La 21 ianuarie 1954, USS Nautilus și-a făcut intrarea în istorie, tăind apele Tamisei cu o emblemă aurie pe carena sa – un submarin străpungând globul pământesc – simbol care nu era doar o imagine, ci mai degrabă o promisiune.
Primul submarin operațional cu propulsie nucleară din lume anunța începutul unei ere în care umbra subacvatică a puterii navale nu mai avea nevoie de oxigen, doar de uraniu. Iar în spatele acestei revoluții s-a aflat un om la fel de complex ca și reactoarele pe care le-a promovat: Amiralul Hyman G. Rickover (1900 – 1986). Un insurgent birocratic cu un devotament fanatic pentru precizie, Rickover a sfidat inerția instituțională pentru a construi flota nucleară a Americii, redefinind astfel dinamica puterii globale în timpul Războiului Rece. Datorită lui, marina americană putea face înconjurul globului fără să iasă la suprafață, ca parte a unui proiect pentru siguranța nucleară definit ca o filosofie de conducere forjată prin sfidarea mediocrității.
Rickover – un imigrant străin de origine evreică care a devenit cel mai longeviv ofițer în serviciu activ din istoria Statelor Unite, un vizionar care și-a îndepărtat aliații prin stilul său abraziv, un om a cărui obsesie pentru perfecțiunea nucleară a salvat probabil nenumărate vieți,
Hyman George Rickover s-a născut la 27 ianuarie 1900 în Maków Mazowiecki, în Polonia ocupată de ruși, unde violența antisemită era ceva obișnuit. Tatăl său, Abraham, croitor de meserie, a fugit de exterminare în 1906, stabilindu-se în cartierul Lawndale din Chicago. Economiile de 40 de dolari ale familiei și o mașină de cusut împrumutată au devenit colacul lor de salvare. În primii ani petrecuți în SUA, tânărul „Hymie” a vândut ziare, a frecat podele și a livrat alimente, absorbind mantra tatălui său: „În America, poți fi orice”.
La 17 ani, Hyman a absolvit liceul printre primii din clasa sa și a obținut o numire râvnită la Academia Navală a Statelor Unite prin intermediul unei legături politice – o performanță pentru un imigrant evreu. La Annapolis, s-a confruntat cu hărțuieli și antisemitism neîncetat. Studenții din clasele superioare își băteau joc de accentul său și îi atribuiau sarcini punitive, inclusiv să spele podelele dușurilor cu o periuță de dinți. Rickover nu s-a răzbunat cu pumnii, ci cu ambiția și concentrarea pe studiu: a absolvit pe locul 107 într-o promoție de 540, spunând mai târziu: „Lecția a fost simplă. Să muncești mai mult decât ei”.
După absolvirea Academiei Navale din Annapolis în 1922, Rickover și-a început serviciul pe mare ca orice tânăr ofițer al vremii: a fost repartizat pe USS La Vallette, un distrugător clasa Clemson, unde a învățat să comande nave de suprafață într-o Marină care încă visa la lupte cu tunuri și torpile. Era calea tradițională spre promovare – dar Rickover nu era un ofițer obișnuit.
După obținerea unui masterat în inginerie electrică la Universitatea Columbia și antrenament pe submarine, a venit și descoperirea realului său potențial, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, supervizând sistemele electrice ale flotei marinei din Pacific. Însărcinat cu repararea navelor avariate în luptă, Hyman a descoperit defecte sistemice în proiectarea echipamentelor și în lanțurile de aprovizionare. Soluțiile sale – standardizarea pieselor, solicitarea unor teste riguroase – i-au adus un premiu Legiunea de Merit și reputația de expert în resuscitarea flotei, transformând nave abandonate în unități operaționale.
După război, Marina l-a desemnat să studieze energia nucleară la Oak Ridge, Tennessee. În timp ce colegii lui vedeau în energia atomică o armă, Rickover și-a imaginat un reactor pentru submarine, considerând că adevărata concurență nu este Rusia, ci obsolescența.
Susținerea propulsiei nucleare de către Rickover a întâmpinat o rezistență acerbă. Ierarhia Marinei respingea submarinele considerânu-le un fel de „sicrie subacvatice”, în vreme ce vedea în portavioane viitorul. Dar Rickover a persitat în ambițiile sale, orchestrând o cursă birocratică. Și-a asigurat roluri duble în cadrul Marinei și al Comisiei pentru Energie Atomică (AEC), folosindu-le pe ambele pentru a-și finanța viziunea.
A selectat ingineri, punându-le întrebări de genul: „De ce ar trebui să pierd un milion de dolari pentru a vă educa?” A cerut ca piesele cheie ale reactorului să îndure condiții de zece ori mai extreme decât limita teoretică – o abordare care a transformat riscul nuclear în certitudine – un standard care a întârziat proiectul Nautilus, dar a prevenit dezastrele.
În 1955, Nautilus a doborât recorduri, navigând 1.300 de mile (aproximativ 2092 km ) scufundat la 20 de noduri – o performanță imposibilă pentru submarinele diesel. În 1959, USS Triton (la momentul punerii sale în funcțiune în 1959, Triton a fost cel mai mare, cel mai puternic și cel mai scump submarin construit vreodată, cu 109 milioane de dolari) a făcut înconjurul lumii sub apă, dovedind supremația nucleară.
Atunci când submarinul Thresher a făcut implozie în 1963, la 10 aprilie, omorând 129 de persoane, Rickover a impus programul SUBSAFE – un set de reguli de construcție fără compromis, inclusiv sisteme de rezervă obligatorii, materiale ultra-rezistente și teste de stres capabile să simuleze presiunile abisului, care au prevenit tragedii similare timp de șase decenii.
Dar influența lui Hyman G. Rickover s-a extins dincolo de domeniul militar. A fost mentorul viitorilor președinți (Jimmy Carter l-a numit „cea mai influentă persoană din viața mea”) și a modelat politica nucleară civilă, insistând ca reactoarele să acorde prioritate siguranței în fața profitului. „De fiecare dată când produci radiații”, a avertizat el, „produci ceva care poate ucide”.
În 1982, după 63 de ani de serviciu, Rickover, în vârstă de 82 de ani, a fost forțat să se pensioneze de către Secretarul Marinei, John Lehman. Concedierea a avut loc în urma unor conflicte legate de strategia lui Lehman, axată pe portavioane, dar cei din interior suspectau faptul că ar fi fost o răzbunare pentru refuzul lui Rickover de a „juca frumos”.
Moartea lui la 8 iulie 1986 a atras omagii oficiale discrete, dar un respect profund din partea inginerilor. Astăzi, toate submarinele și portavioanele americane sunt alimentate cu energie nucleară, o moștenire directă a cruciadei lui Rickover. Protocoalele riguroase de instruire și cultura de siguranță ale Marinei poartă amprentele sale.
Surse:
https://www.britannica.com/biography/Hyman-G-Rickover
https://www.usni.org/people/hyman-g-rickover
Christiaan Huygens, Părintele Științei Moderne