Home » D:News » De ce femeile trăiesc mai mult decât bărbaţii? Cercetătorii cred că au aflat secretul

Nicu Parlog 08.03.2012
Oamenii de ştiinţă cred că, în urma studierii musculiţelor de oţet, au descoperit motivele pentru care femeile trăiesc, în medie, mai mult decât bărbaţii. Cercetările publicate în periodicul Current Biology se axează pe mutaţiile din ADN-ul mitocondrial.

Cum ADN-ul mitocondrial se transmite doar pe cale maternă, niciodată de la taţi, nu există nicio modalitate de a elimina mutaţiile care afectează negativ şansele masculilor.

Cu toate acestea, un expert în fenomenul îmbătrănirii susţine că există mai mulţi factori care explică diferenţele între speranţa de viaţă a celor două sexe. În categoria de vârstă de 85 ani, în Marea Britanie există aproximativ şase femei la patru bărbaţi, iar în cadrul multor specii de animale femelele trăiesc mai mult decât masculii.

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Monash din Australia şi Universitatea Lancaster din Marea Britanie au analizat mitocondriile a 13 grupe diferite de masculi şi femele din specia musculiţei de oţet, o insectă deja celebră în lumea experimentelor de laborator.
Dr. Damian Dowling din cadrul Universităţii Monash declară că rezultatele indică faptul că numeroasele mutaţii din ADN-ul mitocondrial afectează longevitatea masculilor, precum şi viteza cu care aceştia îmbătrânesc.

„În mod bizar, aceleaşi mutaţii nu afectează deloc procesul de îmbătrânire a femelelor. Toate animalele prezintă mitocondrii, iar tendinţa femelelor de a trăi mai mult decât masculii este una des întâlnită la numeroase specii. Rezultatele noastre sugerează că mutaţiile de la nivelul mitocondriilor generează o îmbătrânire mai accelerată în cazul masculilor din regnul animal”, declară acesta.

Oamenii de ştiinţă cred că explicaţia stă în faptul că nu există un motiv de ordin evolutiv pentru ca aceste mutaţii să fie îndepărtate din ADN-ul mitocondrial al masculilor, de vreme ce acest tip de ADN e transmis doar de femele.

„Dacă apare o mutaţie a mitocondriilor care să afecteze taţii, dar nu are niciun efect asupra mamelor, această mutaţie va trece prin sita selecţiei naturale. După mii de generaţii, s-au acumulat multe astfel de mutaţii, care afectează doar masculii, lăsând femelele neafectate”, susţine acelaşi cercetător.

Tom Kirkwood, profesor de gerontologie la Universitatea din Newcastle, susţine că este „intrigat” de aceste concluzii.

„Studiile ne pot spune ceva foarte important despre mitocondrii şi diferenţele dintre masculii şi femelele de musculiţe de oţet, şi ştim deja că mitocondriile sunt importante în cadrul procesului de îmbătrânire la multe specii. Dar nu cred că această descoperire explică de ce femeile trăiesc cu cinci-şase ani mai mult decât bărbaţii. Sunt şi alţi factori pe care trebuie să-i luăm în calcul, precum stilul de viaţă şi factori sociali şi comportamentali. Dar cel mai important aspect la nivel biologic este acela că avem hormoni diferiţi”, susţine acesta.

Sursa : BBC News