Carte

Daniel Nicolescu 10.10.2008 | ● Vizualizări: 34
Carte     carte, recenzie + zoom

Texte de Daniel Nicolescu

Praga/Paris (Ciao Guides)

Editura Erc Press, 60 lei/vol
Chiar daca pretul volumelor poate parea mare, el este justificat pana la ultimul banut. Lasand deoparte ilustratiile, care nu sunt realizate in policromie (ceea ce ar putea crea dezamagiri), conditiile grafice sunt de tinuta, sobre, rafinate, de o eleganta exprimata cu dezinvoltura. Ne aflam in fata unor ghiduri cu adevarat culturale, nu a unor conserve in sos intelectual, numai bune de consumat pe marginea strazii. Muzee, teatre, locuri ale boemei, case de scriitori si de compozitori, ateliere de pictori, librarii, oaze de gastronomie, cafenele unde se poate sirota nu doar espresso ci si cultura, locuri necunoscute unde nu va poate purta nici un alt ghid. Iata doar cateva dintre jaloanele acestor ghiduri care, pe langa virtutile deja pomenite, mai au una ce trebuie luata in seama: o versiune romaneasca ingrijita, care nu ofileste deloc virtutile literare ale textului original. Iata un fragment graitor din capitolul Parisul prin ochii tai, ai carui autori sunt Matteo Merzagora si Sylvie Coyaud: „Montmartre a renascut asa cum a dorit Amélie Poulain, tot asa cum inainte Maurice Utrillo l-a reinventat cu penelul, iar Picasso sau Toulouse Lautrec au locuit aici inecati in efluviile absintului. E usor de zis ca la Saint-Germain-des-Prés nu mai e urma de Sartre, de Simone de Beauvoir, de Boris Vian: in realitate, nu exista Saint-Germain fara Sartre, de Beauvoir, Vian. La Tolbiac, prin ceata, se aude ecoul pasilor apasati ai lui Nestor Burma – detectivul hard-boiled al lui Leo Mallet – sau ecoul pasilor mai usori ai lui Maigret. Pasii lui Marlon Brando rasuna sub podul Bir Hakeim, cei ai lui Jean Valjean prin caldura canalelor, iar cei ai lui Zazie prin metrou. Fara ei, pasii ar avea alt ecou, lumina s-ar reflecta din alte unghiuri, Parisul ar fi altul.“

Big Bang

Simon Singh
Editura Humanitas, 45 lei

Modelul Big Bang al Universului, ne spune autorul, este probabil cea mai importanta realizare stiintifica a secolului XX. Dar el poate fi considerat in acelasi timp un model tipic, exact pentru felul in care a fost conceput, elaborat, explorat, testat, validat si, in cele din urma, acceptat. Dezvoltarea modelului Big Bang este un exemplu arhetipal pentru felul in care functioneaza metoda stiintifica. De aceea, Simon Singh nu doar retraseaza istoria modelului in cauza, ci porneste pe drumul rescrierii istoriei tuturor ideilor si modelelor pe care ni le-am faurit despre Univers, de la desprinderea stiintei de religie si mit, pana in prezentul cercetarilor prin satelit. Simon Singh a studiat fizica la Imperial College si este doctor in fizica particulelor elementare la Universitatea Cambridge.

Eu si Dali

Stan Lauryssens
Editura Polirom, 24,95 lei

Un volum care a nascut deja scandaluri printre mostenitorii marelui Salvador Dali si care, in curand, va naste si un film (in regia lui Andrew Niccol), avandu-l in rolul lui Dali pe Al Pacino. Marunt functionar intr-o fabricuta din Antwerp, Stan Lauryssens ajunge dintr-o data, fara pregatirea necesara, dealer de arta. Gratie carismei personale, se va ocupa, cu deosebit succes, de vanzarea in exclusivitate a operelor geniului plastic catalan Salvador Dali. Problema e ca autenticitatea acestor opere este, de cele mai multe ori, mai mult decat indoielnica. Acuzat de frauda si urmarit de Interpol, Stan ajunge la Cadaques (localitatea unde se retrasese Dali, acum batran si bolnav) si descopera ca indaratul artistului se ascunde un grup secret de pictori care ii mistifica opera, inundand piata cu falsuri.

Jurnalul unui om dezamagit

W.N.P. Barbellion
Editura Humanitas, 39 lei

Visul de a face o cariera stiintifica i se spulbera lui W.N.P. Barbellion atunci cand afla ca sufera de scleroza in placi. Tânarul se concentreaza asupra jurnalului pe care-l tine de la 13 ani, iar acesta devine singura lui arma impotriva ruinei fizice. W.N.P. isi pregateste jurnalul pentru publicare, incheindu-l in 1917 si anuntând ca a murit la sfârsitul lui decembrie acelasi an. The Journal of a Disappointed Man apare in martie 1919, când autorul este totusi in viata. Barbellion are parte, asadar, de aproape doi ani de „existenta postuma“. Jurnalul aduce cu un blog, cu aproape 100 de ani inainte ca aceasta forma sa fi fost inventata.

Citeste continuarea in pagina a 2a

Dulcele sarut al Daliei

James Ellroy
Editura Polirom, 34,95 lei

Prim episod al unui ansamblu de patru romane intitulat Cvartetul din Los Angeles, Dulcele sarut... pune in scena una dintre cele mai mediatizate crime din istoria Statelor Unite: asasinarea lui Elizabeth Short, in data de 15 ianuarie 1947. Atunci, trupul tinerei de 22 de ani (supranumita Dalia neagra, datorita faptului ca obisnuia sa se imbrace in negru) a fost gasit pe un teren viran din L.A., complet dezgolit si mutilat. Romanul a fost ecranizat in 2006 de catre Brian de Palma, avandu-i in rolurile principale pe Scarlett Johansson si Josh Hartnett.

Nici o veste de la Gurb

Eduardo Mendoza
Editura Humanitas, 21 lei

Ora 16.00. Intru intr-un magazin. Cumpar o cravata. O probez. Consider ca ma avantajeaza si-mi mai cumpar inca nouazeci. 17.00. Intru intr-o macelarie si-mi cumpar sapte sute de bucati de sunca pata negra. 17.20. Intru intr-un magazin auto si-mi cumpar un Maserati. 17.45. Intru intr-o bijuterie, imi cumpar un Rolex de aur, pe care-l rup la fata locului. Acest jurnal, pe cat de exact, pe atat de ticnit, povesteste peripetiile unui extraterestru care isi cauta cu disperare colegul impreuna cu care a debarcat pe Terra. Gurb, companionul in cauza, s-a ratacit prin Barcelona, unde a imprumutat trasaturile Madonnei.

Frantuzoaicele nu se ingrasa!

Mireille Guiliano
Editura RAO, 36,99 lei

Romanul a fost publicat in SUA si a facut ravagii printre cititoare, clasandu-se pe locul doi la vanzarile online pe Amazon, imediat dupa Harry Potter. Scamatorul care a facut acest tur de forta este nimeni altul decat directoarea pentru SUA a companiei Veuve Cliquot, vestita producatoare de sampanie. Cartea porneste dela o constatare simpla: amicele americane ale autoarei sunt obsedate de diete si, cu toate acestea, se ingrasa nemasurat. Ea, in schimb, mananca neamasurat si ramane slaba. Vreti sa vedeti cum?

Statele Europei. Mica enciclopedie de istorie

Marcel D. Popa, Horia C. Matei
Editura Meronia, 39,24 lei

Ca naratiune despre evolutia societatii/societatilor umane si ca reflectie asupra acesteia, istoria nu si-a pierdut niciodata rolul de disciplina-pilot in stiintele umane. S-au modificat si diversificat, evident, perspectivele si obiectivele cercetarii, metodologiile, accentele, functiile atribuite disciplinei, dar ea nu a incetat sa suscite interes din partea cercetatorilor si din aceea a cititorilor. Au dominat, in timp, istoria politica sau economica, s-au impus atentiei viata cotidiana sau mentalitatile etc. Noianul de date ce alcatuiesc istoria reala, in care schimbarile sunt uneori bruste, chiar brutale, alteori imperceptibile, nu a incetat niciodata sa fie obiectul studierii, scrierii si, mai ales, rescrierii din perspectiva prezentului. Pentru nespecialisti, sinteza istorica de tip enciclopedic, bazata pe informatia stricta, sistematizata inteligibil si accesibil, nesubordonata altei ratiuni decât aceleia a curgerii faptelor, este poate instrumentul cel mai util pentru intelegerea prezentului imediat. Este cazul lucrarii de fata, consacrata istoriei continentului european, care, paradoxal, a cunoscut in ultimele doua decenii cele mai spectaculoase schimbari. Cortina, „de Fier“ lasata in 1947 intre rasaritul si apusul continentului a disparut aproape brusc, deschizând calea comunicarii intre cele doua Europe. O comunicare al carei cel mai puternic simbol si punct de pornire a fost poate reunificarea Germaniei. Au iesit insa la iveala, in zone considerate unitare, alte, nebanuite, „cortine“, devenite, pe cale pasnica sau prin lupte atroce, ca in cazul fostei Iugoslavii, frontiere intre noile state nationale, astfel ca Europa anului 2008 numara 46 de tari, fata de numai 34 in 1989. Fortele centrifuge care, asa cum arata cazul Belgiei, nu sunt absente nici din Europa Occidentala, sunt, pe de alta parte, contrabalansate de impulsul tot mai decis spre construirea unei Uniuni Europene puternice, cu 27 de membri pana in prezent – ceea ce inseamna mai mult de jumatate dintre statele europene. O Europa, asadar, in plina miscare si transformare, cu state ale caror istorii se scriu si se rescriu odata cu noile evolutii.

Tag-uri: carte | recenzie