Prima pagină Stiinta

Pericolul dintr-un medicament des utilizat: poate dubla riscul apariţiei cancerului la stomac

Alexandru Voiculescu | 11.07.2017 | ● Vizualizări: 2718
Credit: 123RF     + zoom
Galerie foto (1)

Un tip de medicament care este folosit pentru a trata refluxul gastroesofagian şi arsurile la stomac a fost asociat cu dublarea riscului de apariţie a cancerului la stomac, conform studiului realizat de cercetătorii de la University College London.

Este vorba despre inhibitorii pompei protonice (PPI), care sunt folosiţi pentru a suprima generarea de acid în stomac, fiind printre cele mai vândute medicamente din lume, scrie Science Alert.

Studiul recent a arătat că utilizarea pe termen lung a acestor medicamente creşte riscul apariţiei cancerului de stomcac cu 250%.

Riscurile sunt asociate cu o bacterie numită Helicobacter pylori, care există în mai mult de jumătate din populaţia lumii. De cele mai multe ori, bacteria este inofensivă, dar într-un mic procentaj, microorganismul a fost asociat cu dezvoltarea cancerului de stomac.

Studiile precedente au arătat că cei cu o infecţie de Helicobacter pylori care iau PPI au o şansă mai mare de a dezvolta precursorul cancerului la stomac, numită gastrită atrofică.

„PPI-urile sunt un tratament important împotriva infecţiei cu H. pylori şi au un record bun când vine vorba de utilizarea pe termen scurt”, a precizat Ian Wong de la University College London, cercetător în cadrul acestui studiu. „Totuşi, utilizarea pe termen lung ar trebui evitată”, adaugă acesta.

Wong şi colegii săi au analizat  o bază de date care conţine 63.397 de adulţi care au fost trataţi de infecţie cu ajutorul unui tratament care includea PPI şi două antibiotice.

Odată ce infecţia a fost eradicată, pacienţii au fost monitorizaţi pe o durată medie de 7,5 ani, timp în care 3.271 au continuat să ia PPI-uri pe o durată medie de trei ani, în timp ce alţi 21.729 oameni au luat un medicament alternativ.

Dintre toţi cei 63.397 de pacienţi cărora li s-a aplicat tratamentul original, 153 au dezvoltat cancer la stomcac, dar pacienţii care au luat PPI au avut un risc de 2,44 mai mare de a dezvolta cancerul. Mai mult decât atât, şansele dezvoltării cancerului au crescut odată cu frecvenţa administrării PPI-urilor. Cei care le foloseau zilnic, aveau 4,55 şanse de a dezvolta cancer.

Cercetătorii precizează însă că acest studiu este doar unul statistic, de observare al unor tipare şi nu se poate preciza cu siguranţă că PPI-urile sunt cauza. Chiar şi aşa, este o descoperire alarmantă care arată că se întâmplă ceva cu privire la care savanţii nu aveau informaţii.

„Interesant este că autorii nu au găsit o asemenea corelaţie între riscul crescut al apariţiei cancerului şi utilizarea pe termen lung a altor medicamente care suprimă producţia sucului gastric, sugerând că suprimarea producţiei nu este singurul factor”, a precizat cercetătorul Richard Ferrero de la Hudson Institute of Medical Research din Australia, care nu a fost implicat în acest studiu.

„Studiul are implicaţii clinice importante întrucât PPI-urile, care sunt în top 10 cele mai vândute medicamente generice în Statele Unite, sunt utilizate pentru arsurile la stomac”, a adăugat Ferrero.

Vă recomandăm să citţi şi următoarele articole:

Cine a fost primul: oul sau remediul pentru cancer? Japonezii au modificat genetic găinile pentru a depune ouă care vor trata cancerul

Legătura dintre obezitate şi cancer

Sunt aluniţele un adevărat motiv de îngrijorare?

Răsturnare de situaţie în cazul Johnson & Johnson. O instanţă din SUA a retras compensaţiile de peste 400 de milioane de dolari acordate unei femei care susţinea că a făcut cancer în urma utilizării pudrei de talc

Tag-uri: cancer | medicament | gastrita | stomac