Home » D:News » NASA împarte cel mai important departament în două. Care este motivul

NASA împarte cel mai important departament în două. Care este motivul

Bill Nelson. administratorul NASA / Credit foto: Bill Ingalls- NASA
Publicat: 23.09.2021

NASA a decis să împartă departamentul care se ocupă de misiunile cu echipaj uman în două divizii cu obiective separate. Una este axată pe misiunile viitoare majore către Lună şi Marte, iar cealaltă se va ocupa de Staţia Spaţială Internaţională şi alte operaţiuni mai aproape de Terra.

Anunţată marţi de administratorul NASA, Bill Nelson, reorganizarea celui mai important departament reprezintă evoluţia relaţiei dintre companii private precum SpaceX, care au transformat lansările spaţiale într-o activitate comercială, şi agenţia federală, care a dominat lansările spațiale din Statele Unite timp de mai multe decenii, notează Reuters.

Nelson a precizat că NASA îşi intensifică aspiraţiile pentru explorarea spaţiului îndepărtat, dar este și influențată de creșterea zborurilor şi investiţiilor comerciale pe orbita joasă a Pământului.

„Este mai mult decât o schimbare organizaţională. Pregăteşte terenul pentru următorii 20 de ani și defineşte viitorul NASA într-o economie spaţială în creştere”, a afirmat Nelson într-o conferinţă de presă.

Directorat special pentru zborurile pe Lună și Marte

În urma reorganizării, Directoratul pentru explorări, operaţiuni şi misiuni cu echipaj umane (Human Exploration and Operations Mission Directorate), condus în prezent de Kathy Leuders, va fi împărțit în două sucursale separate.

Kathy Leuders va fi în continuare administrator-asociat şi va conduce nou înfiinţatul Directorat pentru misiuni privind dezvoltarea sistemelor de explorare (Exploration Systems Development Mission Directorate).

Această divizie se va concentra pe cele mai ambiţioase programe pe termen lung ale NASA, care includ revenirea astronauţilor pe Lună în cadrul programului Artemis şi ulterior o posibilă explorare umană a planetei Marte.

NASA, nevoită să se adapteze la privatizarea orbitei joase a Pământului

James Free, un administrator-asociat adjunct ieşit la pensie, care a jucat un rol cheie în misiunile către staţia spaţială, precum şi în programele comerciale şi de tip cargo, va reveni în agenţie ca şef al noului Directorat pentru misiuni şi operaţiuni spaţiale (Space Operations Mission Directorate).

Sub conducerea lui, vor fi supervizate lansările de rutină şi activităţile privind zborurile spaţiale, inclusiv misiuni ce vizează staţia spaţială şi privatizarea orbitei joase a Pământului. Totodată, va sprijini operaţiunile lunare odată ce vor fi programate.

Potrivit NASA, noua abordare cu două zone concentrate pe zborurile spaţiale cu echipaj uman „permite uneia să opereze în spaţiu, iar cealaltă construieşte viitoare sisteme spaţiale”.

Anunţul privind scindarea celui mai important departament de la NASA a venit la mai puţin de o săptămână după ce SpaceX, care a realizat deja numeroase zboruri cu astronauţi şi de aprovizionare către ISS în numele NASA, a derulat cu succes prima misiune dus – întors în orbită, în care echipajul a fost alcătuit exclusiv din civili.

NASA a suspendat contractul cu SpaceX pentru modulul lunar, din cauza procesului intentat de Blue Origin