme initiativa intr-o afacere, astfel ca proiectul sau nu a depasit perimetrul experimental.

Acum, cei care se apropie de transformarea visului in realitate – propulsarea masinii pe tronsonul culoarelor aeriene – se considera numai ingineri si deloc vizionari. Compania lui Carl Dietrich, fondatorul si coordonatorul proiectului, nu isi bazeaza planurile pe tehnologie ultra-avansata sau pe infrastructura. Nu se gasesc in echipa sa adepti ai teoriilor antigravitationale. Ei pur si simplu inventeaza un avion cu un singur motor si cu elicea propulsatoare dorsala, care se intampla sa fie omologat si pentru traficul rutier.

Design-ul aparatului a fost perfectionat cu simulatoare software, iar materialele folosite la construirea lui sunt dintre cele utilizate la avioane si masini. Transition va satisface cerintele Administratiei Aeronautice Federale ca avion si va multumi Administratia Nationala de Siguranta a Transportului Rutier precum si regulile Agentiei de Protectie a Mediului, pe sosele si autostrazi.

Cu un astfel de vehicul se va putea decola numai de pe o autostrada si va fi necesara posesia unui permis de zbor pentru acest lucru, vehiculul neputand fi pilotat in aer decat in urma unei atestari. De asemenea, el nu isi va putea ajuta posesorul sa iasa din blocajul din trafic, deoarece, asa cum insista sa spuna creatorii sai, este vorba despre un aeroplan pentru strazi, ce are nevoie de o pista pentru decolare.

Echipa lui Dietrich intentioneaza sa produca si sa vanda cateva sute de aparate Transition anual. Acest lucru presupune insa ca ei sa realizeze ceea ce niciun alt entuziast al masinii zburatoare n-a mai incercat inaintea lor: sa construiasca o nava care sa poata suporta golurile de aer si care sa-si protejeze in acelasi timp ocupantii in cazul unui impact pe sol. Produsul trebuie sa fie suficient de ieftin, calitativ si multiplicat industrial. Trebuie, de asemenea sa promoveze la toate testarile de siguranta si sa se incadreze in standardele diferitelor agentii federale. In final, echipa va trebui sa gaseasca un asigurator dispus sa ofere polite de asigurare pentru o masinarie atat de inedita.

Chiar in aceasta perioada, un concept la scara complet functional este pregatit pentru un zbor de testare ce va avea loc mai tarziu in aceasta luna. Toti expertii care cunosc datele proiectului, se asteapta ca aparatul sa zboare. Mai mult de 40 de clienti au contribuit cu depozite de buna-credinta intre 7.500 si 10.000 de dolari pentru Transition, iar comapania are un milion de dolari in fonduri private. Investitorilor li s-a spus ca primii clienti vor conduce vehiculul in urmatorul an. Termenul pare unul nebunesc data fiind natura proiectului, dar grupul, de la aparitia sa de acum doi ani, a reusit sa-si satisfaca mereu termenele promise. Dietrich si partenerii sai si-au imprimat pe barele masinilor mesajul “Urmatoarea mea masina va fi un avion”, care pentru ei nu este deloc o gluma, ci titlul unei liste de promisiuni pe care intentioneaza sa le respecte.

Proaspat absolvent al facultatii de aeronautica de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts, tanarul Dietrich in varsta de 27 de ani se apuca in 2004 de constructia vehiculului, ce trebuia sa incapa intr-un garaj de dimensiuni medii, aproximativ 2 pe 6 metri. Ideea i-a venit de la o schimbare de regulament a agentiei americane de zbor, care a proiectat o noua clasa de avioane usoare, al caror pilotaj presupunea numai 20 de ore de antrenament, jumatate din necesarul obisnuit. FAA dorea sa deschida sportul aerian mai multor oameni, iar Dietrich a sesizat aici posibilitatea unei piete de avioane sofabile. Categoria de avioane usoare presupune aterizarea de indata ce vremea se destabilizeaza, astfel incat Dietrich s-a gandit ca oamenii ar opta pt un avion pe care sa-l poate aduce la sol si sofa pana la destinatie in situatia unei prognoze nefavorabile zborului.

Tanarul creator era constient ca pentru a putea sustine o micro-companie, productia si repararea avionului trebuia sa fie ieftine. Acest lucru a eliminat caracteristicile mecanice complexe ale aparatului, precum aripile lungi, subtiri si telescopice. Pana in 2005, el a testat virtual mai mult de 50 de designuri in simulatoare pe computer, iar ultima configuratie a fost singura care s-a dovedit adecvata cerintelor de drum, de pista si de afaceri.

Dietrich a avut initial bani pentru a pune bazele atelierului in care a inceput proiectul multumita faptului ca era dinainte un inventator prolific. El inventase deja un motor de racheta si o unealta simpla folosita de muncitorii Natiunilor Unite la dezactivarea minelor de pamant. Acest palmares, impreuna cu design-ul lui Transition i-au adus prestigiosul premiu Lamelson Stundent Prize si o recompensa baneasca anuala de 30.000 de dolari pentru cel mai inventiv tanar inginer al Institutului Tehnologic Massachusets.

Dietrich si-a contactat fosti colegi si a reusit astfel sa adune o echipa formata din opt membri, care lucreaza in comun si astazi la concretizarea lui Transition. Cercetatorul spune ca multi posibili investitori si clienti sunt sceptici cu privire la succesul firmei Terrafugia, dar el se arata increzator ca incercarea va fi un succes. Transition va functiona pe baza de benzina, nu de kerosen si va avea o autonomie de zbor de 735 kilometri. Pretul sau va fi de 194.000 de dolari, Transition fiind menit sa inlocuiasca avionul oamenilor pe distante scurte si nu neaparat masina.

Clientii platitori sunt vitali pentru planul Terrafugia si la fel de important este ca ei sa poata conduce legal ceea ce cumpara. “Tot acest proces va fi stopat, daca nu vom putea asigura aparatul”, spune Richard Gersh, vice-presedinte de marketing al companiei Terrafugia. Gersh este un pilot amator cu 30 de ani de experienta in industria asigurarilor, care s-a oferit sa-i asiste pe Dietrich si colegii sai in promovarea produsului. Barbatul incearca sa identifice si sa anticipeze orice posibila problema care ar tine Transition departe de drumuri. El stie, de exemplu, ca orice asigurator va intreba cat dureaza repararea unei aripi avariate si cat va costa, asa ca trebuie sa obtina toate aceste estimari de la ingineri, pentru a se putea angaja in tratari cu anumite companii.

In prezent, Terrafugia lucreaza cu NHTSA asupra chestiunii oglinzilor retrovizoare. Se discuta posibilitatea folosirii de video-camere in locul acestora, deoarece prezenta lor in lateralele vehiculului ar cauza serioase probleme aerodinamice in timpul zborului. Iar cu EPA se negociaza clasificarea lui Transition ca avion, caz in care ar fi supus unor norme de emisii mai permisive decat in cazul automobilelor.

Compania producatoare anunta ca Transition va fi sigur si se va conduce ca o masina normala in aproape orice conditii atmosferice. Insa pentru a putea fi incadrat in categoria avioanelor usoare, aparatul va trebui sa cantareasca aproximativ 600 de kilograme, cu 220 de kilograme mai putin decat o masina Smart. Totusi, Transition va fi lung cat o masina de teren si in anumite puncte la fel de inalt. Toate aceste lucruri nasc intrebarea daca va rezista unei furtuni puternice sau impactului cu un vehicul masiv.

Se presupune ca numai vehiculele grele au cu adevarat stabilitate, dar Dietrich pretinde ca avand o garda lasata, un ampatament larg, un centru de greutate aproape de varf si o aripa dorsala care genereaza forta de presiune, Transition va sta lipit de pamant. Este insa realist cu privire la limitele masinariei si recunoaste ca este mai sensibil la vant decat alte vehicule. Cat despre impactul cu o masina mare, echipa spune ca fibra din carbon si miezul spongios din alcatuirea custii de protectie a vehiculului vor proteja pasagerii impotriva unui impact frontal sau lateral, pe masura standardelor NHTSA.

Pana la finele lui 2008, Terrafugia planuieste sa construiasca trei prototipuri, pe care le va stoarce pana la epuizare, pentru ca, este de parere Heafitz, unul dintre inginerii ce iau parte la proiect “ in functie de cat de greu iti este sa strici o masina, acest lucru arata cat de bine este constuita.” Primul Transition va zbura in aceasta luna, iar clientii il vor putea avea pana la sfarsitul lui 2009. In incercarea de a fi atat un automobil, cat si un avion, Transition ar putea reusi sa fie o versiune mediocra a ambelor.

Cele mai noi articole
Imagini rare cu un cerb superb în perioada boncănitului, într-o pădure din Caraș-Severin
Imagini rare cu un cerb superb în perioada boncănitului, într-o pădure din Caraș-Severin
Un nou caz de sindrom Havana, boala misterioasă care a început în Cuba
Un nou caz de sindrom Havana, boala misterioasă care a început în Cuba
Explozia gigantică a unei roci spațiale care a distrus un oraș antic. A fost de 1.000 de ori mai puternică decât bomba de la Hiroshima
Explozia gigantică a unei roci spațiale care a distrus un oraș antic. A fost de 1.000 de ori mai puternică decât bomba ...
Cea mai apropiată rudă a virusului SARS-CoV-2 a fost descoperită. Ce ne spune despre originile patogenului
Cea mai apropiată rudă a virusului SARS-CoV-2 a fost descoperită. Ce ne spune despre originile patogenului
Motivul surprinzător pentru care Luna are mai puține cratere decât ar trebui
Motivul surprinzător pentru care Luna are mai puține cratere decât ar trebui
Băutura pe care o bea toată lumea ar putea fi elixirul tinereții?
Băutura pe care o bea toată lumea ar putea fi elixirul tinereții?
Un nou atac ransomware asupra unui gigant agricol ar putea avea consecințe grave
Un nou atac ransomware asupra unui gigant agricol ar putea avea consecințe grave
Scheletele unor oameni necunoscuți până acum rescriu istoria descendenței japoneze
Scheletele unor oameni necunoscuți până acum rescriu istoria descendenței japoneze
Persoane vindecate de COVID pot avea reacții alergice la vopseaua de păr
Persoane vindecate de COVID pot avea reacții alergice la vopseaua de păr
Jubileul de Platină al Reginei Elisabeta. Cea mai mare sărbătoare regală din istoria modernă
Jubileul de Platină al Reginei Elisabeta. Cea mai mare sărbătoare regală din istoria modernă
Tehnologia ARN de autoamplificare, folosită și pentre alte medicamente în afară de cele pentru COVID-19
Tehnologia ARN de autoamplificare, folosită și pentre alte medicamente în afară de cele pentru COVID-19
Câți dintre români ar fi dispuși să plătească mai mult pentru carnea de la țară
Câți dintre români ar fi dispuși să plătească mai mult pentru carnea de la țară
Telescopul Spațial Hubble a surprins „ochiul” uimitor al unei explozii stelare masive
Telescopul Spațial Hubble a surprins „ochiul” uimitor al unei explozii stelare masive
De ce unii copii nu vor să mănânce broccoli? Nu sunt ei de vină
De ce unii copii nu vor să mănânce broccoli? Nu sunt ei de vină
Peste 40% dintre adulții fără boli cardiace cunoscute au depozite grase în arterele inimii
Peste 40% dintre adulții fără boli cardiace cunoscute au depozite grase în arterele inimii
Plante reîncărcabile care „strălucesc în întuneric”, tehnologia care ar putea revoluționa traiul modern
Plante reîncărcabile care „strălucesc în întuneric”, tehnologia care ar putea revoluționa traiul modern
Aproape 80% dintre cei vaccinați sunt protejați în fața formelor grave de COVID, la 6 luni după rapel
Aproape 80% dintre cei vaccinați sunt protejați în fața formelor grave de COVID, la 6 luni după rapel
Istoria zbuciumată a Portului Constanţa, pe care Regele Carol I îl vedea ”ca un izvor de bogăţie pentru ţara întreagă” – FOTO
Istoria zbuciumată a Portului Constanţa, pe care Regele Carol I îl vedea ”ca un izvor de bogăţie pentru ţara ...