Home » Cultură » Salon des Refusés – Salonul Refuzaților. Cum artiștii respinși au sfidat sistemul

Salon des Refusés – Salonul Refuzaților. Cum artiștii respinși au sfidat sistemul

Salon des Refusés – Salonul Refuzaților. Cum artiștii respinși au sfidat sistemul
Palais de l'Industrie, unde a fost organizat Salonul Refuzaților. Credit foto: Édouard Baldus/Metropolitan Museum of Art/Domeniul Public
Publicat: 05.05.2025

În 1863, Parisul, capitala mondială a artei, a fost zguduit de un scandal fără precedent. Juriul conservator al Salonului Oficial a respins peste două treimi din lucrările artiștilor, inclusiv pe cele ale unor viitori genii precum Édouard Manet, Whistler și Cézanne. Ca răspuns, Napoleon al III-lea a intervenit, ordonând o expoziție alternativă: Salon des Refusés („Expoziția celor respinși”). Aici, tablourile controversate – cum ar fi „Prânzul la iarbă verde” al lui Manet – au provocat indignare, dar au și deschis calea spre arta modernă.

Académie des Beaux-Arts, organizatorul evenimentului, era gardianul standardelor artistice, dictând ce era considerat artă „bună” și punând la înaintare un set de criterii destul de rigide: picturile și sculpturile trebuiau să adere la tehnici clasice, teme istorice sau mitologice și frumusețe idealizată. Salonul anual a fost vitrina Academiei, atrăgând mii de vizitatori și servind drept platformă supremă pentru ca artiștii să obțină recunoaștere.

Cu toate acestea, până la mijlocul secolului al XIX-lea, un număr tot mai mare de artiști au început să se simtă deranjați de aceste constrângeri, căutând, de la un moment dat, să exploreze noi stiluri, subiecte și tehnici care să reflecte lumea în schimbare rapidă din jurul lor.

Juriul Salonului, compus din membri conservatori ai Academiei, respingea în mod obișnuit lucrările care se îndepărtau de tradiție. În 1863, de exemplu, aceștia au refuzat aproape două treimi din lucrările prezentate, inclusiv opere ale unor artiști care aveau să devină ulterior legende.

Intervenția lui Napoleon al III-lea

Respingerea în masă din 1863 a provocat o revoltă în rândul artiștilor și al publicului deopotrivă. Plângerile au ajuns la urechile împăratului Napoleon al III-lea, care, simțind oportunitatea de a părea progresist, a ordonat ca lucrările respinse să fie prezentate într-o expoziție separată. Această decizie a fost fără precedent. Așa s-a născut Salon des Refusés, deschis la 15 mai 1863 în Palais de l’Industrie, la doar câteva săli distanță de Salonul Oficial.

Expoziția a fost primită cu un amestec de curiozitate, ridiculizare și indignare. Criticii și publicul s-au înghesuit să vadă „rebuturile”, adesea persiflând lucrările și considerându-le amatoricești sau absurde. Totuși, în mijlocul controversei, Salon des Refusés a devenit un simbol al libertății artistice și o platformă pentru inovație.

Vedetele Salon des Refusés

Printre artiștii respinși s-au numărat câțiva ale căror nume vor deveni mai târziu sinonime cu arta revoluționară. Cel mai faimos dintre aceștia a fost Édouard Manet, a cărui pictură Le Déjeuner sur l’herbe (Prânzul la iarbă verde) a devenit piesa centrală a expoziției – și nucleul unui scandal.

Le Déjeuner sur l’herbe al lui Manet, care înfățișează o femeie goală luând masa la iarbă verde alături de doi bărbați complet îmbrăcați, într-un cadru contemporan, sfida convențiile atât prin subiect, cât și prin tehnică. Femeia dezbărcată nu era o figură mitologică, ci o persoană obișnuită, cu o atitudine încrezătoare spre sfidătoare. Pensula liberă a lui Manet și perspectiva aplatizată au contestat și mai mult accentul Academiei pe detalii meticuloase și profunzime.

Pictura a șocat publicul, care a considerat-o indecentă și prost executată. Cu toate acestea, i-a captivat și pe cei care au văzut în ea o îndepărtare îndrăzneață de tradiție. Lucrarea lui Manet a devenit un punct de adunare pentru artiștii care încercau să se elibereze de constrângerile artei academice.

Un alt artist care s-a remarcat la Salon des Refusés a fost James McNeill Whistler, un american stabilit la Paris. Tabloul său Symphony in White, No. 1: The White Girl a fost respins de juriul Salonului pentru compoziția neconvențională și calitatea eterică. Accentul pus de Whistler pe armonia culorilor și pe starea de spirit în detrimentul narațiunii a fost un precursor al Mișcării Estetice și, mai târziu, al artei abstracte.

Salon des Refusés a prezentat, de asemenea, lucrări ale lui Camille Pissarro și Paul Cézanne, care vor deveni ulterior figuri-cheie ale mișcării impresioniste. Includerea lor în expoziție a evidențiat diviziunea tot mai mare dintre vechea gardă și avangarda emergentă.

Deși Salon des Refusés a fost întâmpinat inițial cu scepticism, impactul său pe termen lung a fost profund. Acesta a expus publicul la idei și stiluri noi, contestând ideea că arta trebuie să se conformeze unor standarde rigide. Expoziția a oferit, de asemenea, o platformă pentru artiștii care urmau să modeleze viitorul artei.

Mulți dintre artiștii asociați cu Salon des Refusés, inclusiv Manet, Pissarro și Cézanne, vor deveni ulterior figuri centrale ale mișcării impresioniste, iar respingerea de către aceștia a convențiilor academice a deschis calea către o nouă abordare a artei – una care punea accentul pe lumină, culoare și viața de zi cu zi în detrimentul temelor istorice sau mitologice.

Salon des Refusés a creat un precedent pentru viitoarele rebeliuni artistice, inspirând mișcările ulterioare, precum post-impresioniștii, fauviștii și cubiștii, să sfideze normele stabilite și să depășească limitele creativității. Expoziția a demonstrat, de asemenea, puterea acțiunii colective, arătând că artiștii pot prospera în afara limitelor instituțiilor tradiționale.

Surse:

https://magazine.artland.com/the-shows-that-made-contemporary-art-history-the-salon-des-refuses/

https://www.britannica.com/art/Salon-des-Refuses

Vă mai recomandăm să citiți și:

Povestea femeii care l-a inspirat pe Manet și a uimit Parisul. Victorine Meurent, de la muză la artistă

O cronologie a artei corporale extreme. Atunci când artiștii se împușcă, se ard și se taie

Arta ca terapie: Cum folosesc artiștii creația pentru a explora trauma și vindecarea. „Arta spală murdăria din sufletul nostru”

Egon Schiele, artistul pornografic. În interiorul schițelor din închisoare, al iubirii interzise și al moștenirii unui prodigiu condamnat

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 billion, designed to become the largest entertainment, retail, and technology destination on the continent, one that will transform the country into a new global epicenter of entertainment
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 ...
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de verificări
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de ...
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, concepută să devină cea mai mare destinație de entertainment, retail și tehnologie de pe continent care va transforma țara într-un nou epicentru global al divertismentului
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, ...
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Pentru prima dată în istorie, 8 nave spațiale sunt andocate la Stația Spațială Internațională
Pentru prima dată în istorie, 8 nave spațiale sunt andocate la Stația Spațială Internațională
Surpriză: Untura de porc, mai sănătoasă decât uleiul pentru prăjit
Surpriză: Untura de porc, mai sănătoasă decât uleiul pentru prăjit