Home » Istorie » Alan Mathison Turing, geniul matematic şi părintele calculatorului care a descifrat celebrele coduri Enigma. Condamnarea pentru ”crima” de a fi homosexual i-a adus moartea la numai 42 de ani

Publicat: 04.03.2017
Alan Mathison Turing a fost un matematician britanic genial al începutului de secol XX, considerat de mulţi părintele calculatorului şi cel care a contribuit decisiv la decodificarea mesajelor germanilor în Al Doilea Război Mondial, lucru care a fost crucial pentru Aliaţi în înfrângerea Germaniei naziste. De asemenea, era şi homosexual. Din păcate, această ultimă caracteristică a contribuit decisiv într-o societate orbită de ideologie şi de un simţ defectuos al moralităţii.

Înclinaţiile lui Alan Turing pentru ştiinţele exacte s-au manifestat încă din adolescenţă, informează War History Online. Acesta s-a născut pe 23 iunie 1912, în Anglia, într-o familie tipică, unde părinţii călătoreau deseori în India. Astfel, a crescut departe de aceştia, fiind de asemenea şi dezamăgirea familiei, întrucât dorea să urmeze o carieră în matematică, nu în domeniile clasice şi în limbi străine, cum era modelul unui gentleman de la acea vreme.

Doar când acesta a ajuns la Kings College şi-a găsit locul. Printre altele, era interesat de o sumedenie de domenii, de la biologie, chimie, fizică şi chiar neurologie. Avea un interes special pentru teoria relativităţii a lui Einstein şi pentru mecanica cuantică. De asemenea, era un bun alergător, sportul fiind una dintre activităţile sale preferate.

Particularitatea sa care a contribuit şi la geniul său a fost faptul că nu se mula pe dispoziţiile unei societăţi. Obişnuia să „gândească în afara cutiei”, venind cu idei cu care un gânditor mai logic nu putea veni. Astfel, a putut crea şi maşina Turing care a fost baza pentru primele calculatoare. De asemenea, această calitate a fost folosită de către Aliaţi atunci când a decodat mesajele inamicillor germani în Al Doilea Război Mondial, inclusiv codurile Enigma, care au permis Marii Britanii să afle mesaje importante ale viitoarelor strategii ale inamicilor.

Din 1950, acesta s-a concentrat pe felul în care maşinile pot gândi, ceea ce a rezultat într-un test pentru inteligenţa artificală care este folosit şi astăzi. De asemenea, a stabilit un nou domeniu, numit biologie matematică, în cadrul morfogenezei.

Sentinţa pentru „indecenţă”

Apoi a devenit dezastrul. Acesta nu şi-a ţinut ascunsă orientarea sexuală, ceea ce a dus la arestarea lui pentru „crima” de a fi homosexual în anul 1952, conform legislaţiei Marii Britanii de atunci. A recunoscut acestea în faţa instanţei, menţionând că nu ar trebui să fie împotriva legii.

Sentinţa a fost castrarea chimică, care conţinea o serie de injecţii care îl făceau impotent. Faptul că a fost supus umilinţei publice şi castrării nu a fost îndeajuns. Homosexualitatea acestuia prezenta şi un factor de risc, ceea ce a dus la imposibilitatea de a activa în domeniul său.

Aceste lucruri au fost prea mult pentru Turin şi s-a sinucis la 7 iunie 1954, la vârsta de 42 de ani.

Robert Hannigan, şeful agenţiei de spionaj digitale britanice, a menţionat: „faptul că era o practică recurentă de decenii reflectă intoleranţa perioadei… dar acest lucru nu face fapta mai puţin eronată şi ar trebui să cerem iertare”.

Statuia lui Alan Turing din Bletchley Park. Credit: Wikipedia

Nu se ştie, dacă doar până la 42 de ani a reuşit să creeze atâtea lucruri care stau la baza tehnologiei de astăzi, ce ar mai fi creat într-o societate cu o gândire mai puţin obtuză. Chiar şi aşa, este paradoxal cum un om considerat „criminal” a reuşit să lase o moştenire mult mai valoroasă ca acuzatorii din timpul său.

Singurul manuscris păstrat de la geniul matematician care a descifrat codul Enigma, folosit de nazişti în Al Doilea Război Mondial, a fost vândut

Imaginea unei savante celebre de pe un binecunoscut timbru s-a dovedit a fi falsă

Sute de ani, specialiştii s-au chinuit să descifreze acest manuscris. O decizie luată recent ar putea duce la dezlegarea misterului- FOTO

Primele calculatoare create de un român

Francezii au predat la poliție zeci de mii de arme de foc
Când crede Elon Musk că vor începe testele pe oameni cu cipul cerebral Neuralink?
Joe Biden, dispus să se întâlnească cu Vladimir Putin pentru a pune capăt războiului
Un grup internațional de experți a votat pentru retragerea secundei bisecte până în 2035
Țara care a lansat primul vaccin împotriva malariei din lume
Bradul natural versus bradul artificial de Crăciun. Ce variantă are un impact mai mic asupra mediului?
O nouă exoplanetă de tipul super-Jupiter, cea mai tânără descoperită cu proprietăți cunoscute
Persoanele cu depresie prezintă o probabilitate mai scăzută de a avea copii
O specie pierdută de porumbel a fost văzută din nou după mai bine de 100 de ani
Ce dezvăluie ultima cină a primelor animale care au trăit pe Terra?
Dalai Lama, al 14-lea lider spiritual tibetan. „Oamenii trebuie iubiți si lucrurile folosite. Haosul lumii de astăzi este că iubim lucrurile și folosim oamenii”
Bacteria care descompune nicotina a fost găsită în stomacurile șoarecilor
Cum afectează consumul de alcool din timpul sarcinii dezvoltarea fătului?
Îndulcitorii artificiali distrug bacteriile rezistente la antibiotice
De ce copiii învață mai repede decât adulții?
Unul dintre cele mai luminoase obiecte de pe cer este un satelit. „Este exact ce nu-și doresc astronomii”