Home » D:News » Inteligenţa câinilor surprinde oamenii de ştiinţă: „credeam că doar oamenii au această capacitate”

Publicat: 12.02.2013
Câinii sunt mai pricepuţi în a pricepe o situaţie din punctul de vedere al oamenilor decât se credea până acum, anunţă cercetătorii.

Oamenii de ştiinţă au descoperit că în cazul în care lumina era stinsă, iar oamenii nu îi puteau vedea, şansele ca patrupezii să fure alimente care le fuseseră interzise creşteau de patru ori.

Acest lucru sugerează că „prietenul cel mai bun al omului” îşi schimbă comportamentul atunci când realizează că perspectiva stăpânilor lor s-a modificat.

Studiul publicat în jurnalul ştiinţific Animal Cognition a fost efectuat pe 84 de câini.

Cercetătorii au efectuat aceste experimente pentru a afla dacă patrupezii îşi pot adapta comportamentul ca reacţie la circumstanţele schimbate ale stăpânilor lor. Specialiştii doreau să afle dacă cei 84 de câini prezintă o „înţelegere flexibilă”, ce arată că înţeleg punctul de vedere al oamenilor.

Testele au arătat că atunci când luminile erau stinse, câinii aflaţi în aceeaşi cameră cu stăpânii lor erau mult mai predispuşi la încălcarea poruncilor acestora, furând mâncare pe care nu aveau voie să o mănânce.

În studiu se arată că „este improbabil ca aceşti câini să fi uitat că stăpânul lor se află în cameră” atunci când nu era lumină. Mai degrabă, câinii puteau să diferenţieze între momentele în care omul putea să-i vadă şi cele în care nu putea.

Cercetătorii susţin că experimentele au fost proiectate cu suficiente variaţii pentru a elimina falsele legături – de exemplu, fiind eliminată posibilitatea ca patrupezii să înceapă să asocieze întunericul cu momentul în care sunt hrăniţi.

Dr. Juliane Kaminski de la Universitatea din Portsmouth afirmă că studiul este „incredibil, căci sugerează că aceşti căţei înţeleg că oamenii nu pot să-i vadă, ceea ce înseamnă că înţeleg perspectiva umană”.

Descoperirea ar putea fi importantă în înţelegerea capabilităţilor câinilor de a interacţiona foarte aproape cu oamenii, aşa cum o fac câinii care ghidează persoanele oarbe şi câinii detectivi.

Studii mai vechi au sugerat că deşi oamenii au impresia că pot recunoaşte diferite expresii pe feţele câinilor, această impresie este adeseori falsă, fiind de fapt o proiecţie a emoţiilor umane.

„Oamenii atribuie în mod constant anumite calităţi şi emoţii altor fiinţe vii. Ştim că propriul nostru câine este isteţ sau sensibil, dar asta e gândirea noastră, nu a lor”, explică dr. Kaminski.

„Aceste rezultate sugerează că oamenii ar putea avea dreptate în ceea ce priveşte câinii, dar nu putem fi complet siguri că rezultatele înseamnă că acest animal de companie înţelege cu adevărat mintea altora. Foarte mult timp, oamenii de ştiinţă au presupus că doar oamenii prezintă această capacitate”, a concluzionat cercetătorul.

Surse: Universitatea PortsmouthBBC News