Home » Cultură » ”Fecioara între stânci” a lui Da Vinci a fost pictată pe o schiţă mai veche

”Fecioara între stânci” a lui Da Vinci a fost pictată pe o schiţă mai veche

Publicat: 10.02.2020
Analiza cu raze X a indicat existenţa unui desen anterior, prezentând un Iisus în copilărie, sub vopselele tabloului.

Leonardo da Vinci a fost un om al Renaşterii complet, abordând o multitudine de domenii, pornind de la inginerie şi ajungând la pictură. Tablourile sale produc fascinaţie, atât în cazul publicului obişnuit, al criticilor sau al oamenilor de ştiinţă. Una dintre cele mai cunoscute lucrări ale sale este „Fecioara între stânci”, o analiză recentă cu raze X a relevat faptul că da Vinci a pictat-o peste o schiţă anterioară, notează Live Science.

Cercetătorii de la Departamentul de Inginerie Electrică şi Electronică al Colegiului Impeial din Londra au folosit o tehnică numită fluorescenţă cu raze X pentru a studia tabloul. Ei au folosit şi un algoritm pentru a interpreta datele pe care această scanare le-a produs. 

Credit foto: National Gallery in London 

Algoritmul folosit i-a ajutat pe oamenii de ştiinţă să descopere o schiţă a unui bebeluş cu aripi, pe care, dată fiind tema religioasă abordată de către Leonardo da Vinci, este Iisus Hristos. „Era ca şi cum am fi căuta un ac într-o căpiţă de fân, dar o senzaţie atât de grozavă să vedem aripile şi capul în sfârşit”, explică Pier Luigi Dragotti, profesor al Colegiului Imperial din Londra.

Tehnica folosită pentru studierea ”Fecioarei între stânci”, fluorescenţă cu raze X (MA-XRF), permite identificarea elementelor chimice care se află în compoziţiei vopselurilor folosite pentru tablou. Această scanare produce o cantitate mare de date, iar din această cauză, oamenii de ştiinţă au fost în căutarea unui element chimic care să îi ajute să identifice tiparele din şi de sub pictură. Acest element s-a dovedit zincul, acesta fiind făcând parte din substanţa pe care artistul a folosit-o pentru a realiza schiţa iniţială. „Înainte, primeam semnale foarte slabe de la zinc din tablou datorită suprapunerii sale cu alte elemente, dar algoritmul ne-a oferit mai multăclaritatea în identificarea semanlelor care proveneau de la schiţa de sub vopsea”, explică Catherine Higgitt, cercetătoare a Galeriei Naţionale din Londra, unde este expus tabloul studiat.

Citeşte şi:

 

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase