Home » Istorie » Cercetătorii au putut secvenţia cel mai vechi genom uman. ”Este primul şi cel mai vechi ADN al speciei noastre”

Autor: Alexandru Voiculescu 03.17.2018
ADN vechi de 15.000 de ani a fost secvenţiat din indivizii care trăiau în Maroc, Africa de Nord. Este cel mai vechi ADN nuclear care a fost analizat cu succes. Studiul arată că indivizii, care datează din Epoca Pietrei, au o moştenire genetică care este în parte similară cu natufii, o cultură mediteraneană a Levantului (2/3 din ADN) şi cu o populaţie africană sub-sahariană (1/3 din ADN).

„O mai bună înţelegere a istoriei în Africa de Nord este critică în înţelegerea istoriei noastre”, a precizat Saaïd Amzazi de la Universitatea Mohamed V din Rabat, Maroc.

Echipa a analizat vestigiile de la situl Grotte des Pigeons de lângă Taforalt, Maroc, al culturii iberomaurisiene. Se crede că aceştia sunt primii din regiune care au produs unelte de piatră mai fine. „Acum 15.000 de ani, există dovezi de intensificare a activităţii la acest sit, iar oamenii au început să-şi îngroape morţii într-un loc din grotă”, a precizat Louise Humphrey, co-autoare a studiului de la Natural History Museum din Londra.

Cercetătorii au analizat ADN-ul a nouă indivizi, folosind o tehnologie avansată şi metode analitice. Astfel, au putut recupera datele cu privire la mitocondrie de la şapte indivizi şi date despre nucleul ADN-ului de la cinci. „Este primul şi cel mai vechi ADN pleistocen al speciei noastre care a fost recuperat din Africa”, explică Abdeljalil Bouzouggar, co-autorul studiului.

Deşi savanţii au găsit indicii clare care asociază descendenţa aceasta cu Africa sub-sahariană, nicio altă populaţie nu are combinaţia precisă de markeri genetici ai indivizilor de la Taforalt, scrie Science Daily.

„În mod clar, populaţiile umane au interacţionat mai mult cu grupuri mai distante decât s-a crezut anterior, a precizat Johannes Krause, co-autor al studiului şi director al Departamentului de Arheogenetică de la Institutul Max Planck.

Braţele femeilor din preistorie erau mai puternice decât cele ale atleţilor profesionişti din prezent