Home » D:News » O nouă capsulă Soyuz, cu echipaj la bord, lansată cu succes către ISS. Jim Bridenstine: ”Niciun virus nu este mai puternic decât dorinţa umană de a explora”

Publicat: 09.04.2020
O capsulă rusă Soyuz a fost lansată cu succes către Staţia Spaţială Internaţională (ISS) într-o misiune care pare să depăşească complicaţiile provocate de pandemia globală de coronavirus.

O rachetă Soyuz-2.1a fost lansată joi, la ora 08:05 GMT (11:05, ora României) de pe cosmodromul Baikonur, din Kazahstan, plasând pe orbită capsula Soyuz MS-16, nouă minute mai târziu, potrivit Spacenews.

La bordul ei se află cosmonauţii ruşi Anatoli Ivanishin şi Ivan Vagner şi astronautul american Christopher Cassidy, care urmează să ajungă la ISS în jurul orei 14:05 GMT (17:15, ora României).

Aceştia vor rămâne la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale timp de şase luni, ca parte a misiunii cu numărul 63.

Această misiune a avut parte de schimbări neobişnuite. În februarie, agenţia spaţială rusă Roscosmos a decis înlocuirea cosmonauţilor Nikolai Tikhonov şi Andrei Babkin, care erau programaţi să plece în această expediţie, cu Anatoli Ivanishin şi Ivan Vagner. Atât oficialii ruşi, cât şi cei americani, au anunţat doar că schimbarea s-a făcut din motive medicale. Presa rusă a speculat că Nikolai Tikhonov s-a accidentat în timpul sesiunilor de pregătire.

Provocarea majoră a reprezentat-o însă plecarea în spaţiu în contextul în care pe Terra este pandemia de coronavirus. Deşi, în mod obişnuit,  înaintea oricărei plecări către ISS, echipajul intră într-o carantină de câteva săptămâni, de data aceasta condiţiile au fost mult mai drastice, inclusiv un personal mai mic la locul de lansare şi interzicerea oaspeţilor. De asemenea, potrivit imaginilor de dinaintea lansării,  Dmitri Rogozin, directorul Roscosmos, le-a vorbit acestora din spatele unui geam de protecţie.

După lansarea Soyuz în orbită, Jim Bridenstine, administratorul NASA, a spus că „niciun virus nu este mai puternic decât dorinţa umană de a explora”.

Ivanishin, Vagner şi Cassidy se va alătura echipajului actual al ISS, alcătuit din astronauţii NASA Andrew Morgan şi Jessica Meir, precum şi a cosmonautului Oleg Skripochka. Aceştia trei vor reveni pe Terra în 17 aprilie, la bordul capsulei Soyuz MS-16.

Oamenii de știință au descoperit, în premieră, o moleculă care absoarbe gazele cu efect de seră