Home » Natură » Pământul este acum o planetă ”hibridă” ca urmare a schimbărilor produse de activitatea umană

Publicat: 11.09.2017
Influenţele dramatice pe care omul le exercită asupra Pământului ar putea produce ''hibridizarea'' planetei, înainte ca aceasta să treacă într-o nouă clasă planetară. La baza descoperirii civilizaţiilor extraterestre se află scala Kardaşev propusă în 1964. Aceasta are la bază energia pe care civilizaţiile ipotetice au utilizat-o în decursul existenţei lor.

În prezent, un grup de cercetători au dezvoltat o nouă schemă ce are la bază ideea fluxului nesincronizat de energie al unei planete, acesta fiind la baza prezenţei vieţii, relatează Mail Online. Prin intermediului noului sistem, cercetătorii sugerează că Pământul ar putea tranziţiona de la o planetă încadrată în Clasa IV către categoria finală, Clasa V.

Prima clasă planetară include lumile în care nu există atmosferă, precum Mercur sau Luna. A doua clasă este reprezentată de planetele care conţin o atmosferă bogată în gaze de seră, dar pe care nu există forme de viaţă, precum Marte sau Venus. Planetele încadrate în Clasa III conţin o biosferă şi activitate biotică, dar evoluţia planetei nu este afectată de acestea. Conform cercetătorilor, în prezent nu există astfel de planete în Sistemul Solar, deşi la început Pământul a făcut parte din această categorie.

A patra clasă de planete deţin o biosferă groasă, iar fotosinteza şi viaţa de pe suprafaţa sa au un efect dramatic asupra fluxului de energie. În timp ce în clasa V sunt planetele a căror evoluţie este profund afectată de speciile care trăiesc pe ea.

În prezent, Pământul se află în perioada Antropocenului, epocă marcată de impactul uman. Conform cercetătorilor, această activitate este influenţată de evoluţia la scală largă a planetei. ”Premiza noastră este că intrarea Pământului în Antropocen reprezintă din punct de vedere astrobiologic tranziţia către o nouă clasă planetară,” au afirmat cercetătorii din cadrul Universităţii Rochester şi Washington din SUA.

”Am explorat această problemă din perspectiva Sistemului nostru Solar şi a exoplanetelor studiate. În perspectiva noastră, începutul Antropocenului poate fi catalogat ca o hibridizare a planetei, o tranziţie de la o clasă planetară către alta,” informează studiul.

Noua clasificare se bazează pe principiul ”non-echilibrului termodinamic. Aşadar, conform clasificării, magnitudinea fluxului energetic devine nesincronizată sub forma tranziţiei de la abiotic la biotic şi tehnologic.