În 1917, un pisoar din porțelan semnat „R. Mutt” a declanșat una dintre cele mai aprinse dezbateri din istoria artei. Respins de juriul unei expoziții de artă și considerat o glumă, Fountain, căci astfel era numit pisoarul, a devenit opera definitorie a lui Marcel Duchamp – un om care a îndrăznit să întrebe „Ce este arta?” și care a remodelat răspunsul pentru totdeauna. Duchamp a fost artistul care a provocat continuu, a inspirat și a derutat, dovedind că ideile sale radicale erau poate înaintea timpului lor, având în vedere faptul că unii nu au reușit, la acea vreme (și poate nici acum) să-i înțeleagă arta.
Marcel Duchamp era, de fapt, la fel de greu de cuprins în cuvinte ca și arta lui. Rafinat în gândire și radical în gest, el a mutat accentul de pe frumusețea vizibilă pe ideea din spatele obiectului. Pentru el, o operă putea fi o roată de bicicletă, o sticlă sau un pisoar – atât timp cât gestul artistic era intenția de a le privi altfel. A sfidat convențiile, a renunțat la pictură în favoarea șahului, pe care îl considera o formă de gândire estetică, iar ultima sa lucrare, pregătită în secret și dezvăluită abia după moarte, a răsturnat din nou toate așteptările lumii artei.
Născut în Normandia, Franța, la 28 iulie 1887, Marcel Duchamp a crescut într-o familie creativă. Frații săi – pictorul Jacques Villon și sculptorul Raymond Duchamp-Villon – erau artiști celebri, dar Marcel a urmat o cale rebelă. Lucrări timpurii precum Nud coborând pe scări (1912) sugerează disprețul său pentru convenții. Pictura a provocat un scandal la Armory Show din New York în 1913. Criticii au numit-o „o explozie într-o fabrică de șindrilă”, dar a fost vândută pentru suma astronomică, atunci, de 324 de dolari, consolidând notorietatea lui Duchamp.
Până în 1913, Duchamp începuse să se distanțeze de arta tradițională. A renunțat la pictură la vârsta de 25 de ani, declarând: „Eram interesat de idei, nu doar de produse vizuale”. În schimb, s-a orientat către „readymades” – obiecte obișnuite refolosite ca artă.
Primul readymade al lui Duchamp, Bicycle Wheel (1913), era o roată montată pe un scaun. Nu era menită să fie frumoasă; era o declarație filosofică. După cum a explicat chiar el, „am vrut să pun arta din nou în slujba minții”.
Însă Fountain (1917) a fost cea care a devenit capodopera sa. Achiziționat de la un furnizor de instalații sanitare și semnat sub pseudonim, urinarul a fost prezentat la expoziția Society of Independent Artists din New York. Consiliul de administrație, deși pretindea că acceptă toate lucrările, a ascuns-o. Duchamp a demisionat în semn de protest, iar controversa a ținut prima pagină a ziarelor.
De ce un pisoar? Duchamp urmărea să demonteze elitismul lumii artei. Selectând un obiect produs în masă, el a pus la îndoială rolul mâinii artistului și sfințenia „originalității”. După cum a glumit, „arta este fie plagiat, fie revoluție”.
După Fountain, Duchamp s-a aplecat asupra rolului său de șmecher al lumii artei. A creat L.H.O.O.Q. (1919), o carte poștală cu Mona Lisa desfigurată, având mustață și cioc. Când este pronunțat în franceză, titlul sună ca „Elle a chaud au cul” („Are un fund fierbinte”), batjocorind atât idolatria renascentistă, cât și tabuurile societății.
În anii 1920, Duchamp pretindea că va abandona complet arta pentru șah, numindu-l „mai pur” și „necomercial”. A participat la turnee, a scris o rubrică de șah și chiar a reprezentat Franța la Olimpiada din 1933. Cu toate acestea, persistau zvonurile că lucra în secret la ceva monumental.
În 1969, la un an după moartea lui Duchamp, Muzeul de Artă din Philadelphia a dezvăluit ultima sa lucrare: Étant Donnés (date: 1. Cascada, 2. Gazul iluminator). Instalația, ascunsă publicului timp de peste 20 de ani, era o dioramă peep-show a unei femei goale întinsă într-un peisaj suprarealist.
(Diorama, așa cum îl definește Dex, este un tablou de mari dimensiuni alcătuit din mai multe planuri, așezat într-o sală obscură și care, sub efectul unui joc de lumini, dă spectatorului impresia realității).
Duchamp a construit-o în secret, piesă cu piesă, în atelierul său din New York. Detaliile minuțioase ale lucrării – apă curgătoare, o lampă de gaz pâlpâind – contrastau puternic cu gesturile sale anti-artistice anterioare. Étant Donnés a forțat criticii să reconcilieze moștenirea lui Duchamp: a fost acesta un farsor conceptual sau un meșteșugar tradițional în suflet?
Contradicțiile lui Duchamp sunt esențiale pentru relevanța sa. A respins piața de artă, dar a devenit unul dintre cele mai valoroase simboluri ale acesteia (o pictură din 1912 s-a vândut cu 1,7 milioane de dolari în 2023). A sfidat conformismul din muzeele vremii sale, dar operele lui sunt acum bijuteriile coroanei acestora.
Marcel Duchamp, pictor, sculptor, jucător de șah și scriitor francez a cărui operă este asociată cu dadaismul, cubismul și arta conceptuală, a murit la 2 octombrie 1968, la vârsta de 81 de ani.
Sursa:
https://www.britannica.com/biography/Marcel-Duchamp
Artistul care a creat „banana lipită cu bandă adezivă” scoate la licitație o toaletă din aur masiv
15 artiști faimoși cu legături surprinzătoare cu comunismul. De la Chaplin la Picasso
Salon des Refusés – Salonul Refuzaților. Cum artiștii respinși au sfidat sistemul
Povestea lui Chris Burden, artistul care a supraviețuit propriei arte