Home » D:News » O stare de spirit bună poate duce și la o bună sănătate gastrointestinală

O stare de spirit bună poate duce și la o bună sănătate gastrointestinală

Credit foto: Pixaby
Publicat: 15.06.2020

Serotonina, „hormonul fericirii”, poate limita efectele unor patogeni la nivelul sistemului digestiv.

Cercetătorii de la UT Southwestern, Statele Unite ale Americii, au derulat un studiu în urma căruia au ajuns la concluzia că serotonina poate limita capacitatea de infectare a unor patogeni intestinali, notează Medicalxpress.

Majoritatea studiilor legate de serotonină se concentrează pe efectele pe care aceasta le are asupra creierului, totuși, 90% din aceasta este produsă la nivelul tractului intestinal. Tractul intestinal uman adăpostește miliarde de bacterii, majoritatea ne sunt benefice, dar, în anumite cazuri acestea se pot dovedi extrem de periculoase.

Dat fiind faptul că flora intestinală este influențată de condițiile de mediu, dr. Vanessa Sperandio a decis să investigheze dacă și în ce măsură serotonina produsă la nivelul intestinelor poate să afecteze bacteriile patogene.

Studiile de laborator

Pentru a determina efectul serotoninei asupra patogenilor intestinali, oamenii de știință au decis să expună o serie de colonii de Escherichia coli la acest neurotransmițător. Analizele genetice au demonstrat că serotonina a genele responsabile de capacitate de infecție a acestor patogeni prezentau o rată de expresie mai scăzută.

Experimentele realizate cu celulele umane au dovedit că patogenii expuși la serotonină și-au pierdut capacitatea de a produce leziuni asociate infecțiilor.

Experimente pe șoareci

După testele efectuate în vasele petri, oamenii de știință au decis să folosească șoricei pentru a-și testa teoriile. Astfel, cercetătorii au studiat capacitatea Citrobacter rodentium, o specie de bacterii considerate analogul bacteriilor E. coli care afectează oamenii. Acești șoareci au fost modificați genetic astfel încât să producă cantități mai mici sau mult mai mari de serotonină față de animalele obișnuite.

Șoriceii care produceau o cantitate mult mai mare de serotonină prezentau un număr mai mic de colonii de Citrobacter rodentium. Tratarea animalelor model cu un medicament care crește producția de serotonină le-a protejat de infecție. Din nefericire pentru șoarecii care au fost modificați astfel încât să producă mult mai puțină serotonină aceștia au avut șanse mai mari să se infecteze și chiar să moară.

Oamenii de știință care au lucrat la acest studiu sunt de părere că, în viitor,manipularea nivelului de serotonină ar putea fi folosită pentru a trata infecțiile intestinale.

„Tratarea infecțiilor bacteriene, în special celor intestinale, poate fi foarte dificilă”, explică dr. Sperandio. „Dacă am putea folosi Prozac sau alte medicamente (n.r. care încurajează producerea de serotonină) din aceeași clasă, ne-ar putea oferi o nouă armă pentru a combate aceste infecții”.

Studiul a fost publicat în Cell Host & Microbe.