Home » Cultură » Salon des Refusés – Salonul Refuzaților. Cum artiștii respinși au sfidat sistemul

Salon des Refusés – Salonul Refuzaților. Cum artiștii respinși au sfidat sistemul

Salon des Refusés – Salonul Refuzaților. Cum artiștii respinși au sfidat sistemul
Palais de l'Industrie, unde a fost organizat Salonul Refuzaților. Credit foto: Édouard Baldus/Metropolitan Museum of Art/Domeniul Public
Publicat: 05.05.2025

În 1863, Parisul, capitala mondială a artei, a fost zguduit de un scandal fără precedent. Juriul conservator al Salonului Oficial a respins peste două treimi din lucrările artiștilor, inclusiv pe cele ale unor viitori genii precum Édouard Manet, Whistler și Cézanne. Ca răspuns, Napoleon al III-lea a intervenit, ordonând o expoziție alternativă: Salon des Refusés („Expoziția celor respinși”). Aici, tablourile controversate – cum ar fi „Prânzul la iarbă verde” al lui Manet – au provocat indignare, dar au și deschis calea spre arta modernă.

Académie des Beaux-Arts, organizatorul evenimentului, era gardianul standardelor artistice, dictând ce era considerat artă „bună” și punând la înaintare un set de criterii destul de rigide: picturile și sculpturile trebuiau să adere la tehnici clasice, teme istorice sau mitologice și frumusețe idealizată. Salonul anual a fost vitrina Academiei, atrăgând mii de vizitatori și servind drept platformă supremă pentru ca artiștii să obțină recunoaștere.

Cu toate acestea, până la mijlocul secolului al XIX-lea, un număr tot mai mare de artiști au început să se simtă deranjați de aceste constrângeri, căutând, de la un moment dat, să exploreze noi stiluri, subiecte și tehnici care să reflecte lumea în schimbare rapidă din jurul lor.

Juriul Salonului, compus din membri conservatori ai Academiei, respingea în mod obișnuit lucrările care se îndepărtau de tradiție. În 1863, de exemplu, aceștia au refuzat aproape două treimi din lucrările prezentate, inclusiv opere ale unor artiști care aveau să devină ulterior legende.

Intervenția lui Napoleon al III-lea

Respingerea în masă din 1863 a provocat o revoltă în rândul artiștilor și al publicului deopotrivă. Plângerile au ajuns la urechile împăratului Napoleon al III-lea, care, simțind oportunitatea de a părea progresist, a ordonat ca lucrările respinse să fie prezentate într-o expoziție separată. Această decizie a fost fără precedent. Așa s-a născut Salon des Refusés, deschis la 15 mai 1863 în Palais de l’Industrie, la doar câteva săli distanță de Salonul Oficial.

Expoziția a fost primită cu un amestec de curiozitate, ridiculizare și indignare. Criticii și publicul s-au înghesuit să vadă „rebuturile”, adesea persiflând lucrările și considerându-le amatoricești sau absurde. Totuși, în mijlocul controversei, Salon des Refusés a devenit un simbol al libertății artistice și o platformă pentru inovație.

Vedetele Salon des Refusés

Printre artiștii respinși s-au numărat câțiva ale căror nume vor deveni mai târziu sinonime cu arta revoluționară. Cel mai faimos dintre aceștia a fost Édouard Manet, a cărui pictură Le Déjeuner sur l’herbe (Prânzul la iarbă verde) a devenit piesa centrală a expoziției – și nucleul unui scandal.

Le Déjeuner sur l’herbe al lui Manet, care înfățișează o femeie goală luând masa la iarbă verde alături de doi bărbați complet îmbrăcați, într-un cadru contemporan, sfida convențiile atât prin subiect, cât și prin tehnică. Femeia dezbărcată nu era o figură mitologică, ci o persoană obișnuită, cu o atitudine încrezătoare spre sfidătoare. Pensula liberă a lui Manet și perspectiva aplatizată au contestat și mai mult accentul Academiei pe detalii meticuloase și profunzime.

Pictura a șocat publicul, care a considerat-o indecentă și prost executată. Cu toate acestea, i-a captivat și pe cei care au văzut în ea o îndepărtare îndrăzneață de tradiție. Lucrarea lui Manet a devenit un punct de adunare pentru artiștii care încercau să se elibereze de constrângerile artei academice.

Un alt artist care s-a remarcat la Salon des Refusés a fost James McNeill Whistler, un american stabilit la Paris. Tabloul său Symphony in White, No. 1: The White Girl a fost respins de juriul Salonului pentru compoziția neconvențională și calitatea eterică. Accentul pus de Whistler pe armonia culorilor și pe starea de spirit în detrimentul narațiunii a fost un precursor al Mișcării Estetice și, mai târziu, al artei abstracte.

Salon des Refusés a prezentat, de asemenea, lucrări ale lui Camille Pissarro și Paul Cézanne, care vor deveni ulterior figuri-cheie ale mișcării impresioniste. Includerea lor în expoziție a evidențiat diviziunea tot mai mare dintre vechea gardă și avangarda emergentă.

Deși Salon des Refusés a fost întâmpinat inițial cu scepticism, impactul său pe termen lung a fost profund. Acesta a expus publicul la idei și stiluri noi, contestând ideea că arta trebuie să se conformeze unor standarde rigide. Expoziția a oferit, de asemenea, o platformă pentru artiștii care urmau să modeleze viitorul artei.

Mulți dintre artiștii asociați cu Salon des Refusés, inclusiv Manet, Pissarro și Cézanne, vor deveni ulterior figuri centrale ale mișcării impresioniste, iar respingerea de către aceștia a convențiilor academice a deschis calea către o nouă abordare a artei – una care punea accentul pe lumină, culoare și viața de zi cu zi în detrimentul temelor istorice sau mitologice.

Salon des Refusés a creat un precedent pentru viitoarele rebeliuni artistice, inspirând mișcările ulterioare, precum post-impresioniștii, fauviștii și cubiștii, să sfideze normele stabilite și să depășească limitele creativității. Expoziția a demonstrat, de asemenea, puterea acțiunii colective, arătând că artiștii pot prospera în afara limitelor instituțiilor tradiționale.

Surse:

https://magazine.artland.com/the-shows-that-made-contemporary-art-history-the-salon-des-refuses/

https://www.britannica.com/art/Salon-des-Refuses

Vă mai recomandăm să citiți și:

Povestea femeii care l-a inspirat pe Manet și a uimit Parisul. Victorine Meurent, de la muză la artistă

O cronologie a artei corporale extreme. Atunci când artiștii se împușcă, se ard și se taie

Arta ca terapie: Cum folosesc artiștii creația pentru a explora trauma și vindecarea. „Arta spală murdăria din sufletul nostru”

Egon Schiele, artistul pornografic. În interiorul schițelor din închisoare, al iubirii interzise și al moștenirii unui prodigiu condamnat

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Reacția Rusiei după decizia ONU cu privire la doborârea avionului MH17
Reacția Rusiei după decizia ONU cu privire la doborârea avionului MH17
Testele ADN au arătat că un bărbat a fost închis pe nedrept timp de 38 de ani
Testele ADN au arătat că un bărbat a fost închis pe nedrept timp de 38 de ani
Frații Menendez, condamnați pe viață după ce și-au ucis părinții, ar putea fi eliberați
Frații Menendez, condamnați pe viață după ce și-au ucis părinții, ar putea fi eliberați
Cuza a murit în urmă cu 152 de ani, la Heidelberg, Germania. Conspiraţia din spatele abdicării marelui domnitor român
Cuza a murit în urmă cu 152 de ani, la Heidelberg, Germania. Conspiraţia din spatele abdicării marelui domnitor român
Robert De Niro a avut un discurs dur împotriva lui Donald Trump la ceremonia de la Cannes
Robert De Niro a avut un discurs dur împotriva lui Donald Trump la ceremonia de la Cannes
Google a anunțat noi funcții de protecție pentru utilizatorii Android
Google a anunțat noi funcții de protecție pentru utilizatorii Android
Papa Leon al XIV-lea a transmis că va face tot posibilul pentru pace
Papa Leon al XIV-lea a transmis că va face tot posibilul pentru pace
Câți dintre români recunosc că s-au confruntat cu depresie sau anxietate?
Câți dintre români recunosc că s-au confruntat cu depresie sau anxietate?
Ceaușescu și vânătorile cu șefii misiunilor diplomatice din România
Ceaușescu și vânătorile cu șefii misiunilor diplomatice din România
Cine se ducea la Operă la sfârșitul secolului al XIX-lea pentru că „așa cerea moda”?
Cine se ducea la Operă la sfârșitul secolului al XIX-lea pentru că „așa cerea moda”?
Cum arată sfaturile unui „nutriționist digital” pentru reducerea timpului petrecut pe telefon?
Cum arată sfaturile unui „nutriționist digital” pentru reducerea timpului petrecut pe telefon?
De ce unii oameni pot funcționa perfect cu doar 4 ore de somn
De ce unii oameni pot funcționa perfect cu doar 4 ore de somn
Pantofii comozi nu sunt un lux (P)
Pantofii comozi nu sunt un lux (P)
Test de cultură generală. Care este cel mai escaladat munte din lume?
Test de cultură generală. Care este cel mai escaladat munte din lume?
China folosește cel mai mare radiotelescop din lume pentru a cartografia apa înghețată de la Polul Sudic al Lunii
China folosește cel mai mare radiotelescop din lume pentru a cartografia apa înghețată de la Polul Sudic al Lunii
O femeie care a pretins că suferă de cancer, descoperită după 10 ani
O femeie care a pretins că suferă de cancer, descoperită după 10 ani
Donald Trump a semnat un ordin executiv pentru reducerea prețurilor la medicamente
Donald Trump a semnat un ordin executiv pentru reducerea prețurilor la medicamente
Organizatorii festivalului de la Cannes au interzis nuditatea pe covorul roșu
Organizatorii festivalului de la Cannes au interzis nuditatea pe covorul roșu