Home » D:News » E-urile sunt mai dăunătoare decât se credea: ce alimente trebuie evitate pentru a nu creşte în greutate

Publicat: 03.09.2017
Experimentele realizate de o echipă de cercetători din Statele Unite scot la iveală că substanţele chimice adăugate într-o varietate de alimente pot duce la apariţia obezităţii din cauza dezechilibrelor hormonale.

Un nou studiu publicat în Nature Communications detaliază cum cercetătorii de la Cedars-Sinai au elaborat o nouă abordare pentru testarea efectelor chimicalelor cunoscute ca disruptori endocrini asupra oamenilor, scrie Science Daily.

Cele trei chimicale testate în studiu sunt abundente pentru omul modern: butilhidroxitoluen (BHT sau E321), antioxidant găsit îndeosebi în cereale, acid perfluorooctanoic (teflon sau PFOA), găsit în unele ustensile de bucătărie precum tigăile şi tributyltin (TBT), care este un compus care se poate apărea în apă şi poate fi acumulat în peşti şi alte animale marine comestibile.

Savanţii au descoperit că expunerea îndelungată la aceste chimicale poate afecta semnalele trimise de sistemul digestiv la creier care permite oamenilor să ştie atunci când sunt „plini” în timpul unei mese. Astfel, atunci când acest semnal se întrerupe, oamenii continuă să mănânce, cauzând creşterea în greutate.

„Am descoperit că fiecare dintre aceste chimicale afectează hormonii care fac legătura între intestine şi creier”, precizează Dhruv Sareen, profesor asistent la Biomedical Sciences şi director la Induced Pluripotent Stem Cell Core Facility al Institutului Cedars-Sinai, şi autor al acestui studiu.

Dintre acestea, BHT-ul a produs cele mai grave efecte, susţine cercetătorul.

În cadrul experimentelor, Sareen şi echipa sa au obţinut sânge de la adulţi, iar prin introducerea unor gene au reprogramat şi au convertit celulele în celule stem pluripotente. Apoi, cercetătorii au cultivat cu ajutorul acestora ţesut epitelial, care are rolul de a înveli intestinele şi ţesut neuronal al regiunii hipotalamuslui, care reglează apetitul şi metabolismul.

Oamenii de ştiinţă au expus aceste ţesuturi la BHT, PFOA şi TBT, unul câte unul sau în combinaţii şi au observat ce se întâmpla în celule. Astfel, cercetătorii au descoperit că aceşti compuşi chimici au distrus reţelele care pregătesc şi dau funcţie hormonilor de comunicare între intestine şi creier.

De asemenea, chimicalele au afectat şi mitocondria celulelor care are rolul de a transforma hrana şi oxigenul în energie şi care are un rol esenţial în metabolism.

Deoarece s-au folosit celule „tinere”, studiul indică şi că aceste chimicale pot afecta o femeie însărcinată şi copilul din pântec.

Un conservant-minune va păstra alimentele comestibile timp de ani întregi