Home » D:News » Cum ne apărăm de „super-microbii” rezistenţi la antibiotice?

Cum ne apărăm de „super-microbii” rezistenţi la antibiotice?

Autor: Mihaela Stanescu 08.28.2012
Cum ne apărăm de „super-microbii” rezistenţi la antibiotice?
Aşa-numitele super-bacterii, rezistente la un mare număr de medicamente antibiotice, provoacă anual numeroase infecţii foarte greu de tratat. O descoperire recentă arată că o vitamină ar putea fi arma-cheie în lupta cu aceste microorganisme extrem de periculoase.

Un studiu recent publicat în Journal of Clinical Investigation indică faptul că vitamina B3, numită şi nicotinamidă, sporeşte capacitatea celulelor sistemului imunitar de a distruge baceriile din genul Staphylococcus.

Vitamina B3 măreşte numărul şi eficacitatea activităţii neutrofilelor, o categorie de globule albe care anihilează bacteriile patogene şi le fagocitează (le înglobează şi le digeră intracelular).

Vitamina a fost testată în cazul unor infecţii cu MRSA (Staphylococcus aureus rezistent la methicilină), o bacaterie care rezistă la numeroase antibiotice de sinteză şi care provoacă infecţii grave (potenţial fatale) mai ales în spitale, dar şi în închisori, cazărmi sau printre sportivi.

Studiile au fost realizate atât pe animale, cât şi pe mostre de sânge uman. Rezultatele par să indice faptul că vitamina activează anumite gene antimicrobiene din celulele organismului infectat, gene care sporesc capacitatea celulelor imunitare de a anihila bacteriile.

Cercetătorii americani care au realizat studiul au folosit doze foarte mari de vitamina B3 – mult mai mari decât cele ce pot fi obţinute in surse alimentare. Pentru moment, nu există dovezi că un aport regulat de vitamina B3 din hrană sau din suplimente alimentare ar putea preveni sau trata infecţiile bacteriene.

Pentru validarea acestei metode de tratament este nevoie de studii clinice pe oameni, dar cercetătorii consideră că metoda, care stimulează capacitatea proprie de apărare imunitară a organismului, are un potenţial deosebit, putînd schimba radical modul în care este abordat tratamentul infecţiilor cu bacterii rezistente la antibiotice.