Home » D:News » Cum vor arăta oamenii peste 100.000 de ani? (GALERIE FOTO)

Cum vor arăta oamenii peste 100.000 de ani? (GALERIE FOTO)

Marius Comper 06.09.2013
Faţa umană a evoluat considerabil din Epoca Pietrei şi până acum, aşa că este de aşteptat ca ea să se schimbe şi în viitor. Un artist şi un genetician au explorat ideea, creând şi imagini care “spun” cum ar putea arăta chipurile oamenilor peste multe milenii de acum încolo.

De-a lungul istoriei, chipul oamenilor s-a schimbat în mod considerabil. Spre exemplu, în perioada cuprinsă între acum 800.000 de ani şi acum 200.000 de ani, schimbările rapide ale climei Pământului au coincis cu triplarea în dimensiuni a craniului şi a creierului uman, modificare ce a dus totodată la aplatizarea feţei.

Ce schimbări fiziologice vor suferi oamenii în viitor, mai ales în contextul în care tehnologiile „purtabile” precum Google Glass vor modifica modul în care ne folosim corpul şi faţa? Nickolay Lamm, un artist şi totodată cercetător, a colaborat cu un genetician pentru a analiza şi ilustra cum vor arăta oamenii peste 20.000, 60.000 şi 100.000 de ani. În urma discuţiilor cu dr. Alan Kwan, doctorand în computational genomics la Universitatea Washington, Lamm a realizat o simulare a viitoarelor schimbări ale fizionomiei umane.

Dr. Kwan crede că elementul-cheie al evoluţiei viitoare a speciei umane va fi “preluarea controlului” în ceea ce priveşte aspectul omului, care nu va mai fi datorat selecţiei naturale, ci acţiunii omului de a adapta biologia umană la propriile sale necesităţi. Pe măsură ce ingineria genetică va deveni ceva obişnuit, “soarta feţei umane va fi tot mai mult determinată de gusturile oamenilor”, spune dr. Kwan, iar frunţile vor deveni tot mai mai mari, pe măsură ce creierele continuă să crească în dimensiuni.

Kwan şi-a bazat predicţiile pe mediul în care vom trăi, clima viitorului şi progresul tehnologic. Una dintre schimbările importante pe care o prezice Kwan este creşterea în dimensiuni a frunţii – un proces ce are deja loc începând cu secolul al XIV-lea. Un studiu publicat în British Dental Journal arată că oamenii de astăzi au trăsături faciale mai puţin proeminente în comparaţie cu cei ce trăiau între secolul al XIV-lea şi al XVI-lea, însă fruntea este mai înaltă. Kwan se aşteaptă ca această tendinţă să continue, capul oamenilor mărindu-se pentru a putea găzdui un creier mai mare.

Kwan afirmă că peste 60.000 de ani, abilitatea noastră de a controla genomul uman va reduce rolul evoluţiei în modificare trăsăturilor faciale. Pe măsură ce ingineria genetică devine ceva firesc, „soarta feţei umane va fi din ce în ce mai mult stabilită de gusturile oamenilor”, spune cercetătorul. Ochii vor deveni mai mari, pe măsură ce oamenii vor încerca să colonizeze sistemul solar, trăind mai departe de Soare, în zone mai întunecate decât Terra. De asemenea, pielea va deveni mai pigmentată pentru a reduce daunele provocate de radiaţia UV dincolo de stratul protector de ozon al Pământului. Kwan se aşteaptă ca oamenii să aibă pleoape mai groase şi arcade mai pronunţate, pentru a putea gestiona condiţiile de gravitaţie scăzută.

Peste 100.000 de ani, Kwan crede că faţa va reflecta „faptul că oamenii vor avea în totalitate controlul asupra geneticii morfologice umane”. „Faţa oamenilor va prezenta mai ales trăsături pe care oamenii le consideră atrăgătoare: trăsături bine marcate, distinse, nas drept, ochi strălucitori, simetrie perfectă drepta-stânga şi proporţii care să respecte aşa-numitul număr de aur”, spune Kwan.

Dr Kwan mai crede că ochii vor deveni foarte mari, pe măsură ce specia umană va coloniza Sistemul Solar şi oamenii vor începe să trăiască în mediile mai întunecate ale acestor colonii, aflate mai departe de Soare.

Ochii se vor dezvolta, de asemenea, în moduri diferite de cele de azi, dobândind noi caracteristici:

• ecranarea ochilor, pentru a-i proteja de radiaţia cosmică, cu ajutorul plicii semilunare reconstituite (aceasta este, la om un organ vestigial, situat în colţul dinspre nas al ochiului; este o rămăşiţă a “celei de-a treia pleoape” prezente la reptile, păsări şi peşti)
  • dezvoltarea unui tapetum lucidum (un strat “reflectorizant”, existent la multe specii de vertebrate; acest strat de celule, aflat în spatele retinei, reflectă radiaţia luminoasă înapoi spre retină, mărind astfel cantitatea de lumină disponibilă pentru fotoreceptorii retinei. Datorită acestui tapetum lucidum, unele animale pot vedea în întuneric aproape complet şi tot datorită lui ochii lor strălucesc în întuneric.)
  • pleoapele vor fi mai groase, iar arcada sprâncenei mai pronunţată, ca urmare a efectelor gravitaţiei scăzute.

Pielea ar putea deveni mai închisă la culoare, pentru a proteja organismul de efectele razelor ultraviolete, atunci când oamenii vor trăi pe corpuri cereşti lipsite de stratul protector de ozon al Terrei.

Vor mai exista şi alte necesităţi funcţionale care vor duce la modificarea feţei: nări mai largi, pentru a uşura respiraţia în mediile extraplanetare, cu cantitate limitată de oxigen; păr mai des, pentru împiedica pierderile mari de căldură la nivelul capului, atunci când capetele oamenilor vor fi mai mari decât în prezent.

Ca urmare a dezvoltării geneticii, părinţii vor putea alege dinainte înfăţişarea viitorilor copii – culoarea ochilor şi a părului etc.

Dr. Kwan prezice apariţia unei tendinţe de a arăta cât mai natural posibil, chiar dacă vor exista tot  mai multe intervenţii tehnologice la nivelul organismului uman: lentile de comunicare implantate în ochi, dispozitive integrate în oase, cu nanocipuri incorporate, care vor transmite şi primi, la rândul lor, informaţii spre şi de la dispozitive externe, în scopul comunicării şi al divertismentului, prevede dr. Kwan.

Iată cum îşi imaginează cei doi specialişti că vor arăta oamenii peste câteva zeci de mii de ani:

Un bărbat şi o femeie astăzi    Foto: Nickolay LammUn bărbat şi o femeie astăzi

Un bărbat şi o femeie peste 20.000 de ani    Foto: Nickolay LammUn bărbat şi o femeie peste 20.000 de ani

Un bărbat şi o femeie peste 60.000 de ani    Foto: Nickolay LammUn bărbat şi o femeie peste 60.000 de ani