Home » D:News » Efectul neașteptat pe care îl are apa de gură după ce facem sport

Efectul neașteptat pe care îl are apa de gură după ce facem sport

Sursa foto: Pixabay
Publicat: 08.06.2020

Mulți oameni folosesc apă de gură pentru că omoară instant bacteriile din cavitatea bucală și, uite așa, igiena dentară este asigurată. Însă ce se întâmplă cu adevărat atunci când ne clătim gura cu astfel de substanțe chimice antibacteriene? Și ce se poate întâmpla dacă folosim apă de gură imediat după ce facem sport?

Un studiu a arătat că rezultatele pot fi surprinzătoare și pot afecta nu doar sănătatea orală, ci și restul corpului.

Cercetătorii au descoperit că simpla folosite a apei de gură după terminarea exercițiilor fizice poate reduce chiar unul dintre beneficiile sportului, anume reducerea tensiunii arteriale.

Atunci când facem mișcare, vasele de sânge se dilată ca răspuns la producerea de oxid nitric, ceea ce crește diametrul vaselor sangvine. Acest proces se numește vasodilatație și crește circulația sângelui către mușchii activi.

Efectul neașteptat pe care îl are apa de gură după sport

Pentru mult timp, cercetătorii credeau că acest proces are loc doar în timpul exercițiilor fizice, însă în ultimii ani, dovezile au arătat că circulația rămâne crescută chiar și după efort. Acest lucru se datorează modului în care bacteriile interacționează cu nitratul (azotat), care se formează atunci când oxidul nitric se degradează.

Odată ce nitratul este produs și înghițit cu salivă, acesta este absorbit în circulația sangvină și devine din nou oxidul nitric care menține vasele de sânge dilatate și tensiunea arterială scăzută.

Totuși, potrivit noului studiu, acest mecanism biologic poate fi întrerupt dacă apa de gură antibacteriană este folosită după exerciții fizice, scrie Science Alert.

În cadrul unui experiment, 23 de adulți sănătoși au alergat timp de 30 de minute. După efort, aceștia și-au clătit gura cu apă de gură antibacteriană sau un placebo cu aromă de mentă. Participanții au făcut asta imediat după efortul fizic, dar și după 30, 60 și 90 de minute. În tot acest timp tensiunea arterială era monitorizată.

Rezultatele au arătat că după o oră de la terminarea efortului, reducerea medie a tensiunii arteriale în grupul care a primit placebo era semnificativ mai scăzută față de cei care au folosit apă de gură.

Ce se întâmplă dacă folosim apă de gură după ce facem efort

După două ore de la terminarea exercițiului fizic, grupul care a folosit apă de gură nu a prezentat niciun semn de reducere a tensiunii arteriale. Însă, grupul cu placebo încă mai prezenta o reducere semnificativă.

„Acestea sunt primele dovezi care atestă că activitatea de reducere a nitratului din bacteriile orale este un mecanism crucial care provoacă un răspuns cardiovascular acut la efort fizic, în timpul perioadei de recuperare la persoanele sănătoase”, au explicat autorii studiului.

„Trebuie să ținem minte că nu toate bacteriile sunt neapărat dăunătoare și că folosirea de substanțe chimice antibacteriene ar putea deranja procese biologice necesare pentru un corp sănătos”, au mai adăugat oamenii de știință.

Studiul a fost publicat în Free Radical Biology and Medicine.

Vasele de sânge din apropierea oaselor au tendinţa de a se calcifia odată cu îmbătrânirea

Un studiu de amploare a arătat că exerciţiile fizice ajută la dezvoltarea capacităţilor cognitive ale creierului

Foloseşti apă de gură? Oamenii de ştiinţă au descoperit un pericol neştiut asociat acestui obicei!

Bomba din gura noastră. Câte sute de specii de bacterii trăiesc în cavitatea bucală