Home » Stiinta » Cu metroul pe sub UE

Cu metroul pe sub UE

Marc Ulieriu 07.18.2007
Dorinta de unificare a statelor europene capata o noua dimensiune fizica: aceea subterana. Cu o viteza de peste 500 km/h si cu o retea la nivel continental, Eurometroul pare o idee desprinsa din filmele SF. Totusi, tehnologia exista, avantajele sunt indiscutabile si, odata depasit obstacolul costurilor enorme, proiectul ar putea deveni realitate.

La originea ideii se afla nimeni alta decat tara ceasurilor cu cuc, a bancilor sigure si a ciocolatei – Elvetia. Ca raspuns la aglomerarea tot mai mare a spatiului aerian si a soselelor, inginerii elvetieni au propus un nou sistem de transport public subteran, impins la extrem.

Desi faza initiala a proiectului viza doar teritoriul Elvetiei, potentialul trenului face din acesta o solutie mai mult decat viabila pentru calatoriile prin intreaga Europa. Ca argument hotarator, este suficient sa mentionam economia de timp: sunt necesare doar 10 minute pentru a parcurge distanta de 50 de kilometri dintre orasele Lausanne si Geneva…

Tren fara roti – avion fara aripi

Proiectul Swissmetro/Eurometro este rodul combinarii a mai multe tehnologii revolutionare. Trenul se bazeaza pe un sistem de levitatie magnetica (Maglev): el urmeaza sa pluteasca deasupra sinelor la inaltimea de 20 mm, evitand astfel forta de frecare uriasa pe care o presupune rularea la viteze ridicate. Pentru propulsie, inginerii vor utiliza motoare electrice liniare, al caror consum de energie se va situa la jumatatea celui realizat de mijloacele feroviare actua­le.

Mediul de functionare va consta in doua tuneluri principale (tur-retur), partial vidate pentru a reduce presiunea aerului si, in consecinta, a rezistentei la inaintare. Daca pana acum a fost vorba despre probleme mai mult sau mai putin specifice trenurilor, iata ca intra acum in scena tehnologia aeronautica. Datorita caracteristicilor sistemului, interiorul vagoanelor va presupune presurizarea aerului, astfel incat habitaclul acestora nu va fi foarte diferit de cel al unui avion. Trenurile ar urma sa aiba o capacitate de 400 de pasageri fiecare.

Cuvantul de ordine: securitate

Vehiculele Eurometro vor oferi confortul unui avion, in conditii de maxima securitate. In statii, usile automate si camerele de presurizare vor permite tranzitul lipsit de riscuri al pasagerilor pe doua niveluri: unul superior, cu receptie si zona de check-in, si unul inferior, pentru imbarcare/debarcare, conectate prin lifturi de mare capacitate. Coliziunea intre vehicule va fi evitata gratie utilizarii de tunele separate pentru fiecare sens de mers, in timp ce traficul va fi de un singur tip: pasageri (fara materiale periculoase).

Stabilitatea trenurilor va fi controlata de un sistem computerizat de ghidare care va elimina riscul deraierii. Infrastructura va beneficia de conditii climaterice independente de mediul extern, iar securizarea accesu­lui si a caii de rulare va elimina probabilitatea unor atacuri de tip terorist venite din afara. In fine, eventualitatea unor catastrofe tipice acestui mediu – incendii, de pilda – va fi inlaturata prin utilizarea de materiale ignifuge si prin concentratia scazuta de oxigen din tunel. Pe langa toate acestea, in caz de accident, supravietuirea pasagerilor va fi garantata si de un sistem de represurizare rapida, caruia i se vor adauga tunelurile transversale, care vor facilita sosirea prompta a echipelor de asistenta si evacuare.

Un dezavantaj ingropat in avantaje
Vestea rea: 40 de miliarde de euro – acesta este costul estimat pentru constructia unei rute Eurometro ce ar lega orasele Lyon, Geneva, Lausanne, Berna, Lucerna, Zürich, St. Gallen, München, Salzburg si Viena. Totusi, suma nu mai pare atat de impresionanta daca este confruntata cu potentialul turistic si de afaceri pe care il presupune parcurgerea distantei Lyon-Viena in numai 200 de minute. In plus, veniturile rezultate din capacitatea de transport de 216.000 de pasageri pe zi fac din amortizarea costurilor o perspectiva realista. Primele rute ale Swissmetro ar putea deveni operationale incepand cu anul 2020, iar integrarea la nivel european este prevazuta pentru 2030-2050.

Foto: Swisstro, Mediafax

 

Cele mai noi articole
Lavă înaltă de 15 metri, aruncată de vulcanul de pe insula spaniolă La Palma. Mii de persoane, evacuate
Lavă înaltă de 15 metri, aruncată de vulcanul de pe insula spaniolă La Palma. Mii de persoane, evacuate
Un celebru templu hitit va fi excavat. Ce caută arheologii
Un celebru templu hitit va fi excavat. Ce caută arheologii
A fost descoperit mormântul unui rege urartian îngropat cu patru cai
A fost descoperit mormântul unui rege urartian îngropat cu patru cai
Cum au ajuns cercetătorii să elibereze accidental fluturi infectați de viespi parazitare
Cum au ajuns cercetătorii să elibereze accidental fluturi infectați de viespi parazitare
Cercetătorii au creat o simulare cu întregul Univers pe care o putem chiar descărca sau explora online
Cercetătorii au creat o simulare cu întregul Univers pe care o putem chiar descărca sau explora online
Cercetătorii au descoperit specii marine cu diformități asociate unei deversări de petrol din 2010
Cercetătorii au descoperit specii marine cu diformități asociate unei deversări de petrol din 2010
Metoda prin care oamenii de știință vor să răcorească Pământul
Metoda prin care oamenii de știință vor să răcorească Pământul
Care este cel mai vechi sit arheologic cunoscut din lume? Dilemele cercetătorilor
Care este cel mai vechi sit arheologic cunoscut din lume? Dilemele cercetătorilor
Întâlnire cu un urs în inima pădurii. Un angajat Romsilva a filmat momentul
Întâlnire cu un urs în inima pădurii. Un angajat Romsilva a filmat momentul
Impact uriaș pe Jupiter. Ceva a explodat în atmosferă, iar momentul a fost surprins de astronomi amatori
Impact uriaș pe Jupiter. Ceva a explodat în atmosferă, iar momentul a fost surprins de astronomi amatori
Un eveniment masiv de „înflorire” a fitoplanctonului, cauzat de incendiile de vegetație din Australia
Un eveniment masiv de „înflorire” a fitoplanctonului, cauzat de incendiile de vegetație din Australia
O nouă reușită pentru SpaceX și zborul spațial comercial. Ce a făcut echipajul Inspiration4 timp de trei zile pe orbita Pământului
O nouă reușită pentru SpaceX și zborul spațial comercial. Ce a făcut echipajul Inspiration4 timp de trei zile pe orbita ...
Colesterolul produs în creier pare să joace un rol cheie în dezvoltarea Alzheimer
Colesterolul produs în creier pare să joace un rol cheie în dezvoltarea Alzheimer
Un fenomen galactic spectaculos, creat în urma lansării misiunii Inspiration4 de către SpaceX
Un fenomen galactic spectaculos, creat în urma lansării misiunii Inspiration4 de către SpaceX
Cum poți ști dacă te uiți sau nu la o persoană reală? Secretul constă în ochii persoanei
Cum poți ști dacă te uiți sau nu la o persoană reală? Secretul constă în ochii persoanei
POVESTEA tristă a Transfăgărăşanului, ”drumul dintre nori”, unul dintre cele mai frumoase din România – FOTO
POVESTEA tristă a Transfăgărăşanului, ”drumul dintre nori”, unul dintre cele mai frumoase din România – ...
Minarea de Bitcoin consumă anual de şapte ori mai multă energie decât Google
Minarea de Bitcoin consumă anual de şapte ori mai multă energie decât Google
Reacția Uniunii Europene față de parteneriatul semnat între SUA, Marea Britanie și Australia
Reacția Uniunii Europene față de parteneriatul semnat între SUA, Marea Britanie și Australia