Home » D:News » NASA și SpaceX au semnat un acord pentru a nu se „deranja” în spațiu și a coopera pentru siguranță

Mihaela STOICA 03.23.2021

NASA a anunțat că a încheiat un acord cu SpaceX, deținută de miliardarul Elon Musk, care se va concentra pe siguranța în spațiu și evitarea coliziunilor între navele și sateliții agenției și marea constelație de sateliți a companiei de rachete.

Acordul semnat ar îmbunătăți schimbul de date între NASA și Starlink, compania de internet spațial a SpaceX, pentru a se asigura că ambele părți cunosc locația exactă a navelor spațiale și a deșeurilor din orbită, potrivit Reuters.

„Odată cu lansarea din ce în ce mai multor sateliți de către companiile comerciale, este crucial să intensificăm comunicațiile, schimbul de date și să stabilim cele mai bune practici pentru a ne asigura că toți menținem în spațiu un mediu sigur”, a spus Steve Jurczyk, noul administrator al NASA.

SpaceX a fost de acord ca sateliții Starlink să manevreze în mod autonom sau manual pentru a asigura funcționarea neîntreruptă a sateliților NASA, a transmis agenția spațială.

Anul trecut, Musk a anunțat că intenționează să listeze Starlink în câțiva ani, când creșterea veniturilor va fi uniformă și previzibilă, afirmând că reprezintă un flux important de noi venituri pentru SpaceX.

Constelația Starlink, o sursă suplimentară de deșeuri spațiale

SpaceX dispune în prezent de peste 1.000 de sateliţi pe orbită. Planul lui Elon Musk este de a crea o constelație Starlink de zeci de mii de sateliți prin care să furnizeze de pe orbită servicii de internet de mare viteză în întreaga lume.

Încă de acum câțiva ani, odată cu lansarea proiectului, o serie de oameni de știință au afirmat că prin constelația Starlink se vor genera și mai multe deșeuri potențial periculoase în spațiu, problema gunoiului spațial fiind de mare actualitate. Ei au susținut că acest proiect „reprezintă o amenințare la adresa astronomiei”.

Un studiu de anul trecut al lui Jonathan McDowell, astrofizician de la Centrul de Astrofizică Harvard-Smithsonian și Centrul de raze X Chandra, a arătat că aproximativ 3% dintre sateliții Starlink deja lansați s-au dovedit a nu mai avea conexiune și nu mai fac manevre pe orbită, reprezentând un risc pentru alți sateliți orbitali și nave spațiale.

Totodată, un raport al ESA a arătat că resturile provenite de la lansările spațiale, sateliții defecți și alte deșeuri aglomerează orbita terestră și pun în pericol explorarea spațială.

Deșeurile spațiale reprezintă o amenințare și pentru Stația Spațială Internațională, ai cărei astronauți au fost nevoiți să efectueze de mai multe ori manevre de evitare a acestor rămășițe care zboară necontrolat prin orbita Terrei.

Apelul unor savanţi: Sateliţii Starlink sunt ”o ameninţare la adresa astronomiei”

Marius-Ioan Piso, președintele ROSA, a fost ales șeful Comitetului ONU pentru Utilizarea Paşnică a Spaţiului Extra-atmosferic

Cât costă accesul la rețeaua Starlink?

Gaura din stratul de ozon, neobișnuit de mare anul acesta. Mai mare decât Antarctica