Home » D:News » Veninul de albine ar putea salva milioane de vieţi graţie unei inovaţii extraordinare

Marius Comper 03.11.2013
Veninul de albină ar putea ajuta la prevenirea răspândirii virusului HIV. Cercetătorii de la Şcoala de Medicină a Universităţii Washington au descoperit că toxina din veninul de albine, cunoscută sub numele de melitină, produce găuri în învelişul protector format din proteine ce înconjoară virusurile şi bacteriile, distrugându-le fără a răni celulele umane.

Descoperirea ar putea duce la conceperea unui gel vaginal uşor de aplicat, fiind o alternativă la încercarea de a convinge partenerul să poarte un prezervativ. Deşi numărul persoanelor infectate cu HIV scade la nivel global, acest virus continuă să provoace peste un milion de decese anual, astfel că această inovaţie ar putea salva numeroase vieţi, mai ales în zone devastate de SIDA, precum Africa. De asemenea, descoperirea ar putea ajuta persoanele seropozitive să conceapă copii fără a da virusul mai departe către fetus.

Înainte ca această toxină să fie introdusă în gel, ea este introdusă în sfere extrem de mici (nanoparticule) ce au fost concepute pentru a livra medicamente în corp. Pentru că aceste nanoparticule sunt folosite de ceva timp, oamenii de ştiinţă ştiu că pot circula în siguranţă în corpul uman. Cu toate acestea, cercetătorii conduşi de Joshua L. Hood au fost nevoiţi să modifice designul acestor nanoparticule pentru a nu permite toxinei să intre în contact cu alte celule din corp. În acest scop, cercetătorii au adăugat pe suprafaţa nanoparticulelor o „bară de protecţie” moleculară. Acestea produc un spaţiu prea mic pentru a permite celulelor normale să atingă toxina, însă permit virusului HIV să penetreze nanoparticula, atingând astfel toxina.

Melitina distruge virusul prin eliminarea învelişului protector de care acesta are nevoie pentru a se reproduce. Alte medicamente anti-HIV au ca scop prevenirea reproducerii virusului. Acest lucru nu previne infecţia, însă, căci virusul continuă să fie activ. Melitina permite uciderea sa.

Un alt avantaj al „barei de protecţie” aflate pe aceste nanoparticule este faptul că nu dăunează celulelor de spermă. Acest lucru înseamnă că un gel vaginal ar putea fi folosit chiar şi de cuplurile care doresc să aibă copii şi să-şi reducă totodată riscul de a contracta HIV. De asemenea, specialiştii afirmă că un astfel de gel ar putea preveni răspândirea altor boli cu transmitere sexuală şi chiar a hepatitei.

Studiul a fost publicat în jurnalul Antiviral Therapy.

Surse: Discovery News, Washington University

Lideri mondiali şi laureaţi ai Premiului Nobel cer suspendarea drepturilor intelectuale pentru COVID
Moderna vrea să introducă a treia doză pentru vaccinul anti- COVID-19
Ce este sindromul de scurgere capilară (SCLS), boala Clarkson?
Sonda InSight de pe Marte a intrat în hibernare de urgență. NASA încearcă să salveze nava spațială