Home » Cultură » Shirley Temple, antidotul Marii Crize Economice

Shirley Temple, antidotul Marii Crize Economice

Shirley Temple, antidotul Marii Crize Economice
Shirley Temple și Delmar Watson în „Heidi”, 1937. Sursa foto: 20thCentFox/Courtesy Everett Collection/Profimedia
Publicat: 16.01.2023

Shirley Temple (1928 – 2014) a fost copilul minune, micuța vedetă care a adus zâmbete pe chipurile oamenilor în timpul Marii Depresiuni. A devenit actriță la vârsta de 3 ani, iar la 6 ani a primit un rol important într-o producție cinematografică hollywoodiană. Carisma sa, drăgălășenia, felul în care se exprima pe scenă au propulsat-o rapid în topul celor mai îndrăgite persoane din SUA.

Până în 1940, Shirley Temple jucase deja în 43 de filme, iar în 1963, când avea 6 ani, a fost recompensată cu un Oscar, devenind astfel cea mai tânără deținătoare a trofeului oferit de Academia Americană de Film.

După succesul pe care l-a înregistrat în lumea filmului în copilărie și adolescență, la maturitate Shirley Temple a renunțat la actorie dedicându-se vieții politice.

Câștiga aproape 1500 de dolari pe săptămână

Cel mai cunoscut copil-vedetă al tuturor timpurilor, jucând în filme precum „The Little Colonel“, „Heidi“, „Bright Eyes“, „Stand Up“ şi „Cheer and Curly Top“, Shirley Temple a pășit în lumea hollywoodiană în 1932, când avea doar 4 ani.

Cea mai îndrăgită fetiță din lume, star internațional, fanii lui Shirley Temple nu aveau limită de vârstă.  La 6 ani, câștiga 1.250 de dolari pe săptămână, iar la 13 ani era considerată o actriță consacrată, având în palmaresul ei roluri în 46 de filme.

Shirley Temple era populară și iubită. Primea lunar 16.000 de scrisori de la admiratori și mii, zeci de mii de cadouri cu ocazia zilelor ei de naștere.

Raza de soare din timpul Marii Recesiuni

Între 1929 și 1939, omenirea s-a confruntat cu una dintre cele mai cumplite crize economice cunoscute vreodată în istorie. Marea Depresiune sau Marea Criză Economică a fost cel mai rău resimțită în Statele Unite ale Americii, oamenii trecând, în acea perioadă, prin momente cumplite, economia și societatea se aflau în colaps, multe companii au dat faliment, șomajul era în floare, s-a instalat sărăcia și foametea printre oameni, mulți ani trebuindu-le americanilor pentru a se ridica din groapa în care căzuseră.

În perioada în care americanii se confruntau zilnic cu problemele fizice și psihice determinate de criza economică, a existat un mic cârlig de salvare pentru starea de spirit a oamenilor. Această supapă prin care populația SUA reușea să mai inhaleze ceva optimism s-a numit Shirley Temple. Cel mai renumit copil actor de la Hollywood.

Dansul și cântecul ei, chipul drăgălaș, cârlionții jucăuși, gropițele și zâmbetul pe care le afișa Shirley, carisma ei au făcut-o să fie pe primul loc în box office-ul filmelor americane timp de patru ani consecutiv, devansând staruri consacrate precum Clark Gable și Bing Crosby.

Cum a ajutat Shirley Temple economia americană?

Mesajele optimiste pe care Shirley le transmitea direct sau indirect prin fiecare apariție TV au avut un impact senzațional asupra culturii și economiei americane. Admiratorii ei au format, atunci, fun cluburi cu milioane de membri, iar filmele în care a jucat a generat milioane de dolari.

Imaginea micuței actrițe apărea în reclame și în paginile revistelor sau ziarelor americane de cel puțin 20 de ori pe zi. A avut un impact fabulos asupra tuturor categoriilor de vârstă. Era iubită de la mic la mare, de oameni reprezentând toate categoriile sociale. Afișe cu chipul lui Shirley Temple decorau pereții caselor și firmelor americane, de la oameni simpli, la gangsterii din Harlem sau reprezentanți FBI.

Shirley Temple a stimulat economia de consum americană într-un moment crucial, atât de mult încât pentru unii ea era un fel de erou al societății americane. Apăruseră pe piață păpuși Shirley Temple, cărți de poezii și cântece, cărți de colorat, săpunuri, cereale și alte produse care puteau fi asociate cu copilul vedetă. În 1935 păpușa Shirley Temple, care se vindea la prețul de 4,49 USD, reprezenta aproape o treime din toate vânzările de păpuși din acel an, chiar dacă prețul era de trei ori mai mare decât cel al unei păpuși obișnuite.

Fetița cu buclele aurii a ridicat moralul americanilor

Shirley Temple, acest element cheie în timpul Marii Depresiuni, a jucat în peste 20 de filme în anii 1930, câștigând 50.000 de dolari pentru fiecare rol în parte. Farmecul și inocența ei au întreținut și au reînviat o națiune descurajată și confuză.

Autorul american John Kasson scria în cartea sa „The Little Girl Who Fought the Great Depression: Shirley Temple and 1930s America”, „filmele, produsele și încurajările lui Shirley Temple au stimulat în mod colectiv economia de consum americană într-un moment crucial, în același timp ridicând moralul oamenilor, atât de mult încât pentru unii era o ușurare, o relaxare și o mare încântare momentul în care Shirley apărea într-un show de televiziune ori într-un nou film”.

Fetița cu buclele aurii a ridicat moralul și i-a făcut pe oameni, mai mult decât a reușit oricine altcineva, să se simtă mai bine, mai optimiști și suficient de puternici pentru a face față problemelor și pentru a merge mai departe în vremurile tulburi pe care le traversau.

Kasson, în cartea sa, arată clar că succesul lui Temple a contat cu adevărat din punct de vedere material pentru mii de oameni care altfel erau în derivă în acea perioadă, iar înfățișarea ei nu era doar o reprezentare naivă a unei fetițe candide.  Ținutele și păpușile care o întruchipau au avut o putere magică pe piața americană.  „În timpul epocii de aur a Hollywood-ului”, scrie Kasson despre perioada filmelor americane făcute între 1930 și 1945, „industria cinematografică a primit optzeci și trei de cenți din fiecare dolar cheltuit pentru divertisment”. Iar Temple a fost liderul box-office pentru aproape o treime din acel timp, făcând-o motorul unei industrii robuste. ”În anii ’30, cultura noastră de consum de masă era abia la început, iar studiourile, firmele de marketing și chiar părinții lui Temple au depus eforturi mari pentru a aduce acele bucle blonde jucăușe și gropițele fermecătoare în fața cât mai multor oameni. Iar oamenilor le-a plăcut la nebunie”.

În perioada în care America încerca să se reabiliteze și să-și revină din Marea Recesiune, preşedintele Franklin Roosevelt declara: „Atâta timp cât ţara noastră o are pe Shirley Temple, vom fi bine”.

Surse:

https://eu.usatoday.com/story/life/books/2014/04/12/the-little-girl-who-fought-the-great-depression-shirley-temple-and-1930s-america/7515875/

https://www.bookreporter.com/reviews/the-little-girl-who-fought-the-great-depression-shirley-temple-and-1930s-america

https://www.washingtonpost.com/entertainment/books/shirley-temple-was-little-miss-economic-sunshine-author-says/2014/04/10/ec1e7772-ba75-11e3-9a05-c739f29ccb08_story.html

Vă mai recomandăm să citiți și:

Joan Crawford, actriță adorată și mamă imperfectă

Brigitte Bardot, o zeiță a marilor ecrane și actriță controversată

Violeta Andrei, frumoasa actriță pe care Elena Ceaușescu a urât-o până la moarte

Marlene Dietrich, actrița de origine germană care putea să frângă inima oricui

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase