Home » D:News » Celulele fotovoltaice tipăribile ar putea revoluţiona energia solară

Celulele fotovoltaice tipăribile ar putea revoluţiona energia solară

Publicat: 05.11.2011
Un design alternativ al celulelor solare, descoperit pentru prima dată acum 20 de ani, ar putea stimula masiv utilizarea pe scară mondială a energiei solare.

Electronistul Michael Grätzel de la Institutul Federal de Tehnologie din Lausanne, Elveţia, a găsit o alternativă la costisitoarele celule solare, concepând celulele fotovoltaice ce pot fi tipărite.

Grätzel a creat aceste celule în 1991. Acestea folosesc molecule organice de colorant pentru a absorbi lumina soarelui, energie care va bombarda cu electroni nanoparticulele de dioxid de titaniu pe care se află pigmentul. Aceşti electroni sunt colectaţi de electrozi pentru a genera un curent electric.

Dar utilizarea tehnologiei a fost imposibilă până în zilele noastre, întâmpinând mai multe probleme. Unul din cele mai dificile momente a fost atunci când specialiştii au realizat că acei coloranţi utilizaţi pentru a atrage lumina soarelui conţineau atomi de ruteniu, un metal scump. Din cauza ineficienţei de conversie, celulele lui Grätzel tind să producă numai tensiuni joase. Din fericire, însă, Grätzel şi colegii săi au reuşi să găsească un înlocuitor al ruteniului.

Celulele fotovoltaice concepute de Grätzel au un nivel de tensiune record (0,97 V) şi o eficienţă de până la 12,3%. Dacă randamentul acestor celule tipărite va ajunge la 15%, atunci ele se vor dovedi o investiţie rentabilă şi vor constitui adevărate concurente ale celulelor fotovoltaice din siliciu.

Sursa: Nature