Home » D:News » Peste cu oglinzi retrovizoare

Peste cu oglinzi retrovizoare

Publicat: 08.01.2009
Un bizar “peste-vedenie” cu ochi tubulari care traieste in Pacific se foloseste de lentile si de oglinzi retrovizoare pentru a vedea in apele adanci si intunecate ale oceanului, au relevat oamenii de stiinta.

De peste 120 de ani, cercetatorii au aflat de existenta acestei ciudate vietati, insa niciun specimen nu a fost capturat in viata. Asta pana de curand, cand o echipa de zoologi de la universitatea Tuebing din Germania a prins un exemplar viu, in insula Tonga din Pacific. Testele au confirmat ca Dolichopteryx longipes este prima vertebrata din istoria cunoscuta care a dezvoltat oglinzi si lentile pentru a focusa putinele crampeie de lumina din adancurile oceanului si a se orienta mai bine in spatiu. “In aproape 500 de milione de ani de evolutie a vertebratelor – perioada in care s-au dezvoltat si au evoluat o multime de specii – acest peste este prima vietuitoare care a rezolvat una dintre problemele fundamentale de optica: cum sa alcatuiesti o imagine, sa vezi si sa te misti pe baza ei, folosindu-te de o oglinda” spune profesorul Julian Partridge de la Universitatea Bristol, cercetatorul care o condus testele.

“Pestele-vedenie” este denumirea populara pentru Barreleyes – o specie de pesti mici, foarte scumpi la vedere (de unde li se trage si porecla), care arata bizar si traiesc la mare adancime in apele Atlanticului, Pacificului si Oceanului Indian. La o prima vedere, Dolichopteryx longipes pare sa aiba 4 ochi, dar din punct de vedere tehnic detine doar 2, fiecare dintre acestia impartiti in doua parti conectate. Una dintre parti este indreptata in sus si capteaza franturile foarte slabe de lumina, de la suprafata apei, aflata la o distanta de cel putin 1.000 de metri deasupra habitatului obisnuit al pestelui. Cealalta parte focuseaza lumina si se foloseste de aceasta pentru a vedea in fata. Acesti tip de ochi “diverticulari” sunt unici printre toate speciile de vertebrate din lume.