Home » D:News » Poate o pasăre să stea în aer 6 luni în şir, fără odihnă?

Poate o pasăre să stea în aer 6 luni în şir, fără odihnă?

Publicat: 09.10.2013
Poate o pasăre să stea în aer 6 luni în şir, fără odihnă?
Despre păsările numite drepnele se spunea de multă vreme că îşi petrec cea mai mare parte a vieţii în văzduh, dar faptul nu a fost dovedit până acum. Însă un studiu recent a arătat că, oricât de neverosimil ar părea, o specie din acest grup petrece 200 de zile consecutive în aer, fără a se aşeza să se odihnească nici măcar după lunga migraţie care o duce din Europa până în Africa.

Pasărea capabilă de o astfel de performanţă este drepneaua alpină (Tachymarptis melba), o specie care cuibăreşte în Eurasia şi migrează iarna în Africa.

Biologii de la Institutul Ornitologic Elveţian din Sempach au studiat 3 exemplare de drepnea alpină, ataşându-le acestora dispozitive de înregistrare a datelor, cu greutatea de 1,5 grame, pentrui a înregistra acceleraţia mişcării păsărilor şi localizarea lor geografică.

Rezutatele măsurătorilor sugerează că, timp de 200 de zile, toate cele 3 drepnele alpine au rămas în aer, zburând întruna, în cursul migraţiei şi al iernării lor în Africa.

Specialiştii spun că, până acum, o  activitate neîntreruptă atât de îndelungată a mai fost observată doar la unele animale marine.

Drepnelele se hrănesc cu insecte, pe care le prind din zbor, şi aproape sigur dorm tot în aer, cred mulţi oameni de ştiinţă. Despre multe păsări migratoare se crede că ar dormi în timp ce zboară, deşi nu există o explicaţie unanima acceptată a modului în care pot face acest lucru. S-a presupus că păsările dorm doar în perioade de câteva secunde, ori că folosesc doar o jumătate a creierului, în timp ce celalaltă jumătate se odihneşte.

Însă alţi cercetători cred că, de fapt, drepnelele nu dorm deloc timp de mai multe luni; asemenea comportamente au fost, de altfel , înregistrate şi la alte animale. Studii anterioare au arătat că delfinii şi balenele pot fi active timp de 90 de zile, fără să doarmă deloc în acest răstimp, şi că păsări precum fugacii pătaţi pot sta treze săptămâni întregi în perioada împerecherii. Aceşti specialişti cred că, dacă adaptarea impune animalelor să stea treze perioade lungi de timp, atunci acestea pot, prin evoluţie, să atingă astfel de performanţe; în acest caz, ideea că unele păsări ar dormi în zbor este incorectă şi nu este imposibil ca, în realitate, aceste păsări să nu doarmă timp de mai multe luni.

INTERVIU EXCLUSIV – DESCOPERĂ.ro a vorbit cu NASA despre DART, misiunea de apărare planetară
USS Texas (BB-35), ultimul dreadnought din Primul Război Mondial, va primi reparații de 35 de milioane de dolari
O explozie astronomică, dezvăluită de Telescopul Hubble
EXCLUSIV: DESCOPERĂ.RO a vorbit cu NASA despre misiunea DART!
Habitatele de stridii dispar din Florida pe măsură ce statul american devine din ce în ce mai „fierbinte”
Greta Thunberg, probabil cea mai populară activistă de mediu
Visele urâte ar putea fi un semn al riscului de demență
Util: cum pot instrumentele digitale să îmbunătățească asistența medicală prin orientarea către pacient
Un nou tratament radical împotriva cancerului
Telescoapele Webb și Hubble vor privi cum nava spațială DART se va prăbuși într-un asteroid
Test de cultură generală. Cât timp îi ia luminii solare să ajungă pe Pământ?
DART, prima misiune de apărare planetară din lume, are loc în doar câteva ore. Tot ce trebuie să știi!
Johann Sebastian Bach, unul dintre cei mai mari compozitori ai tuturor timpurilor