A fost creat primul super-foton, “mostenitorul” laserului
Prima pagină D:News

A fost creat primul super-foton, “mostenitorul” laserului

11.26.2010 | ● Vizualizări: 501
A fost creat primul super-foton, “mostenitorul” laserului     foton, laser, lumina, particule + zoom

Cercetatorii de la Universitatea Bonn au creat pentru prima oara un condensat de particule de lumina.

Un grup de fizicieni de la Universitatea Bonn a reusit satraduca in realitate ceea ce pana acum a fost doar imaginat:construirea unei super-particule (in termeni tehnici un condensatBose-Einstein), alcatuita din fotoni, prin racirea si apoicomprimarea particulelor luminoase astfel incat acestea sa secomporte precum o singura entitate.

Descoperirea, publicata in ultimul numar al revistei "Nature", arputea duce la dezvoltarea de noi surse de lumina asemanatoarelaserului, dar capabile sa actioneze in spectrul razelor X. Vorbeneficia de ele in primul rand computerele viitorului: teoretic,noua sursa de lumina ar putea fi utilizata pentru punerea la puncta unor cipuri mult mai performante decat cele actuale.

Pentru a intelege exact valoarea descoperirii trebuie sa facem unpas inapoi, catre acea stare a materiei botezata dupa numele a doimari fizicieni: Satyendra Nath Bose si Albert Einstein. Termenul se refera la oconditie in care toate particulele sunt izolate in aceeasi starecuantica. Primul condensat de acest tip, produs in 1995 defizicienii de la laboratorul NIST-JILA din cadrul UniversitatiiColorado, a fost creat prin racirea atomilor de rubidiu siconcentrarea lor intr-un spatiu compact, pentru a-i face sa secomporte precum o unica super-particula. De-atunci a aparut siideea ca un astfel de condensat ar putea fi creat si cu fotoni, darnimeni pana acum nu a reusit sa demonstreze acest lucrupractic.

Obstacolul major consta in faptul ca particulele luminoase autendinta sa dispara atunci cand sunt racite dincolo de un anumitprag; tocmai de aceea oamenii de stiinta nu au reusit pana acum sale receasca si sa le condenseze in acelasi timp. Fizicienii dinBonn au reusit insa sa rezolve problema, izoland fotonii intr-omicuta cavitate optica continand moleculele pigmentate.

Aceasta super-particula luminoasa are caracteristicile similarelaserelor, dar reprezinta o sursa de lumina complet noua. "Inmomentul de fata nu suntem in masura sa producem lasere care sagenereze lumini la lungimi de unda foarte scurte, cum sunt cele aleultravioletelor si razelor X. Cu un condensat fotonicBose-Einstein acest lucru ar putea fi insa posibil", a precizat JanKlaers, unul dintre autorii studiului.

Sursa: Wired.it