Home » Istorie » Falsul troleibuz bucureştean din 1906

Falsul troleibuz bucureştean din 1906

Falsul troleibuz bucureştean din 1906
Publicat: 02.06.2016
Evenimentul anului 1906 a fost, în Bucureşti şi în România, Expoziţia Naţională, organizată pentru a marca „jubileul” regalităţii româneşti (1866-1906).

Jubileu de 40 de ani…? (Jubileul, se ştie, marchează mai ales o sărbătorire a cincizeci de ani…) Da! Şi bine că a fost celebrat, pentru că dacă s-ar mai fi aşteptat încă zece ani, până în 1916, probabil că nu ar mai fi fost sărbătorit. (De atunci, prin extindere de sens, jubileu înseamnă în română „sărbătorire a unui număr rotund de ani”.)

Tot ce avea mai bun ţara s-a întrunit atunci în Capitală, din iunie până în noiembrie, spre a fi arătat „ţăranilor” şi străinilor (tot români şi ei, dar aflaţi în afara graniţelor României Mici, precum era cazul transilvănenilor ori al basarabenilor). În acest scop, Câmpul Filaretului (o întinsă mocirlă), locul viitoarei expoziţii, a fost asanat în mai puţin de un an, devenind Parcul Carol I, iar oraşul s-a (pre)gătit pentru a-i primi pe oaspeţi.

În „Istoria Bucureştilor”, apărută în 1966, C. C. Giurescu afirmă că: „Pe timpul expoziţiei din 1906 a funcţionat şi un tramcar electric, făcând cursa Piaţa Teatrului – Piaţa Expoziţiei; taxa era destul de mare: o «băncuţă», adică 50 de bani sau jumătate dintr-un leu aur” (p. 331-332). [Piaţa Teatrului nu mai există astăzi, fiind o simplă intersecţie între Calea Victoriei şi str. Câmpineanu; actualul hotel Novotel reproduce faţada fostului Teatru Naţional.]

Informaţia se repetă şi în cartea din 1990 a lui George Potra, „Din Bucureştii de ieri”: „Cu această ocazie, din iniţiativă particulară, s-a creat un traseu ad-hoc pentru un omnibuz electric, cu imperială, care pornea din piaţa Teatrului Naţional şi mergea până în faţa parcului. Numeroşi cetăţeni din centrul oraşului, contra unei sume de 50 de bani, cu loc de stat jos, ajungeau comod până la expoziţie” (vol. I, p. 430).

Nici unul dintre cei doi mari istorici nu indică sursa informaţiei, astfel încât, dorind să aflăm dacă a existat cu adevărat un troleibuz avant la lettre în Bucureştiul Expoziţiei Naţionale, ne-am adresat presei vremii.

„Monitorul comunei Bucureşti” din 1 ianuarie 1905 publică o dare de seamă asupra şedinţei extraordinare din 23 decembrie 1905 a Consiliului oraşului, în cadrul căreia primarul M. G. Cantacuzino „aduce la cunoştinţa Consiliului că, cu ocazia Expoziţiei, se pune chestiunea cum se va face transportul publicului până la Expoziţie. După înţelegerea luată cu d. Comisar General al Expoziţiei şi cu d. Ministru de Domenii, am găsit de cuviinţă ca tot Societatea actuală de tramvaie să fie autorizată să se racordeze printr-un crâmpei de linie, liniile existente şi cu o mică maşină cu vapori şi o serie de tramvaie obişnuite să facă cursele”. În această primă aprobare a Consiliului se vorbeşte aşadar exclusiv de „tramvaie obişnuite” (cu alte cuvinte, tramvaie cu cai) şi de „o mică maşină cu vapori”, adică un tramvai cu aburi.

Cu o lună înaintea deschiderii oficiale, „Curierul expoziţiei” din 7 mai dedică un articol problemei transportului spre şi de la actualul Parc al Libertăţii. După ce consemnează starea de fapt că „în afară de trăsuri […] singurul mijloc de locomoţie în Capitală sunt tramvaiele”, informând că se lucrează la aşezarea şinelor între statuia lui Mihai Viteazul şi strada Smârdan, periodicul îşi anunţă cititorii că „s-a introdus tramvaiul cu aburi care acum circulă între Bufetul de la Şosea şi Sf. Gheorghe, dar care, cu începere de la 14 Mai va face curse la Expoziţie”. În sfârşit, este vestită şi noutatea absolută: „o inovaţie pentru Capitală şi care va uşura cu mult circulaţia din Capitală e introducerea unor omnibusuri simple cum şi înfiinţarea unor curse regulate de omnibusuri-automobile. Un omnibus-automobil a şi sosit deja de la o fabrică din Franţa şi l-am putut vedea şi noi. Foarte încăpător şi foarte elegant, omnibusul e tot ce poate fi mai util şi mai plăcut în acelaşi timp. O largă imperială va da putinţa unui număr foarte mare de călători să se folosească de un vagon”. Să notăm că „omnibusul simplu” era tras de cai, asemenea tramvaiului, cu diferenţa că nu circula pe şine. „Omnibusul-automobil” cu imperială despre care se vorbeşte aici ar putea foarte bine fi „tramcarul electric” al lui C. C. Giurescu sau „omnibuzul electric” al lui George Potra. „Automobil” (adjectiv, dar şi substantiv) desemna pe atunci un vehicul care „umblă foarte repede cu ajutorul unui motor (de abur, electricitate, petrol, aer comprimat, gaz, etc.)”, explicaţie pe care o putem afla în Dicţionarul universal al limbii române al lui Lazăr Şăineanu.

Textul integral al acestei istorii poate fi citit aici!

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
O galaxie dispărută a reapărut și a răsturnat tot ce știam despre evoluția galactică
O galaxie dispărută a reapărut și a răsturnat tot ce știam despre evoluția galactică
Șoarecii au trecut testul oglinzii, iar asta sugerează că și-ar putea recunoaște propria reflexie
Șoarecii au trecut testul oglinzii, iar asta sugerează că și-ar putea recunoaște propria reflexie
Soprana Bianca Ionescu, la „Altceva cu Adrian Artene”: „Muzica este o Icoană!”
Soprana Bianca Ionescu, la „Altceva cu Adrian Artene”: „Muzica este o Icoană!”
Medicamentele pentru alergii ar putea ajuta la tratarea cancerului pulmonar
Medicamentele pentru alergii ar putea ajuta la tratarea cancerului pulmonar
De câtă energie este nevoie pentru generarea de imagini AI? Cantitatea este surprinzătoare!
De câtă energie este nevoie pentru generarea de imagini AI? Cantitatea este surprinzătoare!
Test de cultură generală. Cât timp pot oamenii să-și țină respirația sub apă?
Test de cultură generală. Cât timp pot oamenii să-și țină respirația sub apă?
O stea misterioasă aflată în centrul Căii Lactee ar fi ajuns aici dintr-o altă galaxie
O stea misterioasă aflată în centrul Căii Lactee ar fi ajuns aici dintr-o altă galaxie
1 din 5 adulți de peste 50 de ani are un organ care îmbătrânește mai rapid decât celelalte
1 din 5 adulți de peste 50 de ani are un organ care îmbătrânește mai rapid decât celelalte
Ce mașini preferă românii să-și cumpere?
Ce mașini preferă românii să-și cumpere?
Care sunt cele mai neprietenoase gări pentru pasageri din Europa?
Care sunt cele mai neprietenoase gări pentru pasageri din Europa?
Hortensia Papadat-Bengescu, tânăra educată la pension care a îngrijit mai apoi în gară soldaţii răniţi. Ulterior a devenit una dintre cele mai mari scriitoare
Hortensia Papadat-Bengescu, tânăra educată la pension care a îngrijit mai apoi în gară soldaţii răniţi. Ulterior ...
ROM-3, al doilea satelit românesc construit de elevi, operațional pe orbita Pământului
ROM-3, al doilea satelit românesc construit de elevi, operațional pe orbita Pământului
Activiștii pentru climă au aruncat cu noroi pe Bazilica Sf. Marcu din Veneția
Activiștii pentru climă au aruncat cu noroi pe Bazilica Sf. Marcu din Veneția
Un robot chirurgical magnetic a efectuat prima sa procedură internațională într-un spital din Chile
Un robot chirurgical magnetic a efectuat prima sa procedură internațională într-un spital din Chile
2023 va fi cel mai cald an înregistrat vreodată
2023 va fi cel mai cald an înregistrat vreodată
Brian Cox, cel mai iubit fizician al Marii Britanii. Cum a ajuns de la vedetă pop la profesor de fizica particulelor?
Brian Cox, cel mai iubit fizician al Marii Britanii. Cum a ajuns de la vedetă pop la profesor de fizica particulelor?
În regiunile mai calde, mamiferele caută păduri și evită oamenii
În regiunile mai calde, mamiferele caută păduri și evită oamenii
Alimentele ultraprocesate nu sunt mai atractive în ochii noștri! Atunci de ce le mâncăm?
Alimentele ultraprocesate nu sunt mai atractive în ochii noștri! Atunci de ce le mâncăm?