Home » Istorie » Oamenii care au fost subiectul unor experimente ştiinţifice fără să ştie. De la descoperiri remarcabile la teste privind controlul minţii sau expunerea la radiaţii puternice

Oana Bujor 05.21.2017
Pe parcursul istoriei ştiinţei, dorinţa de cunoaştere a împins savanţii să abuzeze de oameni. În urma abuzurile comise de către medicii nazişti a fost stabilit codul din Nuremberg care prevedea că persoana trebuie să-şi ofere consimţământul pentru a fi subiectul unei cercetări. Însă mulţi cercetători americani nu au respectat prevederile.

Experimentul sifilisului din Guatemala

În 2010, publicaţiile din străinătate sugerau  că cercetătorii americani au infectat voit cu sifilis şi gonoree deţinuţii din Guatemala, pacienţii unui spital de boli mintale şi orfanii între anii 1946 şi 1948. Experimentul a fost realizat fără ca subiecţii să ştie sau să-şi ofere consimţământul, informează InVerse

Scopul experimentului a fost testarea eficienţei penicilinei. În timpul unei părţi a studiului, prostituatele bolnave de sifilis au fost plătite să întreţină relaţii sexuale cu subiecţii, dacă virusul nu îi infecta astfel, bacteria era aşezată în rănile de pe braţele sau faţa indivizilor.

Bărbaţii infectaţi au primit antibiotice. Cercetarea nu a dezvăluit însă dacă bărbaţii au fost vindecaţi cu ajutorul antibioticelor. Aproximativ 1.500 de persoane au fost afectate de experiment.

Henrietta Lacks

Timp de zeci de ani, celulele lui Henrietta Lacks au fost mult mai cunoscute decât aceasta. Celulele sale cunoscute în prezent ca celule HeLa au fost colectate în 1951, fără consimţământul acesteia, dintr-o tumoare canceroasă pentru care a primit tratament în cadrul spitalului John Hopkins. Lacks a murit, dar celuele sale au continuat să trăiască şi să se multiplice în afara corpului său. Din acel moment, celuele au început să fie reproduse de sute de ori şi au devenit o parte integrată din cercetările medicale. Fără celuele HeLa, omenirea nu ar fi avut în prezent vaccinul împotriva poliomielitei

Studiul Tuskegee privind sifilisul

Studiul privind sifilisul netratat al bărbaţilor de culoare a început în 1932. Susţinut de institutul Tuskegee şi Serviciul de Sănătate Publică din SUA , studiul a implicat 399 de bărbaţi de culoare infectaţi cu sifilis şi 201 fără această bacterie. Deşi studiul ar fi trebui să dureze şase luni a durat 40 de ani, iar persoanele studiate nu au primit niciodată tratament pentru afecţiune. Bărbaţii nu şi-au oferit niciodată consimţământul să participe la studiu, de asemea aceştia au fost informaţi că vor fi trataţi pentru ,,sânge rău”’ un termen utilizat pentru anumite boli. În 1947, penicilina a fost declarată un tratament eficient împotriva sifilisului, dar bărbaţii implicaţi în studiu nu au primit medicamentul.

Associated Press a afirmat că Jean Heller a prezentat întâmplările în 1972. Majoritatea participanţilor au murit pe parcursul studiului, soţiile şi copii acestora fiind infectaţi la rândul lor cu sifilis.

Experimentul radiaţiilor umane

În 1995, preşedintele Bill Clinton şi-a prezentat scuzele privind un experiment cu radiaţii iniţiat de guvernul Statelor Unite ale Americii, după cel de-Al Doilea Război Mondial. În cadrul experimentului, subiecţii au fost expuşi uraniului, plutoniului, americiului şi altor substanţe radioactive pentru a determina cum afectează corpul uman.

În acea  perioadă, oficialităţile şi-au justificat experimentele afirmând că sunt în interesul naţiunii. În cadrul experimentelor, persoanele bolnave de cancer erau expuse radiaţiilor sub pretextul că acesta ar fi un tratament pentru afecţiune. În cadrul altui experiment, victimele accidentelor de maşină erau injectate cu plutoniu.

Proiectul MK Ultra

Între anii 1953 şi 1964, CIA a realizat peste 130 de experimente de control al minţii. Experimentele secrete au fost publicate la 10 ani de la terminarea lor.

Printre subiecţi se numărau dependenţi de heroină care au luat parte experimentului LSD, aceştia crezând că vor primi mai multă heroină la sfârşitul testelor. Detalii privind experimentul au fost în mare parte distruse în 1973.

Atacurile prin care datele utilizatorilor sunt criptate au crescut de aproape 6 ori în pandemie