Home » D:News » Cum afli dacă o persoană poate lua decizii bune în situaţii de stres? Testându-i saliva!

Autor: Marius Comper 12.11.2012
Cercetătorii de la Universitatea Granada au descoperit că nivelul de cortizol din salivă este asociat cu abilitatea unei persoane de a lua decizii bune în situaţii de stres.

În cadrul studiului, o echipă de oameni de ştiinţă de la Universitatea Granada specializaţi în neuropsihologie au folosit o tehnologie sofisticată de realitate virtuale pentru a expune participantele la studiu la o situaţie de stres. Cercetătorii au evaluat reacţia la stres a participanţilor în mai multe puncte ale situaţiei stresante, măsurând nivelul de cortizol şi activarea axei HPA (hypothalamic-pituitary-adrenal).

Rezultatul cercetării a arătat că persoanele care nu sunt foarte pricepute la luarea unor decizii în situaţii de stres prezintă un nivel de bază al cortizolului mai scăzut în comparaţie cu persoanele pricepute. Cortizolul – cunoscut şi sub denumirea de „hormonul de stres” – joacă un rol important în mai multe sisteme ale corpului.

În momentul luării deciziei în cazul situaţiei de stres, persoanele ce luau decizii bune prezentau un nivel de cortizol mai scăzut decât persoanele ce nu prezentau această abilitate.

Cele două cercetătoare care au efectuat studiul, Isabel Peralta şi Ana Santos (foto), afirmă că cercetarea oferă dovezi preliminare ce atestă existenţa unei relaţii între capacitatea de luare a deciziilor şi nivelul scăzut de cortizol în situaţii de stres. Mai exact, stresul psihologic are un efect mai puţin nociv asupra persoanelor ce prezintă un nivel scăzut al cortizolului – cele o bună capacitate de luare a deciziilor.

Cele două cercetătoare afirmă că resursele cognitive ale oamenilor constituie un mecanism de gestionare a stresului.

Cercetarea a fost publicată în jurnalul Psychoneuroendocrinology.

Sursa: Universitatea Granada